از دیدار خاتمی و روحانی تا حق کاندیداتوری نظامیان

به گزارش جهت، اظهارات و گمانه‌زنی‌های گوناگونی درباره چینش اصلاح‌طلبان و صف‌بندی اصولگرایان در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران در رسانه‌های مختلف منتشر شده است. آنچه در این بین رخ می‌دهد، قطعی شدن حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات و تراکم کاندیداهای بالقوه و بالفعل در اردوگاه اصولگرایان است. بر همین اساس، گزیده اخبار و […]

از دیدار خاتمی و روحانی تا حق کاندیداتوری نظامیان

به گزارش جهت، اظهارات و گمانه‌زنی‌های گوناگونی درباره چینش اصلاح‌طلبان و صف‌بندی اصولگرایان در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران در رسانه‌های مختلف منتشر شده است.

آنچه در این بین رخ می‌دهد، قطعی شدن حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات و تراکم کاندیداهای بالقوه و بالفعل در اردوگاه اصولگرایان است.

بر همین اساس، گزیده اخبار و اظهارنظرهای منتشر شده در رسانه‌ها با موضوع انتخابات 1400 که در بازه زمانی 24 ساعت گذشته منتشر شده است،  با این بسته خبری در اختیار شما قرار می‌گیرد:

کاندیدای برون‌حزب ما رئیسی است/اصلاح‌طلبان دچار درگیری و اختلاف هستند

سخنان اسدالله بادامچیان در نشست خبری خود در پاسخ به سوالی درباره شاخصه جوان انقلابی برای کاندیداهای ریاست جمهوری نیز بازتاب یافت. وی در بخش‌های از سخنان خود گفت:

* ما امیدواریم کاندیدای جوان معرفی کنیم و این کار را هم می‌کنیم و به صورتی تیمی هم کاندیدا معرفی خواهیم کرد.

* نهاد اجماع ساز اصلاح طلبان نمی‌تواند مشکل را حل کند؛ مگر شورایعالی اصلاح‌طلبان توانست مشکلات آنها را حل کند؟ اصلاح‌طلبان در درون خود دچار درگیری و اختلاف است و می‌بینیم در این نهاد کسی به ریاست می‌رسد که فرسوده شده است و با عصا راه می رود.

* اصلاح طلبان چند دسته هستند. یک دسته کسانی هستند که می خواهند در چارچوب نظام باشند و برخی هم فقط نق می زنند و برخی هم تندرو هستند که حتی خود اصلاح‌طلبان هم این طیف را قبول ندارند. بعد هم ببینید نتایجی که اصلاح‌طلبان در انتخابات پیروز شدند چه شد؟ چه آن نتایجی که ۸ سال در زمان دولت هفتم و هشتم و چه در دوره اصلاح‌طلبان میانه‌رو؛ به نظرم کسی نیست که از رای دادن به آنها پشیمان نشده باشد.

* نظری که اعضای حزب موتلفه درباره کاندیدای برون حزبی دارند (به سمت) آقای رئیسی است و البته ما نامزد خود را نیز معرفی می کنیم و به صورت تیمی هم می فرستیم و چند نفر را برای ثبت نام می فرستیم و در روزهای آینده اسامی را اعلام می کنیم.

 

 

کاندیدا شدن، حق نظامیان است/ نگران صنف نامزدها نباشید

سردار حسین دهقان از معدود افرادی محسوب می‌شود که تاکنون به وضوح از حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری به‌عنوان کاندیدا، سخن گفته‌است. وی در مصاحبه‌ای با ایسنا گفت:

* اما آنچه موجب نگرانی از داوطلب شدن فرد نظامی در انتخابات می شود زمانی است که نظامیان سازمان یافته بخواهند یک جایگاه سیاسی را اشغال کنند که شدیدترین نوع آن کودتا و در حداقل ترین سطح روی کارآمدن یک نظامی به کمک سایر نظامیان است که هر دو حالت مذموم و غیرقابل قبول است.

همانگونه که رای دادن نظامیان، حق شهروندی آنها محسوب می شود، نامزدن شدن فرد نظامی در هر انتخاباتی هم حق شهروندی اوست.

* به جای نگرانی از «صنف» نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری باید تلاش کنیم تا اهمیت «شایسته گزینی» و شاخص های فرد شایسته وارد ادبیات جامعه شود؛ چراکه سیاست و سیاست ورزی فقط برای افراد خاص تعریف نشده است. آیا یک وکیل حق ندارد کاندیدا شود؟ آیا کسی که شغل آزاد دارد نباید کاندیدا شود؟ هر فردی در هر لباسی حق دارد داوطلب انتخابات شود.

قانون هیچ منعی برای حضور یک فرد نظامی در انتخابات ندارد و همانگونه که رای دادن نظامیان، حق شهروندی آنها محسوب می شود، نامزدن شدن فرد نظامی در هر انتخاباتی هم حق شهروندی اوست و با فرد غیرنظامی هیچ تفاوتی ندارد.

 

خودم را اصلاح می‌دانم نه لاریجانی را

علی مطهری نماینده سابق مجلس که اخیرا به شکل رسمی برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ اعلام کاندیداتوری کرده است، در نشست انتخاباتی خود در محل حزب ندای ایرانیان برگزار شد گفت:

 

* به طور کلی سیاسیون می توانند نقش بسزایی در حضور و مشارکت مردم داشته باشند. بنابراین همه کسانی که احساس می کنند حرف آنها در مردم تاثیر گذار است باید در صحنه حاضر شوند البته شورای نگهبان نیز در این حوزه نقش تاثیرگذاری دارد و نباید سخت گیری بی مورد داشته باشد چراکه اگر مردم احساس کنند که نماینده تفکر آنها در صحنه حضور دارد قطعا در مشارکت در انتخابات نیز تاثیر گذار است.

* درباره حضور آقای لاریجانی اطلاعی ندارم و صحبتی نداشتم‌وو نمیدانم خواهد آمد یا خیر. اعلام نامزدی خودم هم بدون اطلاع ایشان بوده است. هیچ هماهنگی وجود نداشته و ندارد و کاندیدای پوششی لاریجانی نیستم.

* اگر لاریجانی را اصلح میدانستم نمی آمدم، من خودم را اصلح دانستم و آمدم.

 

 

 

دیدار حسن روحانی و سیدمحمد خاتمی

جواد امام در گفت‌وگو با ایلنا از  دیدار حسن روحانی ریاست جمهوری با محمد خاتمی رهبر جریان اصلاحات در روز یکشنبه خبر داد و اظهار داشت: از جزئیات بیشتر این دیدار خبر ندارد اما این دیدارها در گذشته پیرامون مسائل روز انجام می‌شده است.

وی در پاسخ به اینکه آیا پیرامون انتخابات ریاست جمهوری نیز گفت‌وگویی صورت گرفته است، با تاکید بر بی‌خبر بودن از جزئیات جلسه گفت: آقای خاتمی قصد کاندیداتوری در انتخابات را ندارند.

 

رضایی: به نیروهای انقلاب کمک ‌می‌کنم

حسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم در پاسخ به سؤالی درباره آنچه با عنوان “جلسات 13نفره برای وحدت نیروهای انقلاب” مطرح شده است، تصریح کرد: من در چنین جلسه‌ای که با موضوع وحدت و با حضور 13 نفر مطرح شده است شرکت نکرده‌ام اما در یکی دو جلسه که برای وحدت نیروهای انقلاب تشکیل شده بود، شرکت کرده‌ام.

وی گفت: بنده در حال کمک به نیروهای انقلاب برای وحدت و همگرایی بیشتر هستم اما این کمک به‌صورت سازمان‌یافته نیست.

رضایی در پاسخ به این سؤال که “آیا در آن جلسات بحثی درباره مصداق کاندیدای انتخابات 1400 شده است یا نه؟”، گفت: من در یکی دو جلسه‌ای که حضور داشتم چنین چیزی احساس نکرده‌ام اما آماده‌ام که برای وحدت بیشتر نیروهای انقلاب کمک کنم.

 

جبهه پایداری و وحدت اصولگرایان
محمدناصر سقای‌بی‌ریا، عضو جبهه پایداری روز گذشته، درباره گزینه‌‌‌های این جبهه برای انتخابات اعلام کرد: نتخاب‌‌‌های ما گسترده است و به یکی، دو نفر محدود نیست اما جلیلی و محصولی از گزینه‌ها هستند.

در گزارش که برنا درباره این جبهه منتشر کرده، آمده است: آن‌طور که از مواضع چهره‌‌‌های موثر جبهه پایداری برمی‌آید، این تشکل با وجود معرفی دو گزینه، خیال ترک سازوکار وحدت اصول‌گرایان برای انتخابات ۱۴۰۰ را ندارند و علاوه بر این، روی ویژگی‌‌‌های نامزد اجماعی نیز با بقیه طیف‌ها هم نظر هستند.