جهت پرس واکنش های بین المللی را بررسی میکند

بهت جهان از قساوت صهیونیست‌ها در حمله به لبنان

خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای خارجی به جنایات شب گذشته رژیم صهیونیستی در بیروت واکنش نشان دادند.

بهت جهان از قساوت صهیونیست‌ها در حمله به لبنان

به گزارش جهت پرس؛ زهرا لایق حقیقی؛ حمله شب گذشته اسرائیل به منطقه ضاحیه بیروت در لبنان آن روی جنون اسرائیل را به نمایش جهانیان گذاشت. اسرائیلی که هنوز نتوانسته زیر فشار جنگ فرسایشی با حماس در فلسطین کمر راست کند چرا باید خود را وارد چنین چالش جنگی جدیدی کند؟

ابعاد حمله اسرائیل به بیروت

اسرائیل با اطمیان از حضور سید حسن نصر الله در این مکان با 10 بمب 2 تنی به ساختمانی در ضاحیه لبنان حمله کرد. نوع موشک‌ها سنگر شکن و بانکرباستر بودند.

این نوع بمب‌ها برای تخریب اهداف مقاوم شده زیرزمینی همچون پناهگاه‌ها و سنگرهای زیرزمینی و همچنین تاسیسات بتونی مدفون شده در عمق سطح زمین استفاده می‌شود.

یدیعوت آحارونوت مدعی شد هدف از بمباران ضاحیه جنوبی، ترور حسن نصرالله بوده است.

شبکه خبری الجزیره هم به نقل از سازمان رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داد که «مقامات اسرائیل در برآورد اولیه خود براین باورند که نصرالله در مقر حزب واقع در ساختمان هدف قرار گرفته شده، حضور داشته، اما سرنخی نهایی از ترور وی وجود ندارد.»

اما این ترور با شکست روبه رو شد و سید حسن نصر الله درآن منطقه وجود نداشت.

چند نکته درباره حمله هولناک اسرائیل به ضاحیه بیروت:

۱. هدف از حمله وحشیانه و هولناک امروز اسرائیل به ضاحیه بیروت با بمب های سنگرشکن، سید حسن نصرالله و کادر فرماندهی حزب الله اعلام شده است. فارغ از موفقیت یا عدم موفقیت عملیات ترور، اسرائیل با عملیات ترور علیه دبیرکل حزب الله و اعلام رسمی آن، عملا از تمامی خطوط قرمز پیشین عبور کرده است و در حال ترسیم قواعد جدید علیه حزب الله و محور مقاومت است.

۲. طبق اعلام منابع عبری، این حمله هوایی با هماهنگی قبلی آمریکا انجام شده است. به همین جهت، می توان با قاطعیت بیشتری گفت که آمریکا اگرچه در روزهای اخیر در مواضع اعلامی، اسرائیل را به جهت حملات گسترده به لبنان سرزنش کرده، اما در سیاست اعمالی و پشت پرده، در هماهنگی کامل عملیاتی-اطلاعاتی با اسراییل گام برمی دارد. طرح های آتش بس هم احتمالا سناریویی آمریکایی- اسراییلی برای اهداف نظامی است.

۳. اسرائیل با حمله به مقر حزب الله و احتمالا ترور تعدادی از فرماندهان دیگر همزمان با حمله به زیرساخت های حزب الله، احتمالا در پی زمینه سازی برای حمله زمینی کم چالش تر به جنوب لبنان است. در واقع، قبل از تهاجم زمینی، قصد دارد سازمان کنترل و فرماندهی و سازمان رزم حزب الله را تضعیف کند تا آسیب پذیری ارتش خود را به حداقل برساند.

۴. حمله ضاحیه بیروت را باید مقدمه تشدید بحران و جنگ دانست و جنگ اسرائیل و محور مقاومت وارد سطح بالاتری از درگیری خواهد کرد.

واکنش‌ها به حمله اسرائیل به بیروت

خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای خارجی به جنایات شب گذشته رژیم صهیونیستی در بیروت در فضای ایکس خود نوشتند:

جولیا اشتاین‌برگر، استاد دانشگاه لوزان سوئیس:

“من واقعاً نیاز دارم که کسی به من توضیح دهد که بمباران 6 بلوک برج در بیروت چه تفاوتی با انفجار برج‌های دوقلو (در نیویورک) دارد؟ چطوری؟”

ییپِنگ جی، پزشک چینی-کانادایی:

“بمباران همه‌جانبه منطقه‌ای پرجمعیت در بیروت که صدها هزار نفر را در خود جای داده است. این صهیونیسم است.”

حمزه یوسف، خبرنگار نشریه انگلیسی Declassified UK:

“تصاویر منتشر شده از بیروت دلخراش است. چه چیزی برای گفتن باقی مانده است؟ شرم بر تک تک افرادی که کشتار دسته جمعی اسرائیل را مسلح کرده و امکان پذیر می‌کنند. شرم بر شما باد!”

محمد صفا، دیپلمات ارشد سازمان ملل:

“اسرائیل به تازگی یک منطقه مسکونی در بیروت، لبنان را بمباران کرد که در آن بیش از 200 هزار نفر در برابر بمباران پناه گرفته بودند و قطعنامه SCR 1701 شورای امنیت را بدون هیچ عواقبی نقض کرد. این جنایت جنگی است.”

رانیا خالق، روزنامه‌نگار لبنانی-آمریکایی:

“اسرائیل امروز از بمب‌های 2000 پوندی سنگرشکن برای نابود کردن 6 ساختمان در جنوب بیروت استفاده کرد.
اینها بمب‌های تهیه شده توسط آمریکا هستند.
و بایدن و هریس به تازگی 8 میلیارد دلار کمک نظامی دیگر برای ادامه این جنایات را تایید کردند. اینجا جهنم است.”

مهدی حسن، مجری مشهور آمریکایی:

“از مسلمانان و اعراب انتظار دارند 11 سپتامبر و 7 اکتبر را محکوم کنند.
اما چند نفر در غرب این حمله اسرائیل به بیروت را محکوم خواهد کرد؟ چه کسی می‌داند که امروز چند غیرنظامی توسط اسرائیل در بیروت کشته شدند. ساختمان‌های مسکونی مملو از خانواده‌ها نابود شده‌اند. این توحش است.”

لیزابت مِی، رهبر حزب سبز کانادا:

“اکنون ما میدانیم که دشمن اصلی صلح کیست. و متأسفانه او یک نام دارد. او بنیامین نتانیاهو است!”

کریم ماکدیسی، استاد دانشگاهِ آمریکاییِ بیروت:

“با اتفاقی که امروز در بیروت افتاد، 3 چیز قطعی است:
1- اسرائیلی‌ها در سرتاسر لبنان مرتکب جنایات جنگی می‌شوند و اکنون به مراکز بهداشتی/ زیرساخت‌های غیرنظامی ضربه می‌زنند.
2- آمریکا در تمام سطوح از اسرائیل محافظت خواهد کرد. زندگی اعراب مهم نیست.
3- رسانه‌های غربی جنایات اسرائیل را توجیه خواهند کرد.”

نورا عریقات، استاد دانشگاه راتگِرز آمریکا:

“اسرائیل دوباره به ضاحیه حمله کرد – حومه بیروت که 700 هزار نفر در آن زندگی می‎کنند. این حملات به غیرنظامیان بدون توجه به تمایز بین آنها و شبه نظامیان است. جنایتکار خودسر!”

مدیا بنجامین، فعال اجتماعی آمریکایی:

“خشمگین و دلشکسته از تماشای دروغ پراکنی نتانیاهو در سازمان ملل در حالی که بمب‌های ایالات متحده بر بیروت فرود می‌آید. اما امیدی وجود دارد – در خیابان‌ها، در مردم، برای مطالبه عدالت برای فلسطین و لبنان قیام کنیم. ما تا پایان این نسل کشی متوقف نخواهیم شد.”

یانیس واروفاکیس، وزیر دارایی سابق یونان:

“توهم اسرائیل مبنی بر اینکه می‌تواند پاکسازی قومی فلسطینیان را در زیر پرده‌ای از دود و آتشی که بر منطقه فرود آورده بپوشاند، با همدستی اروپا و آمریکاست. این قتل عام (در بیروت) بر گردن ماست: آمریکایی‌ها، اروپایی‌ها، استرالیایی‌ها، کانادایی‌ها و…”

هشدار سازمان ملل

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد، شامگاه جمعه و در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره اوضاع در فلسطین گفت که «جنگ در لبنان ممکن است به تشدید بیشتر و دخالت قدرت‌های خارج از منطقه» منجر شود. این در حالی است که رژیم صهیونیستی ضمن مخالفت با آتش‌بس در غزه، به تشدید حملات تجاوزکارانه به لبنان ادامه می‌دهد.

در این نشست که پیشنهاد الجزایر تشکیل شد، گوارش از آتش‌بس موقت برای ارائه کمک‌ها به لبنان حمایت کرد و گفت: «ما هم‌اکنون به این آتش‌بس نیاز داریم».

گوترش در ادامه و با بیان اینکه غزه نقطه اصلی درگیری در منطقه است، گفت: «ما باید از یک جنگ منطقه‌ای جلوگیری کنیم».