عواقب برتری شکننده در انتخابات ۱۴۰۳

آینده پزشکیان و دولتش چه می‌شود؟

صحبت های یک تحلیلگر سیاسی نسبت به وضع کنونی مسعود پزشکیان و مسیری که در پیش روی خود دارد برای ادامه مسیر و بقای دولتش را در ادامه میخوانید.

آینده پزشکیان و دولتش چه می‌شود؟

به گزارش جهت پرس؛ سیدنیما موسوی  تحلیلگر مسائل سیاسی در کانال تلگرامی خودش نوشت:‌ پزشکیان دارای لرزان‌ترین سبد رای در بین روسای دولت پس از انقلاب میباشد؛ یک سبد رای تماما سلبی و البته قومیتی که پشتوانه قدرتمندی برای انجام طرح‌های بزرگ نیست.

ازینرو با توجه به برتری شکننده در انتخابات ۱۴۰۳ و داشتن ۱۳ میلیون رای منسجم مخالف، وی دوره سختی را پشت سر خواهد گذاشت؛ چنانچه وضعیت سال ۱۴۰۳ پزشکیان شبیه به وضع روحانی در سال ۱۳۹۷ است. جاییکه روحانی با ابتر ماندن پروژه سیاست خارجی پس از خروج ترامپ از برجام و نیز اعتراضات دیماه ۹۶ و همینطور شکاف گسترده با حاکمیت و داشتن ۱۶ میلیون رای منسجم مخالف(ابراهیم رییسی در ۹۶) در سرازیری کاهش محبوبیت به‌سر میبرد و گران‌سازی بنزین در سال ۱۳۹۸ نیز باعث شد تا تتمه حمایت افکار عمومی از وی دچار سقوط چشمگیر شود.

حال مسعود پزشکیان بدون گذراندن ماه عسل با جامعه وارد عرصه انتخاب‌های سخت شده است که چنانچه در بالا گفته شد؛ شبیه وضعیت سال ۱۳۹۷ روحانی است. مهمترین انتخاب‌ها افزایش قیمت بنزین خواهد بود که با توجه به فقدان سبد رای منسجم دست گذاشتن روی این موضوع باعث تسریع سقوط برای او خواهد بود؛ ازینرو یا وی به پروژه فوق تن میدهد و دچار سقوط میشود و یا با رفتارهای اپوزیسیون‌گونه با مشاوره برخی افراد حلقه پیرامون سعی خواهد کرد که با تعمیق شکاف با حاکمیت بتواند از مجموعه براندازان نیز حمایت جلب کند تا به زعم خود در منحنی سقوط، چالش بوجود آورد. البته نباید نادیده گرفت که امتیاز او نسبت به روحانی اینست که تا اینجا حمایت قدرتمند حاکمیت را پشت خود دارد؛ حمایتی که از کمتر رییس‌جمهور منتخبی انجام شده‌است.