گفتوگو با مهدی پناهی، سردبیر خبرگزاری آنا به مناسبت روز خبرنگار
اوج فعالیت رسانه، تشییع باشکوه شهدای جنگ بود
در گفتوگویی به مناسبت روز خبرنگار، مهدی پناهی سردبیر خبرگزاری آنا با روایت تجربه مستقیم خود از پوشش رسانهای جنگ اخیر، از دلهره لحظههای زیر آتش تا ثبت باشکوهترین صحنههای تشییع شهدای جنگ سخن گفت؛ تجربهای که به گفته او، رسالت خبرنگاران را در روایت مقاومت، امید و حقیقت بیش از پیش معنا کرد.
به گزارش جهت پرس؛ مهدی پناهی، سردبیر خبرگزاری آنا، به مناسبت روز خبرنگار با مرور تجربه خود از مواجهه رسانهای با جنگ اخیر، تأکید کرد که تجربه مستقیم حضور در فضای جنگی، تفاوتی جدی با بازدیدهای پیشین از مناطق عملیاتی یا شنیدن روایتها از دفاع مقدس دارد.
وی به روزنامه شهرآرا گفت: «پیش از این، تجربه من از جنگ به مشاهده مناطق عملیاتی جنوب و شنیدن روایتهایی از دفاع مقدس و نقش رسانه در آن دوران محدود میشد؛ اما همیشه گفتهاند شنیدن کی بود مانند دیدن؟»
پناهی با اشاره به مختصات ویژه جنگ اخیر، افزود: «موضوعاتی مثل حمله با ریزپرندهها، پدافند فعال و عملیاتهای شبانه، برای همه، بهویژه خبرنگاران، تجربهای جدید و بعضاً شوکآور بود. هرچقدر هم برای جنگ آماده باشید، تا زمانی که صدای انفجار و گلوله را از نزدیک نشنوید، دلهره واقعی آن را درک نخواهید کرد.»
وی با تأکید بر اینکه این فشارها مانع کار رسانهای آنان نشد، تصریح کرد: «ما در روزهایی که زیر آتش پدافند و تحرکات نظامی بودیم، دلهرهای را تجربه کردیم که هیچگاه تصورش را نداشتیم، اما کار را متوقف نکردیم. رسانه، وظیفهای مهم در روایت واقعیت، مقاومت و امید دارد. همانطور که رهبر معظم انقلاب هم تأکید کردند، وظیفه اهل رسانه، ثبت فداکاری نیروهای نظامی و ایستادگی مردم است.»
سردبیر خبرگزاری آنا ادامه داد: «بچههای تیم رسانه ما با وجود تهدیدهایی که متوجه مکان و ساختمان رسانه بود، کار خود را رها نکردند و روایت مقاومت و امید را در قالب تولیدات چندرسانهای و فعالیت در فضای مجازی ادامه دادند.»
وی در ادامه از یکی از خلأهای مهم در مواجهه رسانهای با بحران سخن گفت و خاطرنشان کرد: «در ابتدای جنگ، برخی منتظر بودند کسی بیاید و بگوید چه کار کنند؛ در حالی که کار رسانه منتظر فرمان نیست. همه باید مسئولیتپذیر باشند و سهم خود را ایفا کنند. البته به لحاظ مهارتی، نیروهای رسانهای پای کار بودند، اما در اوج جنگ، انتشار آزادانه اطلاعات ممکن نبود و ابهاماتی وجود داشت که مانع فعالیت عادی میشد.»
پناهی مهمترین نقطه اوج فعالیت رسانهها را تشییع باشکوه شهدای جنگ دانست و افزود: «همکاران ما در مکانهایی مانند بهشت زهرا(س)، حرم حضرت عبدالعظیم و امامزاده صالح، مراسم تشییع پیکر شهدا را پوشش دادند و توانستند عظمت این شهدا را به مردم ایران و جهان نشان دهند.»
وی درباره تعامل رسانهها نیز گفت: «همکاری با رسانههای شهرستانی ساختار منسجمی نداشت، اما در گروههای کاری و فضای همفکری، خصوصاً در حوزههایی مانند اقتصاد، گفتوگوهایی درباره شیوه روایت و مدیریت بحران صورت گرفت. ما تلاش کردیم اطلاعرسانیمان طوری باشد که جلوی شایعهسازی را بگیرد و خودمان هم در دام شایعات نیفتیم.»
پناهی تأکید کرد: «برای مثال، به این نتیجه رسیدیم که نباید فیلم لحظه اصابت را منتشر کنیم. خوشبختانه از روز دوم و سوم جنگ، بسیاری از رسانهها و کانالها به انتشار متن بسنده کردند و این نشانه بلوغ رسانهای بود. البته در این میان رسانههای محدودی هم بودند که بینامونشان، برخلاف امنیت ملی عمل میکردند.»
سردبیر خبرگزاری آنا با اشاره به نقش شهروندان در فضای رسانهای جنگ، اظهار داشت: «امروز هر شهروند، یک انسان رسانه است. در این ایام، وظیفه شهروندان، حمایت از نیروهای نظامی بود. بلاگرها در جهت افشای رفتارهای جنایتکارانه رژیم صهیونیستی فعال شدند و حضور مردم در فضای مجازی و حقیقی، پشتیبانی ارزشمندی برای جبهه مقاومت بود.»












نظرات
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
از ارسال نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد خودداری کنید.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نماييد.
نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.