تداوم تردیدهای لاریجانی در بهار 1400

به گزارش جهت، هرقدر لاریجانی پس از پایان کار مجلس دهم سعی کرده است تا از اظهار نظر و در چشم بودن بپرهیزد و در سکوت به تصمیم‌ گیری درباره آینده سیاسی‌اش بپردازد اما باز هم هرازگاهی با اظهار نظری از اردوگاه چپ و راست به متن اخبار آمده است. بی‌آن ‌که خود لاریجانی درباره […]

تداوم تردیدهای لاریجانی در بهار 1400

به گزارش جهت، هرقدر لاریجانی پس از پایان کار مجلس دهم سعی کرده است تا از اظهار نظر و در چشم بودن بپرهیزد و در سکوت به تصمیم‌ گیری درباره آینده سیاسی‌اش بپردازد اما باز هم هرازگاهی با اظهار نظری از اردوگاه چپ و راست به متن اخبار آمده است. بی‌آن ‌که خود لاریجانی درباره تمایلش برای ورود به رقابت انتخاباتی 1400 اظهارنظری کرده باشد صحبت از آمدن یا نیامدن او گهگاه قوت گرفته و در این میان، اظهار نظرات متناقض نزدیکانش نیز بی‌تاثیر نبوده است. حالا مدتی است که نزدیکان لاریجانی که تا پیش از این از رصد وضعیت برای ورود به انتخابات 1400 توسط لاریجانی خبر می‌دادند از سکوت او سخن می‌گویند و هر گونه تحرک انتخاباتی او را رد می‌کنند. با این حال همچنان شایعات زیادی درباره آمدن یا نیامدن لاریجانی مطرح می‌شود.

حضور مشروط لاریجانی
مدتی پیش بود که اعتماد در گزارشی از حضور مشروط لاریجانی در انتخابات خبر داد و نوشت که پیگیری‌ از نزدیکان علی لاریجانی از این حکایت دارد که او اگرچه هنوز به تصمیم قطعی درباره انتخابات نرسیده، اما ظاهرا در جمعی گفته که «در صورت کاندیداتوری آقای اسحاق جهانگیری، وارد رقابت انتخابات ریاست‌ جمهوری نمی‌شود.»

اما خیلی زود منصور حقیقت‌پور نماینده دوره دهم مجلس شورای اسلامی و از نزدیکان لاریجانی، با تکذیب این خبر، این اقدام روزنامه اصلاح‌طلب را شیطنت رسانه‌ای خواند و گفت: چند ماهی است لاریجانی در موضوع انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ سکوت کامل دارد و هیچ تحرک و فعالیت انتخاباتی ندارد و هیچگونه ملاقات انتخاباتی هم نداشته است. حقیقت‌پور تاکید کرد: من که در حلقه نزدیکان لاریجانی هستم هیچ موضوع انتخاباتی را از او مشاهده نکرده‌ام.

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی رئیس فراکسیون مستقلین مجلس سابق نیز با تاکید بر مشی اصلاح‌طلبانه روزنامه اعتماد، درج این گزارش را یک اقدام تاکتیکی برای تخریب لاریجانی عنوان کرد و گفت: «لاریجانی اینقدر ناشی نیست که الان این موضوع را بگوید، چون در صحبت‌هایش اشراف به مکان و زمان دارد.»

بعد از آن هم پوششی بودن نامزدی علی مطهری برای علی لاریجانی در انتخابات مطرح شد ادعایی که آن هم توسط مطهری تکذیب شد که لاریجانی کاندیدای اصلح نیست.

لاریجانی با اصلاحات می‌آید؟
در میانه کش و قوس‌های آمدن یا نیامدن لاریجانی که از ماه‌ها پیش شروع شده است نام او در کنار نام‌های پرتکرار و مطرح دیگر از دو جریان‌ اصلی سیاسی کشور بارها مطرح شده است اما با یک تفاوت؛ گاه از او به عنوان نامزد طیف سنتی اصولگرایان به ویژه جامعه روحانیت مبارز و از سویی طیف راست اصلاحات یعنی کارگزاران سازندگی یاد شده است. هر چند در میان اصلاح‌طلبان، تنها کارگزارانی‌ها نیستند که در برخی مقاطع به صراحت و گاه به صورت تلویحی از نامزدی او سخن به میان می‌آورند.

به تازگی داریوش قنبری فعال سیاسی اصلاح‌طلب در این باره با بیان این‌که حمایت اصلاحات از لاریجانی در انتخابات منوط به تصمیم نهاد اجماع‌ساز است، گفت: لاریجانی اعلام کند اصلاح‌طلب است یا اعلام نکند، مواضعی که در سال‌های گذشته داشته او را به سمت اردوگاه اصلاحات آورده است و در این هیچ تردیدی نیست. من فکر می‌کنم لاریجانی هم قطعا با حمایت اصلاح‌طلبان می‌خواهد کاندیداتوری خود را اعلام کند. در میان گزینه‌های اصولگرایان نامی از علی لاریجانی دیده نمی‌شود و نامی از او بر زبان نمی‌آورند. بنابراین من فکر می‌کنم قطعا او در جریان اصلاحات قرار خواهد گرفت و وارد انتخابات خواهد شد.

این در حالی است که همزمان، محمد مهاجری، از چهره‌های رسانه‌ای نزدیک به لاریجانی احتمال نامزدی لاریجانی و محمدجواد ظریف را رد کرده است.

لاریجانی مردد در آمدن
اما در روزهای اخیر با قوت گرفتن احتمال نامزدی رئیسی در اردوگاه اصولگرایان که منصور حقیقت‌پور آن را خبری کرد، گمانه کاهش احتمال ورود لاریجانی به رقابت انتخابات مطرح شده است. چون شرط لاریجانی برای ثبت نام در انتخابات، حمایت همه جانبه اصلاح‌طلبان و اصولگرایان سنتی از خود بود که به نظر می‌رسد ظرفیت آن در شرایط کنونی وجود ندارد. شاید به همین خاطر برخی احتمال ریاست جمهوری را تنها با کمک حاکمیت میسر می‌دانند. چنانچه در همین اواخر نیز غلامرضا تاجگردون بر آن تاکید کرده است.

تا این لحظه شواهد امر حاکی از این است که لاریجانی پس ازمدت‌ها رصد وضعیت کشور، همچنان در تردید برای آمدن است شاید هم شرایط را برای آمدن مناسب نمی‌داند اما نمی‌توان در این باره با قطعیت حکم داد؛ آن هم وقتی هنوز نامزدهای اصلی جریان‌های سیاسی مشخص نشدند و همچنان چانه‌زنی‌ها و بده وبستان‌ها ادامه دارد. بنابراین باید همچنان منتظر تحولات در روزهای بعدی ماند و دید لاریجانی هزینه آمدن در این شرایط را خواهد پرداخت یا نمی‌آید و در سکوت همچنان به ماموریت ویژه خود در پرونده رابطه ایران و چین بسنده خواهد کرد.