قناد باشی در گفتگو با جهت پرس مطرح کرد:

تکنولوژی آمریکایی عامل جنایت پیجری در لبنان

کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: نباید این عملیات را در قالب  توانمندی نظامی اسرائیل یا به معنای قدرت عملیات اسرائیل در قالب نظامی علیه لبنان دانست؛ بلکه  این عملیات صرفا یک عملیات اطلاعاتی جاسوسی امنیتی بود که در واقع نه به وسیله ارتش اسرائیل بلکه به وسیله موساد صورت گرفت و وظایف ارتش اسرائیل را این بار تکنولوژی آمریکایی انجام داد.

تکنولوژی آمریکایی عامل جنایت پیجری در لبنان

به گزارش جهت پرس؛ جعفر قنادباشی، کارشناس مسایل غرب آسیا در گفتگو با جهت پرس در خصوص انفجار پیجرها در لبنان گفت: مسلما هدف رژیم صهیونیستی از این حملات تضعیف روحیه نیروهای حزب الله لبنان و کاهش توان رزمی آنهاست.
وی با اشاره به شرایط بد ارتش رژیم صهیونیستی در پی جنگ در غزه ابراز کرد:  شاید مهمتر از هدف تضعیف روحیه رزمندگان حزب الله هدف تقویت روحیه ارتش خسته و ضعیف شده رژیم صهیونیستی  در پشت پرده این حملات ناجوانمردانه باشد.
قنادباشی با بیان اینکه این جنایات توسط ارتش رژیم صهیونیستی اتفاق نیافتاده، ادامه داد: بلکه سازمان‌های جاسوسی و اطلاعاتی آمریکا و این‌ رژیم هستند که در تلاش‌اند تا به ارتش رژیم اسرائیل تنفس مصنوعی دهند تا این رژیم مرتکب جنایت‌های بیشتر شود.

وی افزود: این روزها ارتش رژیم صهیونیستی مخالف هرگونه عملیات نظامی است و می‌داند اگر جنگ با لبنان آغاز شود ارتش تلفات زیادی خواهد داد، پس نتانیاهو این بار تصمیم گرفت از سیا ، موساد و سازمان‌های دیگر جاسوسی این رژیم استفاده کند؛ سیاست تازه‌ای که به نیروهای ارتش نیازی ندارد.
قنادباشی گفت: سران  ارتش اسرائیل بارها و بارها اعلام کردند که ما توان عملیات جدید و ورود به عرصه لبنان را نداریم لذا مقامات آمریکا برنامه‌ریزی  کردند که نهاد دیگری را برای انجام وظایف ارتش اسرائیل در نظر بگیرند که آن نهادها موساد و سیا بودند.
وی در ادامه ابراز کرد: در واقع این عملیات واگذاری وظایف ارتش اسرائیل به سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل بود و معنای دیگرش نوعی تنفس مصنوعی به ارتش اسرائیل است که حالا در دید جهانیان نه تنها توان عملیاتی و تهاجمی‌اش را از دست داده بلکه دیگر توان بازدارندگی اش هم  به کلی از هم فروپاشیده است.
قنادباشی تاکید کرد:   نباید این عملیات را در قالب  توانمندی نظامی اسرائیل یا به معنای قدرت عملیات اسرائیل در قالب نظامی علیه لبنان دانست؛ بلکه  این عملیات صرفا یک عملیات اطلاعاتی جاسوسی امنیتی بود که در واقع نه به وسیله ارتش اسرائیل بلکه به وسیله موساد صورت گرفت و وظایف ارتش اسرائیل را این بار تکنولوژی آمریکایی انجام داد.
وی عنوان کرد:  طبیعی است که این عملیات نمی‌تواند  تامین کننده اهداف اعلام شده آنها باشد چرا که در ۱۱ ماه گذشته انواع و اقسام اقدامات مختلف را برای تضعیف روحیه مردم لبنان انجام دادند.  اما اطلاعاتی که از مردم لبنان در دست هست چه قبل از این عملیات سایبری و چه بعد ازآن اتفاقا نشانه تقویت روحیه مردم لبنان و حزب‌ا…و افزایش عزم آنها برای  وارد کردن ضربه سنگین به رژیم صهیونیستی است و این بسیار اهمیت دارد.
این کارشناس با بیان اینکه در واقع در آنچه  تعیین کننده صحنه نبرد است این عزم و اراده و توانمندی مردم لبنان است، گفت: این عزم و اراده کاهش پیدا نمی‌کند و اسرائیلی‌ها نمی‌توانند به هدف دیگرشان که تقویت توان نظامی اسرائیل است دست پیدا کنند.
قنادباشی اضافه کرد: چرا که بعد از حمله موشکی انصارا… به تل آویو الان شهرک نشین‌های صهیونیست که عمدتا خودشان از اعضای ارتش هستند از ایجاد یک فضای نرم به کلی ناامید شده ‌اند و میل به خروج از اسرائیل به شدت افزایش پیدا کرده است.
این تحلیلگر گفت: آمریکایی‌ها احساس کردند که اسرائیل در معرض فروپاشی است و باید علاوه بر تسلیحاتی  و حمایت‌های سیاسی یک تنفس مصنوعی به اسرائیل بدهند تا آنها را قدرتمند نشان دهند. لذا این عملیات را با صرف هزینه‌های بسیار طراحی و انجام دادند. اما در نهایت اسرائیلی‌ها به اهداف مدنظر خود نخواهند رسید و این کارها از فروپاشی آنها جلوگیری نخواهد کرد.