در گزارش جهت پرس بخوانید

استقرار سامانه پیشرفته آمریکا در رژیم صهیونیستی؛ نشانه قدرت یا ضعف؟

رسانه‌ها خبر از تجهیز ارتش رژیم صهیونیستی به سامانه تاد می‌دهند و برای این صد نیروی آمریکایی برای آموزش کار با این سامانه وارد سرزمین‌های اشغالی شدند که دلیل واضحی بر وحشت و ضعف شدید اشغالگران است.

استقرار سامانه پیشرفته آمریکا در رژیم صهیونیستی؛ نشانه قدرت یا ضعف؟

به گزارش جهت پرس؛ عطیه فکری _ شبکه خبری بلومبرگ مدعی شد که سامانه دفاع موشکی تاد آمریکا وارد اسرائیل شده و احتمالاً در ۲۴ ساعت آینده عملیاتی خواهد شد. این سناریو پیشتر در تمرینات آمریکا و رژیم صهیونیستی آزمایش شده بود و اکنون در شرایط جنگی اجرا خواهد شد.

این در حالی است که وبگاه «میدل‌ایست مانتیور» در تحلیلی در خصوص عملیات موشکی «وعده صادق-۲» نوشت، حمله موشکی ایران پیامی غیرقابل انکار برای رژیم صهیونیستی داشت. این حمله نشان داد که ایران هنوز از قابلیت‌های نظامی قابل توجهی برخوردار است. ایران با به کارگیری موشک‌های ابرفراصوت به دنبال نشان دادن این بود که می‌تواند سامانه‌های دفاع هوایی پیشرفته اسرائیل را دور بزند و برتری فناوری که مدت‌ها سنگ بنای دکترین امنیتی این رژیم بوده را به چالش بکشد.

سامانه پدافندی تاد چیست؟

تاد (THAAD) که مخفف «Terminal High-Altitude Area Defense» (پدافند هوایی مرحله پایانی ارتفاع بالا) است، تنها سیستم دفاع موشکی ایالات متحده بوده که می‌تواند موشک‌های بالستیک با برد کوتاه، میان‌برد و میان‌برد مابین را هم در داخل جو و هم خارج از جو در مرحله نهایی پرواز (یا هنگام سقوط به سمت هدف) رهگیری و نابود کند. رهگیرهای تاد از نوع جنبشی هستند، به این معنی که هدف‌های ورودی را با برخورد مستقیم از بین می‌برند، نه با انفجار نزدیک به کلاهک جنگی ورودی.

سامانه دفاع موشکی ارتفاع بالا تاد (THAAD)، یک سیستم تسلیحات دفاعی برای محافظت در برابر تهدیدات موشک های بالستیک تاکتیکی در برد 200 کیلومتر و ارتفاع تا 150 کیلومتر است. سیستم تاد، یک «سپر دفاعی لایه ای» را برای محافظت از مکان های استراتژیک یا تاکتیکی با ارزش مانند فرودگاه ها یا مراکز جمعیتی فراهم می کند. موشک تاد تهدیدات برون جوی و درون اتمسفر را رهگیری می کند.

این سایت‌ها همچنین با سیستم‌های سپر دفاعی سطح پایین‌تر و متوسط، مانند پاتریوت PAC-3، که موشک‌های وارده متخاصم را در 20 تا 100 برابر ارتفاع کمتر رهگیری می‌کند، محافظت می‌شوند. سیستم تاد ازابتدای تولید در طول 16 آزمایش رهگیری گذشته خود 100 درصد موفقیت را حفظ کرده است. این سیستم در شانزدهمین تلاش خود در آگوست 2019 برای اولین بار از کیت پرتاب از راه دور ساخته شده توسط دولت استفاده کرد تا برد منطقه مورد دفاع را افزایش دهد.

1402032212490323727756694

در سال 1992، موشک‌های لاکهید مارتین و اسپیس و سایر شرکای تیم صنعتی قراردادی 689 میلیون دلاری برای توسعه سیستم تاد دریافت کردند. ریتون به عنوان پیمانکار فرعی برای توسعه رادار زمینی انتخاب شد، برنامه تاد در سال 2000 وارد فاز توسعه مهندسی و ساخت شد. در می 2004، تولید 16 موشک آزمایشی پرواز در تاسیسات جدید لاکهید مارتین در شهرستان پایک، آلاباما آغاز شد.

اولین آزمایش پروازی کل سیستم، از جمله موشک، پرتابگر، رادار و سیستم کنترل آتش، در می 2006 انجام شد. دومین آزمایش موفقیت آمیز در آوریل 2007 با رهگیری در اتمسفر میانی انجام شد. در اکتبر 2007، تاد موفق شد یک هدف واحد را در خارج از اتمسفر رهگیری کند. در ژوئن 2008، تاد با موفقیت یک هدف جداکننده را در اتمسفر میانی رهگیری کرد. تا پایان سال 2011، تاد، 9 رهگیری و 12 آزمایش پرواز را انجام داد.

سامانه تاد می‌تواند از رژیم صهیونیستی محافظت کند؟

در پی عملیات وعده صادق ۲ که سامانه‌های دفاع هوایی رژیم صهیونیستی شامل گنبد آهنین، فلاخن داود و آرو (پیکان) نتوانستند دفاع موثری در برابر آن انجام بدهند این رژیم اکنون از ایالات متحده ‏خواسته است تا برای تقویت توانمندی ضد موشکی خود اقدام به ارسال و استقرار سامانه ضدموشکی تاد(‏THAAD‏) ‏نماید. در این راستا وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرد که به دستور بایدن، وزیر دفاع مجوز استقرار یک‌آتشبار سامانه ‏تاد و خدمه مرتبط از پرسنل نظامی آمریکا را در اسرائیل صادر کرده است.‏

این اقدام آمریکا در راستای تقویت سیستم یکپارچه دفاع هوایی اسرائیل و بخشی از اقدامات گسترده‌تری است که ایالات ‏متحده در ماه‌های اخیر برای حمایت از رژیم صهیونیستی انجام داده است. این اولین بار نیست که آمریکا سامانه ضد ‏موشکی تاد را در منطقه مستقر می‌کند. بایدن سال گذشته پس از حملات ۷ اکتبر به ارتش آمریکا دستور داد یک‌آتشبار‌ تاد ‏را در غرب آسیا مستقر کند تا از نیروهای آمریکایی و منافع آن در منطقه دفاع کند.

اقدام آمریکا برای استقرار تاد در فلسطین اشغالی، نشانه این است که واشنگتن به خوبی آگاه است که هر اقدام نظامی ‏احتمالی رژیم صهیونیستی علیه ایران، با پاسخ موشکی مواجه خواهد شد و به همین دلیل تلاش می‌کند تا توانمندی ضد ‏موشکی رژیم صهیونیستی را دربرابر حملات موشکی احتمالی بعدی تقویت نماید.

بااین‌حال نیروی هوافضای سپاه پاسداران ‏پیش از این مقابله با سامانه تاد را از جمله در رزمایش‌ پیامبر اعظم(ص) ۱۴ در سال ۱۳۹۹ تمرین کرده و آمادگی مقابله با ‏آن را دارد. با توجه به تجارب قبلی ایران در حملات موشکی به فلسطین اشغالی استقرار سامانه تاد عنصر تعیین‌کننده‌ای در ‏بازدارندگی و یا افزایش موثر توان ضدموشکی رژیم صهیونیستی نخواهد بود. ضمن اینکه ایران موشک‌های هایپرسونیک ‏فتاح ۱ و فتاح ۲ را در اختیار دارد که تا سال ۲۰۲۴ میلادی هیچ سامانه‌ دفاعی که قادر به رهگیری و انهدام آنها ‏باشد در دسترس نبوده است.‏

تجهیز اسرائیل توسط آمریکا به خوبی نشان دهنده ترس و وحشت صهیونیست‌ها از نیروهای محور مقاومت است چراکه کاملا به نقاط ضعف ارتش و نیروهای نظامیشان واقف هستند و می‌دانند توان جنگ سخت و فرسایشی را ندارند و عمر حمایت آمریکا و دیگر کشورهای غربی کوتاه است.