پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

آنتی اکسیدان‌های موجود در تخم مرغ برای سلامت چشم بسیار مفید هستند.

منتشر شده در 19 دی 1400
در سرویس

 

تخم مرغ

به گزارش جهت پرس، تخم مرغ از جمله آن خوراکی‌ها و غذا‌های محبوبی محسوب می‌شود که در اقصی نقاط دنیا شناخته شده است و کاربرد دارد و خواص بی شماری برای آن ذکر شده است، که ما به برخی از آن‌ها بسنده می‌کنیم.

تخم مرغ و جادوی آن

همانطور که می‌دانید؛ تخم مرغ از جمله غذا‌های رایج و مقوی و همچنین یکی از متنوع‌ترین مواد مورد استفاده در آشپزی محسوب می‌شود و از سوی دیگر آن‌ها در بسیاری از شاخه‌های صنایع غذایی مدرن مهم هستند.

جالب است بدانید که بیشترین استفاده از تخم پرندگان تخم مرغ، اردک و تخم غاز است و از سوی دیگر تخم‌های کوچکتر، مانند تخم بلدرچین، گهگاه به عنوان یک ماده غذایی لذیذ در کشور‌های غربی استفاده می‌شود. 

در حقیقت می‌توان گفت؛ تخم مرغ یک غذای معمولی روزمره در بسیاری از مناطق آسیا، همچون چین و تایلند محسوب می‌شود، زیرا تولید آسیایی ۵۹ درصد از کل جهان را در سال ۲۰۱۳ تأمین می‌کند.

تخم مرغ و شیر از معدود غذا‌های شناخته شده در طبیعت هستند که می‌تواند نیاز‌های بدن را به طور متعادل تامین کنند.

یکی از عمده‌ترین ویژگی تخم مرغ و همچنین وجه تمایز آن نسبت به سایر مواد غذایی، ترکیب پروتئینی و مواد مغذی موجود در آن نظیر کولین، لوتئین و گزانتین و تولید بسیار کم انرژی است.

سلامت چشم به کمک تخم مرغ

باید به این موضوع نیز توجه داشته باشید که؛ آنتی اکسیدان‌هایی که در تخم مرغ وجود دارد برای سلامت چشم مفید هستند از این رو باید توجه داشته باشید که با افزایش سن قدرت بینایی نیز کم می‌شود.

همانطور که می‌دانید؛ مواد غذایی مختلفی برای مقابله با این عارضه وجود دارد که دو مورد از این مواد مغذی «لوتئین» (Lutein) و «زآگزانتین» (Zeaxanthin) است که از جمله آنتی اکسیدان‌های قوی محسوب می‌شوند و در شبکیه چشم ذخیره می‌شوند.

طبق بررسی‌های صورت گرفته، مصرف میزان متناسب این مواد غذایی می‌تواند در کاهش دو اختلال شایع چشم یعنی خطر ضعیف‌شدن ماهیچه‌های چشم یا بروز آب مروارید نقش مؤثری داشته باشد.

از سوی دیگر، زرده تخم مرغ دارای مقدار زیادی از هر کدام از این دو آنتی اکسیدان‌ها است.

محققان در آزمایشی کنترل‌شده به این نتیجه رسیدند که مصرف روزانه تنها ۱/۳ زرده‌ی تخم مرغ به‌مدت چهار هفته و نیم سطح لوتئین خون را ۲۸ تا ۵۰٪ و زآگزانتین را ۱۱۴ تا ۱۴۲٪ افزایش می‌دهد و جالب است بدانید؛ از دیگر خواص تخم مرغ می‌توان به وجود میزان زیاد ویتامین A اشاره کرد که به سلامت چشم‌ها کمک می‌کند. کمبود ویتامین A یکی از دلایل شایع کوری در جهان است.

از این رو می‌توان نتیجه گرفت که؛ آنتی اکسیدان‌های لوتئین و زآگزانتین برای حفظ سلامت چشم بسیار مفید هستند که به جلوگیری از ضعف ماهیچه‌های چشم و آب مروارید کمک می‌کنند و باید توجه داشته باشید که؛ با مصرف تخم مرغ می‌توان مقدار زیادی از این آنتی اکسیدان‌ها را دریافت کرد.

تخم مرغ

خواص تخم مرغ برای سلامت مغز 

پیچیده‌ترین بخش بدن مغز است؛ و برای حفظ سلامت خوب، برای شما بسیار مهم است که از مغز سالم خود محافظت کنید، در حقیقت تخم مرغ حاوی ویتامین و مواد معدنی مناسب است که برای عملکرد منظم سلول ها، حافظه، سیستم عصبی و متابولیسم نیاز است. 

انتهای پیام/

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/75989

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی