یادداشت کوتاه

ایلان ماسک با توییتر چه خواهد کرد؟

ایلان ماسک اخیرا با رقم ۴۶ میلیار ددلار توییتر را خرید اما این سرمایه‌دار جنجالی این پل را از کجا تهیه کرده است و چه نقشه‌ای برای توییتر دارد؟

ایلان ماسک با توییتر چه خواهد کرد؟

مهدی پناهی، روزنامه‌نگار اقتصادی:رسوایی کمبریج آتلانتیک و فیسبوک در سواستفاده از داده‌های شبکه‌های اجتماعی و اثرگذاری بر انتخابات آمریکا قبلا زنگ هشدار انحصار و نفوذ شبکه‌های اجتماعی در اقتصاد و سیاست را به صدا درآورد. الانم ‎توييتر با گنج‌های فراوان اطلاعاتی را یک سرمایه‌دار شارلاتان خریده اما چگونه؟

‏از چهل‌وشش میلیارد دلاری که ایلان ماسک برای خرید ‎توييتر قرار بده، بخش زیادی وام بانکی با پشتوانه دارایی‌های شرکت تسلا و توییتر هست، نزدیک دو میلیارد دلار هم باید بهره‌ بانکی بدهد. اگر وضع توییتر خوب بود؛ اصلا نیازی نبود که به ایلان‌ ماسک فروخته شود پس قرار است چه شود؟

3

رخی ذوق‌زده از شعارهای آزادی بیان ‎ایلان ماسک التماس می‌کنند که بیا ایران را هم بخر! اما آزادی بیان در استراتژی‌های مالی یک ریال هم ارزش ندارد، فقط پول معنا دارد. برای سودآوری توییتر باید کارهای زیادی کرد،  که شاید نه تنها برای کاربر ایرانی که برای خارجی‌ها هم نفع ندارد.

1

خیلی وقت هست که رفتار انحصاری و سودمحور شبکه‌های اجتماعی دنیا و زندگی انسان محور را ترسانده است و دیگر به منزله یک فرصت صرف به آن نگاه نمی‌کنند اما در ایران ِ ما، حتی نمیتوان برای  مطالبه قانومندی فضای مجازی، انتقاد کرد چون برچسب دیکتاتوری و ضدآزادی بیان بودن میخوری‌!

2