تحلیل فروش نوروزی سینما‌ها در ۱۴۰۴/ دغدغه افت قابل توجه فروش گیشه و نارضایتی ها!

با وجود ترکیب فیلم هایی نوروز ۱۴۰۴ برای گیشه های سینما، کاهش محسوس فروش نشان می‌دهد که استقبال مخاطبان از سینماها نسبت به سال‌های گذشته افت داشته است.

تحلیل فروش نوروزی سینما‌ها در ۱۴۰۴/ دغدغه افت قابل توجه فروش گیشه و نارضایتی ها!
248089

به گزارش جهت پرس؛ نوروز، یکی از مهم‌ترین فصل‌های اکران سینمایی در ایران، امسال با ترکیبی از فیلم‌های نسبتا متنوع وارد میدان رقابت شد. از کمدی‌های پرطرفدار تا آثار تاریخی و درام، فیلم‌های اکران‌شده در مجموع بیش از ۱۴۴ میلیارد تومان فروش داشتند که ۴۷ میلیارد تومان آن در هفته اول سال ۱۴۰۴ حاصل شد. اما بررسی دقیق‌تر آمار نشان می‌دهد که افت فروش سینما‌ها نسبت به دوره‌های مشابه قابل توجه بوده است.

بهرام افشاری رقیب غیرمنتظره فیلم‌های نوروزی

در میان فیلم‌های نوروزی، «دایناسور»، «موسی کلیم‌الله» و «کوکتل مولوتوف» توانسته‌اند در صدر جدول فروش قرار بگیرند با این حال به نوعی زور فیلم های نوروزی به فیلم های قبلی گیشه نرسید و همچنان یک رقیب غیرمنتظره در این میان جایگاه قابل توجهی دارد؛ فیلم «هفتاد سی» به کارگردانی بهرام افشاری، که بیش از چهار ماه از آغاز اکرانش گذشته، همچنان جزو پرفروش‌ترین‌های سینمای ایران است.

این فیلم که از ۷ آذر روی پرده رفته، تاکنون ۳۴۸ میلیارد تومان فروش داشته و بیش از ۵ میلیون و ۷۵۲ هزار نفر تماشاگر را به سالن‌های سینما کشانده است. اما نکته قابل‌توجه اینجاست که حتی پس از شروع اکران نوروزی، همچنان در حال رقابت با فیلم‌های جدید است و در جایگاه چهارمین فیلم پرفروش نوروز ۱۴۰۴ قرار دارد.

«هفتاد سی» در بازه زمانی ۸ اسفند تا ۱۲ فروردین، حدود ۲۰ میلیارد تومان فروش داشته و ۲۲۰ هزار نفر برای تماشای آن به سینما‌ها آمده‌اند. این رقم برابر یا حتی بیشتر از برخی فیلم‌های جدید اکران نوروزی است، که نشان‌دهنده تداوم استقبال مخاطبان از این فیلم در مقایسه با آثار تازه‌وارد است.

تحلیل فروش نوروزی سینما‌ها در 1404 / دغدغه افت قابل توجه فروش و نارضایتی ها!

افت فروش؛ چرا استقبال کاهش یافته است؟

در حالی که انتظار می‌رفت نوروز امسال سینما‌ها رونق بیشتری داشته باشند، آمار فروش نشان‌دهنده کاهش چشمگیر تعداد مخاطبان است.

پرفروش‌ترین فیلم اکران نوروزی، «دایناسور» به کارگردانی مسعود اطیابی، تاکنون ۷۳ میلیارد تومان فروش داشته است. پس از آن، «موسی کلیم‌الله» با حدود ۳۰ میلیارد و «کوکتل مولوتوف» با ۲۵ میلیارد تومان فروش در رده‌های دوم و سوم قرار دارند. اما نکته نگران‌کننده اینجاست که هیچ‌کدام از این آثار به یک میلیون تماشاگر نرسیده‌اند.

در هفته دوم، فیلم «دایناسور» تنها ۶ میلیارد و ۱۸۲ میلیون تومان فروش داشته است؛ در حالی‌که فروش آن در هفته اول حدود ۱۴ میلیارد تومان بود. این کاهش شدید فروش نشان می‌دهد که سینما با مشکلاتی جدی در جذب مخاطب مواجه است.

جدول آمار فروش فیلم ها در هفته دوم نوروز

شماره فیلم کارگردان ژانر فروش (تومان)
1 دایناسور مسعود اطیابی کمدی ۶ میلیارد و ۱۸۲ میلیون
2 موسی کلیم‌الله ابراهیم حاتمی‌کیا تاریخی ۴ میلیارد و ۱۲ میلیون
3 کوکتل مولوتوف حسین دوماری کمدی ۳ میلیارد و ۳۰۲ میلیون
4 رها حسام فرهمند درام ۱ میلیارد و ۴۱۵ میلیون
5 پیشمرگ علی غفاری اکشن/تریلر ۱ میلیارد و ۲۷۸ میلیون
6 پسر دلفینی محمد خیراندیش کودک و نوجوان ۱ میلیارد و ۲۹ میلیون
7 بامبولک آرش معیریان فانتزی/موزیکال ۵۵۸ میلیون
8 عینک قرمز حسین مهکام کمدی ۳۱ میلیون

ژانر هایی غیر از کمدی!

فیلم «پیشمرگ» پس از گذشت دو هفته از آغاز سال فقط ۵ میلیارد و ۲۹۱ میلیون تومان فروش داشته است. فیلم «موسی کلیم الله» نیز توانسته صدرنشین آمار فروش فیلم های غیرکمدی باشد و فیلم اجتماعی «رها» با بازی شهاب حسینی و غزل شاکری بیش از یک میلیارد فروش داشت که البته این فروش هم چالش برانگیز خواهد بود. توقع از فیلم های اجتماعی در سینمای ایران بسیار بالاست، هم توقع مخاطبان از دیدن کیفیت فیلم هم توقع گیشه از استقبال مردم اما آنچه آمار و ارقام نشان می دهند این است که فیلم «رها» هم نتوانست کمکی به نجات حال فروش گیشه بکند و با اختلاف چشمگیری از دو فیلم کمدی «دایناسور» و «کوکتل مولوتوف» و نیز فیلم «موسی کلیم الله» عقب بماند!

اما همچنان تیر انتقاد ها به سمت و سوی آثار کمدی می چرخد! یکی از دغدغه های امروز سینما کم توجهی به آثاری غیر از کمدی است. با این وجود برنامه ریزی ها برای اکران نوروزی سینماها سعی داشته است تا این بار گوشه چشمی به آثار دیگر داشته باشد و در میان آثار غیرکمدی فیلم «موسی کلیم الله» توانست در صدر جدول فروش قرار بگیرد.

افزایش قیمت بلیط ها دلیل افت مخاطب است؟

با وجود این که نقد های بسیاری در خصوص افزایش نرخ بلیط سینماها در میان بود اما نمی توان گفت مشکل امروز سینمای ما قیمت بلیت است، بلکه معضل امروزی کمبود مخاطب است. گفته می‌شود که فیلم‌های کمدی جلف پرفروش هستند، اما ۵ یا ۶ درصد جامعه نیز برای تماشای آن فیلم‌ها به سینما نمی‌روند! جامعه ایران با وجود سختی در معیشت، اما تشنه هنر باکیفیت است. ایرانی‌ها اصولا به دنیای فیلم علاقه‌مندند، مثالش رونق امروز پلتفرم‌هاست. اما مردم هنگامی‌که به سینما می‌روند احساس می‌کنند کلاه بر سرشان رفته است، چرا که فیلم تماشا شده برایشان چندان باکیفیت به نظر نمی‌آید.

رقابت سینما با پلتفرم‌های آنلاین

درواقع این بازار ظاهر ورشکسته پیدا کرده و در آن اندک فیلم‌های خوب نیز چندان دیده نمی‌شوند. در مقابل مخاطب ایرانی با صرف هزینه اشتراک پلتفرم‌ها به تماشای محتوای گسترده مشغول است. به هرحال مخاطب با خود حساب و کتاب می‌کند، چه مبلغی را باید به سینما بدهد و چه محتوایی دریافت کند و در مقابل چه هزینه‌ای را صرف اشتراک پلتفرم کند و به چه میزان محتوایی دسترسی پیدا می‌کند البته که بسیاری معتقدند هیچ چیز نمی تواند جایگاه سینما را در میان مردم بگیرد اما آن چیزی که اکنون در میان آمار و ارقام نشان می دهد این است که خطر جدی از سینما را تهدید می کند و این خطر را نمی توان صفر تا صد گردن عواملی چون افزایش نرخ بلیط و یا حضور پررنگ پلتفرم ها دانست. در این که تاثیر خود را میگذارند شکی نیست اما مردم دوست دارند در ابتدای امر اثری با کیفیت ببینند. نمی توان اصل مسئله را رها کرد و تنها تقصیر را گردن عوامل مکمل انداخت!

در این مدت، پلتفرم‌های اینترنتی فیلم‌هایی مانند «کوچه ژاپنی‌ها»، «خرچنگ»، «ساعت ۶ صبح»، «ببعی قهرمان» و «بچه زرنگ» را به نمایش گذاشته‌اند. با این حال، از آنجایی که آمار دقیقی از تعداد مخاطبان این فیلم‌ها در پلتفرم‌های آنلاین منتشر نشده است، نمی‌توان تأثیر دقیق آنها را بر فروش سینما‌ها بررسی کرد.