پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

بلوبری ارتباط نزدیکی با زغال اخته دارد و طبق تحقیقات طب سنتی، طبع بلوبری سرد و خشک است.

منتشر شده در 18 دی 1400
در سرویس

 

 

بلوبری

به گزارش جهت پرس، بلوبری میوه‌ای جذاب و خوش رنگ است که طبق نظر طب سنتی دارای طبعی سرد و خشک است و خواص فراوانی دارد و حتی از چای و دمنوش آن نیز می‌توان استفاده کرد.

بلوبری؛ عضوی از خانواده کرنبری

بلوبری انواع مختلفی دارد و درست مانند دیگر افرادِ خانواده خود یعنی کرنبری (Cranberry) و هاکلبری (huckleberry) معمولا به‌صورت بوته یا درختچه‌های گلدار به‌عمل می‌آید و رنگ میوه‌ی آن از آبی تا بنفش تغییر می‌کند.

از سوی دیگر، بلوبری در ابتدا سبز و هنگامی که کاملا رسیده می‌شود، از سبز به آبی و بنفش تغییر رنگ می‌دهد و طبق تحقیقات طب سنتی، طبع بلوبری سرد و خشک است.

بطور معمول این میوه‌ی کوچک بین ۵ تا ۱۶ میلی‌متر قطر و انتهای آن زائده‌ای تاج‌مانند وجود دارد.

انواع بلوبری

دو نوع رایج از این میوه‌ی جذاب وجود دارد:

  1. بلوبری Highbush که بیشتر در ایالات متحده رشد می‌کند.
  2. بلوبری Lowbush که به‌عنوان بلوبری وحشی هم شناخته می‌شود. این نوع بلوبری ریزتر است، اما آنتی‌اکسیدان بیشتری نسبت به نوع دیگر آن دارد.

 حفظ عملکرد مغز و بهبود حافظه به کمک بلوبری

 استرس اکسیداتیو (پیروزی رادیکال‌های آزاد بر دفاع آنتی‌اکسیدانی بدن) روند پیری مغز را سرعت می‌بخشد و از این رو تأثیر منفی روی عملکرد آن دارد.

طبق مطالعاتی که روی نمونه‌های حیوانی انجام شده، آنتی‌اکسیدان‌های موجود در بلوبری در مناطقی از مغز که برای هوش ضروری هستند تجمع می‌کنند.

در واقع این آنتی‌اکسیدان‌ها به‌طور مستقیم با نورون‌های سالم ارتباط برقرار می‌کنند که این مسئله سبب بهبود سیگنال‌های سلولی می‌شود و باید بدانید که؛ مطالعات روی انسان هم در این مورد نتایج امیدوارکننده‌ای داشته است.

از سوی دیگر طبق نتایج بدست آمده از یکی از این مطالعات، ۹ سالمندِ مبتلا به اختلالات شناختی خفیف، هر روز از آب بلوبری استفاده کردند. پس از ۱۲ هفته، در عملکرد مغز این افراد نشانه‌های بهبود کاملا مشهود بوده است.

طبق نتایج به‌دست‌آمده از مطالعه‌ی دیگری که طی شش سال روی ۱۶۰۱۰ شرکت‌کننده‌ی سالمند انجام شد، مصرف بلوبری و توت‌فرنگی با تأخیر ۲ تا ۲ سال‌و‌نیم در بروز اختلالات شناختی که بر اثر کهولت سن رخ می‌دهند، مرتبط هستند.

تاثیر بلوبری بر روی کاهش وزن

جالب است بدانید که؛ اخیرا پژوهشگران کشف کرده اند بلوبری می‌تواند سبب از بین رفتن چربی‌های ناحیه‌ی شکم شود و به همین دلیل پزشکان به استفاده از آن در رژیم‌ها کاهش وزن توصیه می‌کنند.

در واقع، از بلوبری می‌توان در انواع سالاد، نان ها، پن کیک‌ها و… به شکل خشک و یخ زده استفاده کرد و حتی در بسیاری از مکمل‌های غذایی نیز از این میوه پر خاصیت استفاده می‌شود.

بلوبری

دمنوش بلوبری و طرز تهیه آن

بمنظور تهیه دمنوش بلوبری مقداری آب را در قوری بریزید و روی حرارت قرار دهید تا به نقطه جوش برسد سپس قبل از اینکه آب کاملا بجوشد آن را از روی حرارت بردارید تا عطر و طعم بلوبری کم نشود.

چای کیسه‌ای را در قوری بگذارید و پس از آن بلوبری را با چنگال له کنید و آب آن را نگه دارید و بلوبری‌ها را داخل توپ چای درب دار بریزید و به صورت مورب داخل قوری بگذارید به مدت ۸ الی ۱۰ دقیقه بماند و سپس تفاله بلوبری را بعد از گذشت این مدت بیرون بریزید و در آخر آب بلوبری را داخل قوری بریزید.

نحوه تهیه چای بلوبری

۵ گرم بلوبری را خرد کرده و به آن یک لیوان آب سرد اضافه کنید و در نهایت اجازه دهید که ۱۰ دقیقه بماند و سپس آن را به حد جوش برسانید و بگذارید ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بماند سپس آن را صاف کرده و میل کنید.

بهترین زمان مصرف بلوبری    

پیشنهاد می‌شود بلوبری را ۲ ساعت پیش یا پس از غذا مصرف کنید.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/76176

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی