جهت پرس بررسی می‌کنند؛

تونل‌های ویرانگر رژیم صهیونیستی

یک مرکز پژوهشی صهیونیستی اعلام کرد با توجه به قابلیت‌های زیرزمینی حزب الله لبنان در نزدیک مرزها و تاسیسات امنیتی رژیم صهیونیستی، می تواند شهرک های صهیونیستی را ویران کند.

تونل‌های ویرانگر رژیم صهیونیستی
145375

گزارش مرکز پژوهش‌های صهیونیستی “آلما” ضمن اذعان به قدرت نظامی، امنیتی و استراتژیک حزب الله لبنان، درباره قابلیت جدید این جنبش نوشت: حزب‌الله قابلیت‌های زیرزمینی خود را در لبنان توسعه داده که شامل مجموعه‌ای از تونل‌ها نزدیک مرز با اراضی اشغالی (اسرائیل) است.

این مرکز در گزارش خود آورده است: از جمله شگفتی‌هایی که نصرالله برای درگیری‌های آتی آماده می‌کند، تونل‌هایی است که در زیر شهرک‌ها یا تأسیسات امنیتی اسرائیل حفر می‌شوند. انفجار این تونل‌ها می‌تواند کل یک شهرک یا تأسیسات را ویران کند. اطلاعات مشخصی در مورد چنین تونل‌هایی وجود ندارد، اما برای ما سخت است که باور کنیم حزب‌الله در جنگ بعدی از چنین قابلیت‌های استفاده نکند.

در انتهای گزارش این مرکز آمده است: چنین تونل‌هایی همچنین می‌تواند به نیروهای “رضوان” حزب‌الله در کنترل مناطق و شهرک‌ها در الجلیل کمک کند.

حزب‌الله در درگیری‌های آتی خود از سلاح‌ها و روش‌های غیرمعمول برای وارد کردن ضربه سخت و غیرمنتظره به اسرائیل استفاده خواهد کرد.

از سال 2014 یعنی حدود 9 سال پیش بود که رژیم اشغال‌گر قدس با درک شمه‌ای از آنچه زیر پوست غزه چون موجودی زنده نفس می‌کشد، سرمایه‌گذاری هنگفتی به ارزش یک میلیارد دلار انجام داد تا در حاشیه غزه یک مانع زیرزمینی به طول ۶۰ کیلومتر بسازد و صدها میلیون دلار دیگر نیز برای سیستم‌های شناسایی و رادارها و ردیاب‌ها هزینه کرد تا به زعم خود در برابر گذرگاه‌های پنهانی، یک «دیوار آهنی» بسازد.

همین دو هفته پیش اما، حماس با عملیات «طوفان الاقصی» از این دیوار حائل و مجهز به پیچیده‌ترین ابزار شناسایی تونل گذشت و دستِ‌کم بیش از ۱۵۰۰ اسرائیلی را به هلاکت رساند.

اشغالگران قدس برای تقلیل آنچه زیر غزه ساخته شده، از این شبکه هزارتوی نامرئی با عنوان «مترو غزه» یاد کردند، اما حماس همان موقع در واکنش، خبر داد شبکه‌ای به طول ۵۰۰ کیلومتر دارد که تنها 5 درصد آن ضربه خورده است.

برای درک آنچه حماس گفته، کافی است یک مقایسه ساده انجام شود؛ استان تهران با ۱۳ هزار کیلومتر مربع وسعت و دستِ‌کم ۱۳ میلیون نفر جمعیت، حدود ۲۵۰ کیلومتر مترو دارد که روزانه ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر را جابه‌جا می‌کند بر اساس اعلام حماس، در نوار ۳۶۰ کیلومتر مربعی غزه با حدود دو میلیون نفر جمعیت، ۵۰۰ کیلومتر از این تونل‌ها یعنی ۲ برابر خطوط متروی تهران، دالان و زیرگذر وجود دارد که تخمین زده می‌شود تا چند ده متر زیر زمین رفته‌اند.

بر همین اساس؛ بعد از اینکه رژیم صهیونیستی احتمال هجوم زمینی به غزه را مطرح کرد، رسانه‌های وابسته به متحدان تل‌آویو هشدار دادند این شبکه تونلی، برتری فرضی ارتش رژیم صهیونیستی در زمینه فناوری و اطلاعاتی را خنثی کرده و با دوچندان کردن پیچیدگی‌های جنگ خیابانی، تهدیدی مرگ‌بار برای سربازان متخاصم به حساب می‌آید.

حتی اگر بمب‌های سنگرشکن، بخشی از این گذرگاه‌ها را نابود کند، باز هم حرکت برای تسخیر این تونل‌ها جز از راه ورود به آن میسر نیست و ورود به دالانی که ممکن است بمب‌گذاری شده باشد، ممکن است راه اکسیژن‌رسانی‌اش قطع شود، ممکن است به‌راحتی آب در آن رها شود و هزار اما و اگر دیگر، جز شناکردن در باتلاق نیست!

به نوشته رسانه‌ها، هیچ‌کس نمی‌تواند با چیزی که نمی‌داند چیست و نمی‌تواند آن را ببیند، بجنگد، زیرا دانسته‌های رژیم اشغال‌گر قدس از این راه‌های مخفیانه، فقط به گذرگاه‌هایی محدود است که آن را کشف کرده است.

بی‌خبری تمام و کمال سیستم اطلاعاتی-امنیتی و البته نظامی تل‌آویو و متحدانش در عملیات اخیر حماس نشان داد که این هشدارها بی‌اساس نیست.

گرچه رژیم صهیونستی احتمالا با استمداد از جنگ‌افزارهای جدید و هوشمند آمریکایی، امیدوار است از این قمار برنده بیرون بیاید، اما غافل‌گیری‌های پیاپی‌اش بعد از تجهیز «گنبد آهنین» و ترمیم «دیوار آهنی» و توهم نابودی شبکه زیرزمینی حماس، گواه این بود که تل‌آویو در تخمین‌هایش اشتباهات زیادی دارد.

حال گرچه به اذعان عموم تحلیل‌گران، طرح «حمله زمینی صهیونیست‌ها به غزه» یک واکنش عصبی و انتقام‌جویانه و البته محتوم است، اما شاید بخشی از طراحی و بازی متبحرانه شطرنج‌باز قهاری به نام «محمد الضیف» فرمانده هوشمند حماس باشد که با «طوفان الاقصی» طرف مقابل را کیش کرد و الان منتظر است تا بلافاصله پس از حرکت بعدی ماتش کند!

«بی‌بی‌سی» نیز در گزارشی به نقل از یک متخصص نبردهای زیرزمینی و مدرس دانشگاهی در مناطق اشغالی عنوان کرده؛ گذرگاه‌هایی که زیر غزه ساخته شده‌اند، برخلاف نمونه‌های کلاسیک و نظامی، یک‌بار مصرف نیستند و در طول زمان، برق‌کشی، مدرن و مجهز به سیستم تهویه شده‌اند.

یکی از کاربران در این باره می‌نویسد: من همیشه تصورم از تونل های حزب‌الله و حماس یک مسیر زیرزمینی خاکی و تاریک که واسه نور به دیواره‌هاش شعله مشعل گذاشتن بود
اینجا که از متروی تهران هم لاکچری‌تره!!!
ویدئوی خبرنگار لبنانی از یکی از تونل زیرزمینی حزب الله