امام رضا قلب تپنده ایران

این روزها با نزدیک تر شدن به ایام شهادت امام رضا و استقرار خیل عظیمی از زوار در مشهد مقدس، مسئولین استان با تدابیر به موقع آرامش و امنیت را برای زوار امام رضا به ارمغان آوردند.

امام رضا قلب تپنده ایران

به گزارش جهت پرس؛ زهرا لایق حقیقی؛ با نزدیک شدن به دهه آخر صفر و ایام شهادت امام رضا (ع) خیل عظیمی از مردم و جاماندگان اربعین حسینی به پیاده روی خود را به بارگاه ملکوتی امام رئوف می‌رسانند. در بین افرادی نیز با وسایل نقلیه خود را به مشهد می‌رسانند.

در این ایام زائران و دلدادگان حضرت رضا (ع) در قالب هیئات مذهبی، گروه‌ها و کاروان‌های زیارتی و به‌صورت خانوادگی به مشهد مقدس مشرف می‌شوند که باید برای رفاه حال زائران تمهیداتی اندیشیده شود.

برنامه های حرم مطهر

معاون تبلیغات‌اسلامی حرم مطهررضوی برنامه‌های فرهنگی، مذهبی و اقدامات خدمت‌رسانی خادمان و خدمتگزاران حرم مطهر رضوی در دهه پایانی ماه صفر را تشریح کرد.

با توجه به حضور خیل مشتاقان به بارگاه نورانی حضرت ثامن‌الحجج (ع)، معاونت تبلیغات اسلامی حرم مطهر رضوی برنامه‌های متنوعی را در ۴۷ بسته برنامه فرهنگی و تبلیغی برای زائران در نظر گرفته است.

حجت‌الاسلام شریعتی‌نژاد افزود: برنامه‌های حرم مطهر شامل دو بخش سخنرانی و عزاداری خواهد بود که با حضور اساتید برجسته همچون حجج‌الاسلام و المسلمین رفیعی، سید حمید میرباقری، اصلانی و همچنین مداحان اهل‌بیت (ع) همچون سید مجید بنی فاطمه، حاج مهدی رسولی و… برگزار خواهد شد.

خدمات حمل و نقل

علی‌اصغر نیشابوری، مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی مشهد  در خصوص تمهیدات این سازمان برای ارائه خدمات در روز شهادت امام رضا(ع) در سطح شهر مشهد بیان کرد: همزمان با روز شهادت امام رضا(ع) که پذیرای خیل عظیم زائران هستیم، جهت رفاه حال این عزیزان و شهروندان، اقداماتی از سوی سازمان اتوبوسرانی مشهد صورت گرفته است. در این راستا تقویت پنج محور ارائه خدمات اتوبوسرانی در خطوط منتهی به حرم مطهر رضوی در این روز انجام می‌شود.

موکب ها

معاون خدمات زائران حرم مطهر رضوی گفت: ۱۸۲ موکب شامل مواکب بین راهی یا برون شهری، مواکب درون شهری و مواکب مستقر در حریم حرم مطهر رضوی برای زائران امام رضا (ع) در دهه پایانی صفر دایر شده است.

۲۷ موکب درون شهری هستند و همچنین ۱۳۸ موکب در حریم حرم مطهر رضوی در پنج محور منتهی به حرم امام رضا(ع) خدمات فرهنگی، پذیرایی، خدماتی و درمانی ارائه می کنند. امسال برنامه های حرم رضوی برای دهه پایانی صفر در قالب هفت سرفصل شامل مواکب، اسکان زائر، درمان، چایخانه ها، تسهیل زیارت، فرش آرایی و کتیبه آرایی سیاه پوشی حرم مطهر رضوی، برنامه ریزی شده است.

پیش بینی ۵۰ گروه واکنش سریع اورژانس

در حوزه درمان در داخل حرم مطهر رضوی ۵۰ گروه واکنش سریع، هفت پایگاه موقت و ۹ پایگاه ثابت با ۵۶۱ نیرو برای ارائه خدمات درمانی به زائران رضوی ایجاد شده است.

معاون خدمات زایران حرم مطهر رضوی ادامه داد: همچنین یک بیمارستان صحرایی در باب الکاظم، چهار آمبولانس، پنج اتوبوس آمبولانس و ۱۲ موتورلانس داخل حرم مطهر رضوی مستقر شده است.

زیارت امام رضا علیه‌السلام محور جغرافیای شیعه

آیت الله میرباقری در صحبت‌های خود در خصوص عظمت زیارت ائمه و برپای عزا برای ائمه می‌گوید:

فضای مجازی و زیارت امام رضا

در فضای شبکه اجتماعی ایکس با یاد پیده روی اربعین و خدماتی که مردمان با سخاوت عراق برای  زائران اباعبدالله فراهم کرده بودند از خدمات ایرانیان برای زوار عراقی امام رضا مطالبی را منتشر کردند. این کاربران از آمادگی ایران برای پذیرایی زوار امام رضا سخن گفتند.