مسئله بی اخلاقیهای اخیر در دانشگاهها
این وضعیت چرا به وجود آمده است؟
این روزها تصاویری از بی اخلاقیهای خلاف قاعده از دانشگاهها منتشر میشود و همگان را به تحیر وادار کرده است که حتی مردم عادی به زبان آمدهاند.
فاطمه گیتی پسند نوشت: این روزها تصاویری از بی اخلاقیها و رفتارهای خلاف قاعده از دانشگاهها منتشر میشود و همگان را به تحیر و تامل وادار کرده است.
حتی مردم عادی به زبان آمدهاند که این چگونه دانشگاهی است که وضعیت معترضان و منتقدانش با وضع و روش اغتشاشگران خیابانی تمایزی ندارد؟!
این وضعیت چرا و چگونه بوجود آمده است؟
دانشگاهها که قرار بود موتور پیشرفت و توسعه اخلاق و فضیلتها در جامعه باشند چگونه خود به این وضعیت مبتذل اخلاقی و فکری گرفتار شدند؟
شاید علتهای زیادی برای این وضعیت ذکر شود که هرکدام درجای خود مناسب و بعدی از ابعاد را نشان دهد، اما غلط نیست اگر بگوییم علت و ریشه این وضعیت اخلاقی دانشگاه و دانشگاهیان، فارغ از موقعیت فعلی و در یک ارزیابیِ کلی از وضعیت اخلاقی دانشگاهها درسالهای اخیر ، حاصل فهم نشدن عمق و محتوای فرمان امام در وجوب انقلاب فرهنگی همزمان با انقلاب اسلامی است.
انقلاب اسلامی به اذعان اندیشمندان و تحلیلگران سیاسی داخل و خارج ، قبل از آنکه یک انقلاب سیاسی بوده باشد یک نهضت اندیشهای فرهنگی در همهی ابعاد حیات اجتماعی و مسیری جدید برای بحران زدگان دنیای مدرن بود.
اما این نهضت و این تحول عظیم همچنان که در پیدایش و تاسیس مستلزم حدوث انقلاب اسلامی در زیر سازهای اندیشه مردم بود، برای بقای خود نیز نیازمند بقا و تکمیل آن انقلاب فکری است.
حضرت امام با درک این وضعیت و با توجه به فلسفه تربیتی انقلاب اسلامی، همان ابتدا فرمان انقلاب فکری و فرهنگی دانشگاهها را صادر کردند اما این دغدغه و آرمان توسط سیاستگذاران و مدیران به ساده ترین شکل ممکن فهم و عمل شد!
دانشگاه ایرانی که که بدون ایدهی درون زا و به شکل تقلیدی و وارداتی تاسیس شده بود، مروج تعلیم و تربیت تکنیک محور و نسخههای علوم انسانی مدرن برای زندگی و سعادت مردم بود و طبیعتا این دانشگاه نمیتوانست با انقلاب فکری امام همراهی کند.
تعلیم و تربیت جدید یا همان تربیت تکنولوژیک ، با رد و یا اغماض متافیزیک و جداسازی علم از واقعیت غیر عینی و تمرکز بر علم پوزیتیویستی ، بستر جدایی علم از اخلاق و ارزشهای اخلاقی را فراهم نمود. در سایه ثنویت گرایی دوران مدرن که عین و ذهن ، فیزیک و متافیزیک از هم جدا شده اند، علم و اخلاق دو هویت مستقل و مجزا یافتند و روز به روز علم در محیطهای دانشگاهی از محتوای اخلاقی و تربیتی خالی شده و اخلاق در دانشگاهها صرفا به اخلاقِ کاربردی و اخلاق پژوهش و آموزش( آن هم با این وضعیت فعلی در دانشگاهها!) فرو کاسته شد .
در مکتب تربیتی امام، تعلیم و تربیت باید همراه با گسترش توانمندیهایِ آدم طبیعی به تکاملِ استعدادهای انسانِ متافیزیکی ، اخلاق و فضیلت در او بپردازد و دانشگاه کارخانه انسان سازی باشد. در مکتب تربیتی و فلسفی امام خمینی و اندیشه اسلام ناب، علم و ایمان دو هویت مستقل و مجزا از هم نمیباشند و علمِ دین و علمِ دنیا دو مرتبه از مراتب علم هستند که نه تنها در تقابل با یکدیگر نمی باشند بلکه به طور ضروری مکمل یکدیگرند. همان گونه که طبیعت و ماوراء طبیعت، دنیا و آخرت، باطن و ظاهر، فکر و ذکر از دوگانگی مبرا هستند.
القصه ثنویت میان دین و دنیا یا همان جدایی دنیا و آخرت مقدمه ضروری این وضعیت اخلاقی دانشگاههاشد. و شد آنچه شد. دانشگاه انقلاب اسلامی که هنوز نتوانسته مفهوم آزادی وزندگی را از اسارت تنگِ مفهوم غربی و لیبرال آن نجات دهد چگونه مدعی انقلاب فرهنگی باشد؟ دانشگاهی که نتوانسته دانشجویانی (درمقیاسی بیش از دانشجویان حزب اللهی و بسیجی) تربیت کند که به گونه ای مفید وارد گفت و گو شوند و ظرفیتی برای جمع آوری داوری ها، بینشها و استدلالها داشته باشند و به فضیلت حزم و حلم آراسته باشند.
پی نوشت:فارغ از اتفاقات این روزهای دانشگاه و رفتار عدهی محدودی دانشجوی ساختار شکن ، مدت زیادی است که در محافل دانشگاهی خارج و داخل کشور از افول اخلاق در دانشگاهها تحت عنوان انحطاط اخلاقی دانشگاهها یاد میشود و صاحبنظران برای آن چاره اندیشی و اندیشه ورزی میکنند.
در برخی دانشگاههای کشور مرام نامهها و کدهای اخلاقی مینویسند و کارگاههای آموزش اخلاق برای اساتید و پژوهشگران برگزار میکنند. نرم افزارهای تقلب یاب و قوانین جدید…. رونمایی میشود اما همچنان مسئله اخلاق در وضعیت بحرانی به سر میبرد.
غافل از اینکه مسئله ریشه دارتر از این حرفهاست که با تهیه کدها و دستورالعملهای اخلاقی حل شود. پای تعلیم و تربیت کشور در منجلاب فلسفه تربیتی دوران مدرن گیر کرده است. تعلیم و تربیتی که محصولِ آن آدمیانی با مغزهای متورم و دست و پای بزرگ و قوی اما فاقد قلب است. تعلیم و تربیتی که قرار است یک بخش از وجود انسان راتمام ودیگری را رهاکند. تعلیم و تربیتی که قرار نیست انسان بسازد.
نظرات
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
از ارسال نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد خودداری کنید.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نماييد.
نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.