جهت پرس عملیات وعده صادق 2 را بررسی می‌کند

اهداف موشکی ایران در اسرائیل چه پیامی برای جهانیان دارد؟

شب گذشته در عملیات وعده صادق 2، مراکز مهم نظامی اسرائیل از جمله موساد، پایگاه نواتیم و پایگاه هاتزریم مورد هدف موشک هایپرسونیک فتاح 1 شد، این عملیات بار دیگر شکست اطلاعاتی اسرائیل را به رخ جهان کشید.

اهداف موشکی ایران در اسرائیل چه پیامی برای جهانیان دارد؟

به گزارش جهت پرس؛ زهرا لایق حقیقی؛ شب گذشته تل‌آویو و برخی کشورهای دیگر شبی پر استرسی را پشت سر گذاشتند. با اینکه آمریکا با رصد دقیق منطقه‌ای بعد از ترور شهید هنیه و شهید سید حسن نصرالله و شهید نیلفروشان به اسرائیل درمورد آغاز عملیات ایران هشدار داده بود اما این هشدار سودی برای اسرائیل نداشت. موشک‌های هایپر سونیک ایران به مقصد تل‌آویو به پرواز درآمدند.

عملیات وعده صادق 2 که برای انتقام خونه شهدای مقاومت بود با موفقیت تمام با رمز یا رسول الله انجام شد. طبق گفته‌ی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی 90 درصد موشک‌ها به هدف برخورد کرده‌اند.

نتانیاهو که تمام تلاش خود را برای وارد میدان جنگ ایران کرد اینبار نیز به در بسته‌ی محکمی برخورد کرد. نتانیاهو با نقض قواعد درگیری و عبور از خطوط قرمز، تلاش کرد تا معادلات بازدارندگی را با ارتکاب جنایت بزرگی که همان هدف قرار دادن سید مقاومت، شهید بزرگوار سید حسن نصرالله بود، برهم بزند.

هدف‌های ایران در حمله به سرزمین اشغالی

در این عملیات 200 موشک هایپر سونیک فتاح 1 به هدف‌های نواتیم (محل اصلی نگهداری جنگنده‌های F۳۵) و هاتزریم (مبدا عملیات ترور سید حسن نصرالله)، مقر موساد، رادارهای راهبردی و مراکز تجمع تانک‌ها، نفربرها و نفرات رژیم صهیونیستی در منطقه پیرامون غزه اصابت کرد.

پایگاه نواتیم

استراتژیک‌ترین و حیاتی‌ترین پایگاه نظامی اسرائیل. تمرکز حمله موشکی ایران با موشک های فتاح ، بر روی این پایگاه بود. ماهواره‌های روسی از خسارت سنگین حمله موشکی ایران به این پایگاه خبر داده‌اند. اسرائیلی‌ها هرگونه مخابره خبر از این پایگاه و اطراف آن را ممنوع اعلام کردند و ورود هر خودرو غیر نظامی از چند کیلومتری این پایگاه ممنوع اعلام شده است.

فرودگاه پایگاه هوایی نواتیم، اصلی ترین مقر هواپیماهای F15 و F16 های نیروی هوای اسرائیل است.

هاتزریم

هاتزریم در غرب شهر بئرسبع، در صحرای نقب در جنوب اسرائیل واقع شده است. این پایگاه در دهه 1960 ساخته شد و دارای دانشکده هوانوردی نیروی هوایی و موزه نیروی هوایی ارتش رژیم صهیونیستی است که در آن مجموعه‌ای از هواپیماهای مختلف به نمایش گذاشته شده است.

مؤسسه تحقیقات صلح استکهلم می‌گوید، این پایگاه محل نگهداری سلاح‌های کشتار جمعی اسرائیل است. گروهی از اسکادران‌های ارتش اسرائیل از جمله یک اسکادران F-16، یک اسکادران F-15 و یک اسکادران آموزشی M-346-LAVI در این پایگاه مستقر هستند و دارای 4 باند پرواز است.

موساد

سازمان اطلاعاتی خارجی اسرائیل است که خنثی‌سازی فعالیت‌های علیه اسرائیل از اقدامات این سازمان مخفی است. این سازمان در فعالیت‌های خود جنبه مخفیانه کار کردن را رعایت می‌نماید.

این سازمان در ۱۳ دسامبر ۱۹۴۹ به دستور مخفی  داوید بن گوریون برپا شد.

مخاطب: وزارت خارجه از: نخست‌وزیری

طبق اوامر من، سازمانی به منظور تمرکز و هماهنگی فعالیت‌های سرویسهای اطلاعاتی رژیم (بخش اطلاعات ارتش، بخش سیاسی وزارت خارجه، سرویس اطلاعات کل و غیره)، برپا می‌گردد. وظیفه سازماندهی موساد را بر عهده رئوبن شیلوخ، مشاور امور ویژه در وزارت خارجه، گذاشته و وی را به ریاست این سازمان منصوب می‌نمایم. روبن شیلوخ تحت فرمان من بوده، طبق اوامر من فعالیت نموده و گزارش‌های کار خود را به صورت دائم به من ارائه خواهد داد، لاکن از نظر اداری، مقر اداره‌اش در چهارچوب وزارت خارجه، خواهد بود. به ر. شیلوخ و مدیریت وزارت خارجه دستور داده‌ام که بدین منظور برای سالهای ۱۹۵۱ – ۱۹۵۰ چهارچوبی برای استخدام و اشتغال افراد وبودجه‌ای در حدود ۲۰۰۰۰ لیره اسرائیلی پیشنهاد نمایند، تا مبلغ ۵۰۰۰ لیره اسرائیلی از آن بودجه صرفاً با تأیید قبلی من، صرف عملیات ویژه گردد.۱

از شما درخواست می‌شود که این بودجه را به بودجه وزارت خارجه برای سالهای ۱۹۵۱ – ۱۹۵۰، اضافه نمائید.

اسرائیل مأموریت گردآوری اطلاعات، تجزیه و تحلیل اطلاعات و انجام عملیات مخفیانه ویژه در خارج از اسرائیل را، به عهده موساد واگذار نموده‌است.

در طی سالیان گذشته، سازمان اطلاعات و وظایف ویژه – موساد حریم وظایف خود را گسترش داده‌است. وظایف محوری موساد در زمینه‌های مشروح ذیل اعلام شده‌است:

  • گرد آوری مخفیانه اطلاعات در خارج از خاک کشور اسرائیل.
  • خنثی سازی تلاش‌های کشورهای متخاصم برای تهیه و تولید تسلیحات غیر متعارف ویا دستیابی به آن.
  • خنثی سازی عملیات تروریستی علیه اهداف اسرائیلی و یهودی درخارج از خاک اسرائیل.
  • توسعه روابط مخفیانه ویژه، سیاسی و غیره، در خارج از خاک اسرائیل و حفظ این روابط.
  • آوردن مهاجرین یهودی به کشور اسرائیل، از اماکنی که امکان مهاجرت یهودیان از آن جا به اسرائیل، توسط سازمان‌های مهاجرتی معمولی اسرائیل، وجود ندارد.
  • به دست آوردن اطلاعات استراتژیکی، سیاسی و عملی.
  • انجام عملیات ویژه در خارج از خاک اسرائیل.

اما این پایگاه در شب عملیات وعده صادق 2 مورد اصابت قرار گرفت.

جزئیات چگونه‌ای حمله به هدف‌های اسرائیل از زبان خبرنگار الجزایر

شبکه های معاند نیز در خصوص این عملیات در صفحات خود مطالبی را منتشر کردند تا شاید از شدت این اتفاق کاسته شود و ذهن مردم رو به شکست ایران برگرانند.

شبکه BBC فارسی در صفحه اول سایت خود خبرهای متعددی از عملیات وعده صادق منتشر کرده است و در بخش پخش زنده که از دیشب تا امروز آن را تغییر نداده است به دروغ از رهگیری تمام موشک‌های ایران توسط اسرائیل سخن گفته است.

اینترنشنال رسانه‌ای با بودجه اسرائیل برای تشویش اذهان مردم ایران به حساب و کتاب خرج موشک‌ها پرداخته است تا اهداف مهم اسرائیل که نابود شده‌اند.

صدای آمریکا با دامن زدن به تهدیدات اسرائیل هنوز در حال پررنگ کردن نقش اسرائیل باخته در جنگ است.  در یک مصاحبه تصویری با کارشناسی که برای پیدا کردن جملات هول شده است میخواهد ضعف ایران را در این حمله به رخ جهانیان بکشاند.

رادیو فردا در همه همه‌ای از گزارشات سعی در گم کردن خسارات بزرگ اسرائیل است و در جستجوی حمله اسرائیل به ایران می‌گردد.

عملیات صادق 2 در مجازی

اهالی رسانه در فضای اجتماعی ایکس نظرات خود را در خصوص این اتفاق مهم بیان داشتند و در خصوص مورد هدف قرار گرفتن مناطق مهم اسرائیل در صفحات خود مطالبی را منتشر کردند. برخی این اتفاق را قدرت عظیم ایران دانستند و برخی به طنز زمین های بمباران شده را به فروش رسانند.

بایکوت خبری

اسرائیل که ادعای رهگیری بیشتر موشک‌های ایران را دارد و ادعا دارد هیچ خسارتی به آن وارد نشده است، انتشار تصاویر از سوی شهروندان خود را ممنوع کرد.

سخنگوی ارتش اسرائیل گفت: از شهروندان می‌خواهم هیچ گونه سند و تصویری از محل موشک‌ها و اهداف منتشر و به اشتراک نگذارند.

این هشدار در تصاویر انتشاری از برخی از شهروندان کاملا نمایان است.

به انتهای فیلم دقت کنید. به شدت سعی میکنند فیلمی از اوضاع موساد منتشر نشود.

شکستن شیشه‌ها بخاطر موج انفجار احتمالا ساختمان نزدیک به مرکز موساد است.

اما در تصویری که در زمان ابتدایی عملیات از سوی شهروندان منتشر شد ماجرا جور دیگری به نمایش گذاشته می‌شود.

این شهروند اسرائیلی در ویدیو خود می‌گوید پایگاه موساد آرد شد.

نکته مهم اهداف ایران در عملیات وعده صادق 2

اسرائیل با راه اندازی موساد به جهان اعلام کرد بزرگترین و پیشرفته ترین مرکز جمع آوری اطلاعات را دارد و هیچ تحرکی از دید او مخفی نخواهد ماند. اما این واقعه از 7 اکتبر سال گذشته تا کنون تغییر کرده است.

وظیفه موساد که شناسایی و دفع خطرات احتمالی برای ماهیت اسرائیل است ادعا کرد در 7 اکتبر شکست اطلاعاتی بدی خورده است و بعد از عملیات وعده صادق 1 در عملیات وعده صادق 2 آمریکا به اسرائیل هشدار حمله ایران را داد، این بدان معناست سازمان موساد نتوانست تحرکات موشکی ایران را به درستی رصد و پایش کند و این عملیات ، همچون علمیات طوفان الاقصی تبدیل به یک شکست اطلاعاتی و امنیتی بزرگ برای رژیم صهیونیستی شد.

هدف قراردادن سکو‌های پدافندی رژیم صهیونیستی نیز عملا میلیاردها دلار هزینه توسعه و ساخت سامانه‌های دفاعی رژیم را بر باد داد. عبور از لایه های دفاعی اسرائیل رسما این سامانه را از دور خارج کرده است.

در این عملیات مراکزی مورد هدف قرار گرفتند که اسرائیل از آن مناطق جنایات خود در منطقه را رقم زده بود. پایگاه هوایی نواتیم که به ادعای جهانیان امن ترین منطقه نظامی در جهان است نابود و بسیاری از جنگنده‌های آن نیز از بین رفت.

این نوع پاسخ دردناک ایران، حکایت از آن دارد که احتمالا سران رژیم صهیونیستی در صدد توسعه عملیات‌های تروریستی خود تا ایران بودند. این ضربه دردناک توانست محاسبات رژیم را برهم زده و نقشه‌های اسرائیل مبنی بر «پیروزی گام به گام زیر سایه جنگ» را بی‌اثر کرد.

اگر نیروهای مقاومت نیز در این عملیات یاری گر ایران بودند این عملیات می‌توانست به مراتب مخرب‌تر و دردناک‌تر باشد. به خواست ایران نیروهای مقاومت در این عملیات شرکت نکردند.

در این عملیات دروغ بزرگ نظامی اسرائیل نیز مشخص شد. در آغاز عملیات برخی صفحات مجازی و کانال‌های تلگرامی مدعی شدند صهیونیست‌ها ۱۰۰ جنگنده فوق‌پیشرفته F35 دارند. این ادعا در حالی مطرح شده است که سال گذشته رژیم صهیونیستی برای خرید ۲۵ فروند از این نوع جنگنده به آمریکا درخواست داده بود و به‌گفته مقامات این رژیم در حال حاضر ۳۸ فروند از این جنگنده را در اختیار دارد. همچنین در حمله هوایی شب گذشته ایران به آشیانه هواپیماهای جنگی صهیونیست‌ها، سه پایگاه هوایی اصلی رژیم صهیونیستی، پایگاه موساد و پایگاه هوایی نواتیم که محل نگهداری هواپیماهای F35 بود، مورد هدف قرار گرفت و آسیب جدی دید. بنابراین، خبر دراختیارداشتن ۱۰۰ فروند F35 از سوی صهیونیست‌ها نادرست است.

حال اسرائیل به دنبال راهکار جبران خسارت هویتی خود در جهان است. بعد از عملیات ایران را تهدید به حمله نظامی کرد که چندی بعد اعلام کرد آمریکا جلوی پاسخ نظامی به ایران را گرفته است. باید دید نتانیاهو کاری عاقلانه می‌کند و دست از جواب خواهد کشید یا در باتلاق جنگی که خودایجاد کرده است فرو خواهد رفت.