پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

زردچوبه ادویه‌ای از یک گیاه همیشگی متعلق به خانواده زنجبیل با نام علمی کورکاما است.

منتشر شده در 23 دی 1400
در سرویس

زردچوبه

به گزارش جهت پرس، کورکاما یا همان زردچوبه خودمان که نقش مهمی در آشپزخانه ایفا می‌کند دارای خواص فراوانی است و از سوی دیگر باید بدانید که مصرف بیش از حد آن امکان دارد شما را با مشکلاتی مواجه کند که در ادامه به آن می‌پردازیم.

معرفی کورکاما یا همان زردچوبه

زردچوبه ادویه‌ای حاصل از یک گیاه همیشگی متعلق به خانواده زنجبیل با نام علمی کورکاما است.

همانطور که می‌دانید، این ادویه رنگ زردی دارد و جایگاه خود را در آشپزخانه پیدا کرده است.

زردچوبه دارای محتوای آنتی اکسیدان موثر و یک جز فعال بنام کورکامین است که با کاهش خطر سرطان، کاهش التهاب معده، و حتی پیش گیری از بیماری‌های مخرب عصبی مرتبط است.

ویژگی‌های درمانی زردچوبه

جالب است بدانید، زردچوبه به دلیل دارا بودن خصوصیات آنتی‌اکسیدانی قوی یکی از موثرترین مواد بمنظور جلوگیری از سرطانی‌شدن سلول‌های بدن است و از سوی دیگر می‌تواند سبب افزایش ترشح انسولین و کاهش قند خون در بیماران دیابتی شود. 

کارآزمایی‌های بالینی بسیاری در ارتباط با فواید مصرف روزمره زردچوبه انجام شده‌است و طبق تحقیقات صورت گرفته، زردچوبه می‌تواند شدت علایم بیماری آلزایمر را کاهش دهد.

 همانطور که پیش از این نیز به آن اشاره کردیم، ماده مؤثر زردچوبه یعنی همان کورکومین دارای اثرات ضد التهابی و ضد درد شبیه دارو‌های مسکن معمولی است.

 اثر ضد التهابی کورکومین با اثر ضد التهابی دارو‌های استروییدی و غیر استروئیدی با فنیل بوتازون قابل مقایسه است و این دارو با مهار سنتز پروستاگلاندین‌های التهابی، اثر ضدالتهاب خود را آشکار می‌سازد. 

موارد مصرف زردچوبه

ریشه خشک‌شده و آسیاب‌شده زردچوبه به تنهایی یا مخلوط با دیگر ادویه‌ها در ایران، پاکستان و هند مصرف زیادی دارد.

 از برگ‌های زردچوبه نیز در بعضی مناطق آسیا به صورت دُلمه استفاده می‌کنند. 

هر چند زردچوبه به عنوان طعم‌دهنده از مواد اصلی ادویه‌ها است، اما از آن به عنوان رنگ غذایی نیز در پاره‌ای از مناطق استفاده می‌کنند.

عوارض جانبی مصرف زردچوبه

  • بروز ناراحتی معده پس از مصرف زردچوبه

زردچوبه سبب گرمی بدن شده و در عین حال می‌تواند سبب بروز التهاب در معده شود. این موضوع در نهایت به درد‌های شکمی و گرفتگی عضلات منجر می‌شود.

  •  افزایش خطر سنگ کلیه با مصرف زردچوبه

 زردچوبه دارای ترکیباتی به نام اوکسالات است که می‌تواند خطر ابتلا به سنگ کلیه را در فرد افزایش دهد و در حقیقت اوکسالات با ترکیب با کلسیم، باعث تشکیل اوکسالات کلسیم غیرمحلول در بدن می‌شود. تشکیل این ترکیب نخستین گام در بروز سنگ کلیه است.

  • حالت تهوع و اسهال پس از مصرف زردچوبه

 کِرکیومین موجود در زردچوبه می‌تواند در دستگاه گوارش ایجاد اختلال و مشکل کرده و سبب بروز حالت تهوع و اسهال در فرد شود. 

  • بروز آلرژی پس از مصرف زردچوبه

 برخی ترکیبات موجود در زردچوبه می‌تواند سبب بروز آلرژی در افراد و علائمی همچون جوش و مشکلات تنفسی در آن‌ها شود. آلرژی در این افراد می‌تواند شامل آلرژی پوستی و گوارشی باشد.

  • نقش زردچوبه در کمبود آهن 

 تحقیقات دانشمندان نشان داده است زیاده روی در مصرف زردچوبه باعث اختلال در روند جذب آهن می‌شود. از همین رو، افرادی که از کمبود آهن و کم خونی رنج می‌برند نباید در مصرف این ادویه زیاده روی کنند.

باید به این نکته توجه کنید که اگرچه زیاده روی در مصرف زردچوبه می‌تواند برای بدن عوارض جانبی داشته باشد، اما این ادویه دارای خواص بی شماری است. از این رو، مصرف متعارف و کم آن می‌تواند سبب بهبود سلامتی عمومی بدن شود.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/75434

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی