یادداشت تحلیلی؛

جنگ لبنان،‌ جنگ نتانیاهوست یا آمریکا؟

یک تحلیلگر مسائل سیاسی نوشت: واقعیت این است که اولا جنگ کنونی لبنان، اجماعی اسرائیلی را پشت سر خود دارد و جبهه مخالفان نتانیاهو از لاپید و بنی‌گانتز گرفته تا گالانت از حملات به لبنان حمایت می‌کنند. ثانیا جنگ اسرائیل علیه لبنان با هماهنگی کامل و حمایت همه جانبه آمریکا شروع شده و سخت اشتباه است که آن را تصمیم شخصی نتانیاهو پنداشت و در چارچوب این گزاره به تحلیل و تفسیر این جنگ و آینده آن پرداخت.

جنگ لبنان،‌ جنگ نتانیاهوست یا آمریکا؟

به گزارش جهت پرس؛ صابر گل عنبری، تحلیلگر مسائل سیاسی و بین الملل نوشت: جنگ لبنان نیز شروع شده است، اما هنوز برخی تحلیل‌گران، جنگ را جنگ نتانیاهو می‌دانند و می‌گویند که او می‌خواهد ایران و آمریکا را درگیر یک جنگ کند. قبلا به تفصیل درباره «شخصی سازی» جنگ کنونی در یادداشتی سخن گفته‌ام.

واقعیت این است که اولا جنگ کنونی لبنان، اجماعی اسرائیلی را پشت سر خود دارد و جبهه مخالفان نتانیاهو از لاپید و بنی‌گانتز گرفته تا گالانت از حملات به لبنان حمایت می‌کنند.

ثانیا جنگ اسرائیل علیه لبنان با هماهنگی کامل و حمایت همه جانبه آمریکا شروع شده و سخت اشتباه است که آن را تصمیم شخصی نتانیاهو پنداشت و در چارچوب این گزاره به تحلیل و تفسیر این جنگ و آینده آن پرداخت.

طرح این گزاره که جنگ لبنان صرفا جنگ نتانیاهو است و این که او می‌خواهد آمریکا را وارد جنگ با ایران کند، به این معناست که این جنگ با هماهنگی آمریکا نبوده و آمریکا نیز فریب نتانیاهو را می‌خورد. اما چنین ادعایی ناشی از عدم شناخت خود آمریکا و همچنین روابط آن و اسرائیل است. این جنگ اگر صرفا جنگ نتانیاهو بود، آمریکا مدتها پیش آن را متوقف کرده بود.

اکنون که این جنگ شروع شده است و لو این که هنوز تمام عیار نیست، اما تنها عاملی که می‌تواند سریعا روندی دیپلماتیک را کلید بزند و موجب توقف جنگ شود، این است که حزب الله موفق به وارد آوردن ضربات سنگینی به عمق اسرائیل شود؛ در غیر این صورت، بعید است که فعلا این جنگ هم متوقف شود و اسرائیل جلوتر خواهد آمد.

جنگ لبنان هوایی است که اسرائیل در آن دست برتر را دارد و اگر هم حمله‌ای زمینی شروع شود، بر عکس جنگ غزه، محدود و در منطقه مرزی خواهد بود و حمله‌ای در عمق لبنان نخواهد بود. در جنگ زمینی، طرف نامتعارف یعنی حزب الله دست برتر را دارد و با توجه به عقبه آن می‌‎تواند نیروهای اسرائیل را زمین گیر کند؛ به همین خاطر آنچه بیشتر محتمل است حمله‌ زمینی محدود در دایره‌ای تنگ است که اسرائیل تحت پوشش حملات سنگین هوایی مستمر بتواند کمربند آتش ایجاد کند.