به نقل از یک کاربر توییتر:
تحریف قانون حجاب توسط روزنامه فرهیختگان
سعید بامرام کارشناس ارشد علوم ارتباطات با رد نظرات روزنامه فرهیختگان در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: این تحریف آشکار فقط یک هدف دارد: بازی با افکار عمومی.
به گزارش جهت پرس؛ اخیرا روزنامه فرهیختگان درخصوص طرح عفاف و حجاب اظهاراتی را ارائه داده است.
سعید بامرام کارشناس ارشد ارتباطات در خصوص حواشی طرح عفاف و حجاب در پاسخ به روزنامه فرهیختگان در غالب یک رشته توییت اینطور نوشت:
بازهم شیطنت فرهیختگان، این بار بر سر قانون حجاب!
یک روز ایتا، یک روز فیلترینگ، یک روز ورزش و صداوسیما و حالا نون دیده شدن در تحریف قانون حجاب است؟
1- قانون حجاب در ۵ فصل و ۷۴ ماده تصویب شده است؛ قانونی که مسائل مختلفی از فرهنگسازی گرفته تا ضمانتهای اجرایی را پوشش میدهد. اما فرهیختگان بهجای بررسی کلیات یا موضوعات اصلی، یک تبصره جزئی را بیرون کشیده و با حاشیهسازی، اصل موضوع را زیر سؤال برده. این انتخاب عجیب نیست؟
2- تیتر فرهیختگان نوشته: «مجوز برای بیمجوزها». اما در متن خودش اعتراف کرده که شرط این مجوز، داشتن اقامت قانونی از وزارت کشور است. چطور چیزی که خودش صراحتاً خلاف تیترش را میگوید، تبدیل به «مجوز برای بیمجوزها» شده؟ این تحریف آشکار فقط یک هدف دارد: بازی با افکار عمومی.
3- فرهیختگان میگوید: «تفسیر نمایندگان مجلس از این تبصره قابل قبول نیست چون در متن قانون نیامده». بسیار خوب، ممکن است این تبصره نیازمند اصلاح باشد. اما آیا یک ایراد جزئی باید بهانه شود برای زیر سؤال بردن کل قانون؟ مگر در قوانین دیگر اصلاحیه انجام نمیشود؟
4- یکی دیگر از ادعاها این است که این قانون به مهاجران اجازه دخالت در امور داخلی کشور را میدهد. اما متن قانون به صراحت میگوید این مشارکت محدود به فعالیتهای مردمی زبانی و نوشتاری است. دخالت در امور داخلی کجا مطرح شده؟ این اقتباسسازی خیالی چه مبنایی دارد؟
5- فرهیختگان نوشته که اولویت مهاجران باید رفع مشکلات شغلی و تحصیلی باشد. نکته اینجاست که تا به امروز چرا هیچ گزارشی از این مشکلات منتشر نکردهاند؟ چرا دغدغه مهاجران فقط وقتی مطرح میشود که بتواند بهانهای برای تخریب یک قانون باشد؟ این دوگانگی برای چیست؟
6- زمان جنگ، مهاجران افغانستانی در جبههها کنار ایران جنگیدند. در بازسازی کشور سهم داشتند. اما همین رسانهها امروز میگویند «ما نیازی به دخالت اتباع بیگانه نداریم». آیا مشارکت مردمی در امور فرهنگی، با سهمخواهی برابر است؟ این وارونهنمایی واقعیت، چه هدفی را دنبال میکند؟
7- فرهیختگان از ایجاد «کُلُنیهای مهاجران» صحبت کرده و این قانون را عاملی برای تجزیه اجتماعی معرفی کرده است. واقعیت این است که این ادعا، ساخته و پرداخته ذهن کسانی است که میخواهند مهاجرستیزی را عادیسازی کنند. مشارکت فرهنگی هیچ ارتباطی با کُلُنیسازی ندارد.
8- آنچه فرهیختگان بهعنوان «نگرانی امنیتی» مطرح میکند، چیزی جز سیاهنمایی غیرواقعی نیست. مشارکت مهاجرانی که با مجوز رسمی در ایران اقامت دارند، در چارچوب این قانون به هیچوجه امنیت ملی را تهدید نمیکند. چرا دروغ را ابزار تخریب قانون کردهاند؟
9- این یادداشت فرهیختگان بیش از آنکه نقد باشد، یک تحریف سازمانیافته است. چرا از این همه بند مهم و ضروری قانون، تنها به یک تبصره کوچک پرداختهاند؟ چرا تیتر دروغین زدند؟ چرا حقایق را تحریف کردند؟ این شیوه مواجهه، چیزی جز بیاخلاقی رسانهای نیست.
10_ قانون حجاب میتواند در طول اجرا اصلاح شود، اما اصل این قانون پاسخی به دغدغه بسیاری از مردم بوده است. به جای تخریب و هیاهو، اگر ایرادی هست، مستند و منطقی بیان کنید. این بازیهای رسانهای تنها اعتماد عمومی را تضعیف میکند.
نظرات
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
از ارسال نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد خودداری کنید.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نماييد.
نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.