پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

بدنه رای پزشکیان که عادی هستند و خاکستری تلقی می‌شوند و تا پیش از این به‌صورت متعارف به اصلاح‌طلب‌ها رای می‌دادند، کار پزشکیان را سخت می‌کنند، این اتفاق از این جهت صورت می‌گیرد که آن قشر در سال‌های اخیر و از آخرین انتخابات تا الان خیلی هم خاکستری نیست و در ماجراهای جنبش مهسا یارگیری شده و پزشکیان مجبور است از قشری رای بگیرد که دچار تقسیم‌بندی شده ‌و از سازمان اصلی اصلاح‌طلبان خیلی فاصله گرفته‌ است.

منتشر شده در 27 خرداد 1403
در سرویس

به گزارش جهت پرس؛ برای بررسی بیشتر این امر که آرای منفی در انتخابات و بدنه رای پزشکیان چقدر تاثیر‌گذار است و میزان رای منفی افراد درون دولت روحانی چقدر است با امیر خراسانی، جامعه‌شناس گفت‌وگو کردیم. خراسانی معتقد است پزشکیان هم می‌تواند از این آرای سلبی برخوردار شود. در ادامه متن کامل این گفت‌وگو را می‌خوانید.

بدنه رای پزشکیان خاکستری تلقی می‌شوند
امیر خراسانی، پژوهشگر و جامعه‌شناس معتقد است بدنه رای پزشکیان که عادی هستند و خاکستری تلقی می‌شوند و تا پیش از این به‌صورت متعارف به اصلاح‌طلب‌ها رای می‌دادند، کار پزشکیان را سخت می‌کنند. او گفت: «این اتفاق از این جهت صورت می‌گیرد که آن قشر در سال‌های اخیر و از آخرین انتخابات تا الان خیلی هم خاکستری نیست و در ماجراهای جنبش مهسا یارگیری شده و پزشکیان مجبور است از قشری رای بگیرد که دچار تقسیم‌بندی شده ‌و از سازمان اصلی اصلاح‌طلبان خیلی فاصله گرفته‌ است. به‌هرحال آن قشر به دلیل مسائل حجاب و ماجراهایی که سال‌های اخیر به وجود آمد، دچار یارگیری و تقسیم‌بندی شده است. درنتیجه مردم عادی به صورت جدی تفاوت پزشکیان، خاتمی و روحانی را متوجه نمی‌شوند. با توجه به اینکه هنوز فضا انتخاباتی نشده و آمارهای مشخصی از وضعیت رای‌دهندگان وجود ندارد، مساله‌ای میان مردم در این‌باره نیست. این مساله درواقع بین کسانی است که ناظران سیاسی بوده‌اند؛ مثل روزنامه‌‌نگاران، فعالان و کسانی که امور سیاسی برایشان امر جدی بوده‌. پزشکیان به دلیل منش و شخصیت خود همیشه محبوب بخشی از فعالان اصولگرا بوده و الان هم این محبوبیت بیشتر شده. از طرفی وی به‌عنوان یک اصلاح‌طلب میانه‌‌رو به حساب می‌آید و بحران‌های متعدد تعارض‌آمیز اصلاح‌طلبان با اصولگراها را پشت سر گذاشته و درنتیجه هم در اصلاح‌طلبان باقی مانده و هم در بدنه نظام صاحب احترام بوده است. بنابراین وقتی می‌خواهند پزشکیان را بزنند، می‌گویند فلانی به ستادش آمد‌. آنها با شخصیت پزشکیان مشکلی ندارند و هراسی که وجود دارد از احیای بدنه روحانی است.»

رای سلبی در اصولگراها پررنگ‌تر است
خراسانی در ادامه به طیف فکری کاربران در رسانه‌های اجتماعی اشاره کرد و ادامه داد: «آنها عموما کسانی هستند که سیاسی‌اند و فضای سیاسی را به‌صورت جدی دنبال می‌کنند و تمایلات اصولگرایانه و داخل نظام دارند. معمولا هم به کاندیدای اصولگرا رای می‌دادند و حتی ممکن است به قالیباف فکر کنند. نکته اصلی آنها این رای سلبی است، اما من فکر نمی‌کنم تعداد معنی‌داری از رای سلبی داشته باشند که برای صندوق پزشکیان باشد‌. قشر اصولگرایی بدنه خاکستری نداشت و مثلا خیلی راحت به آقای رئیسی رای می‌دادند، چون بالاخره تنش‌های داخلی اصولگراها را نمایندگی می‌کرد. بنابراین چون قشر خاکستری در اصولگراها خیلی کم بود، این رأی‌های سلبی با پزشکیان دست‌کم در دور اول خیلی حساب شده و قابل توجه نیست. اما اگر کار به دور دوم برسد من تصور می‌کنم که این رای سلبی معنی‌دارتر بشود. یعنی مثلا اگر عده‌ای بین قالیباف و پزشکیان سرگردان باشند و کار به دور دوم بکشد، رأی‌های سلبی اصولگرایی از بدنه آقای جلیلی و زاکانی و… جدا شده و بیشتر به سمت قالیباف خواهد رفت. من فکر نمی‌کنم رای سلبی برای انتخاب شدن یا نشدن پزشکیان عدد معناداری باشد.»

رئیس‌جمهور باید میانجیگر باشد
این جامعه‌شناس معتقد است مشکل پزشکیان رای سلبی‌اش نیست. وی درخصوص موانعی که پیش روی این نامزد قرار دارد، گفت: «مشکل ایشان این است که برخلاف کاندیداهای دیگر اصلاح‌طلب چندین تنگنا برای رای‌گرفتن در مقابل خود دارد. مهم‌ترین و اولین تنگنای پیش روی پزشکیان این است که قشر خاکستری، کوچک شده و رای‌گیری از آن سخت‌تر شده است. تنگنای دوم این است که پزشکیان برخلاف لاریجانی فیگور افزایش تعارض و تضاد را نگرفته و در میانه ایستاده و سعی می‌کند حرف‌های خیلی تندی که «من قرار است اوضاع را کن فیکون کنم» نزند. کمپین لاریجانی یک کمپین گسترش تعارضات و احیای امر منفی بود و فکر می‌کنم برای همین موضوع هم ردصلاحیت شد. اما کمپین‌های پزشکیان این‌گونه نیست و بعید است این خصلت را پیدا کند. این کشور رئیس‌جمهور میانجیگری می‌خواهد که تعارضات را به هم بچسباند. پزشکیان نقش خودش را به‌عنوان یک میانجیگر و کسی که قرار است منازعات را به شکل سیاسی حل کند، تعریف کرده. بنابراین محدودیت‌های پزشکیان را می‌توان در این موارد خلاصه کرد که نه می‌تواند به‌قدری رادیکال شود که قشر خاکستری را پای کار بیاورد و از طرفی هم قشر خاکستری در این تحولات سال‌های اخیر بسیار قطبی و رادیکال شده و به سختی پای کار می‌آید. حالا باید دید کمپین ایشان چه استراتژی درپیش خواهد گرفت تا این دو معضل را حل کند. معضل دیگری که در شبکه‌های اجتماعی می‌بینیم که بخشی از اصولگراها و عدالت‌خواهان این نگرانی را ابراز می‌کنند، مربوط به بدنه رای پزشکیان نیست.
رئیس‌جمهور آینده باید میانجیگر باشد و رئیس‌جمهور میانجیگر هم یک ویژگی دارد و آن این است که بدنه‌اش باید بپذیرد قرار نیست به صورت حداکثری نمایندگی شود. آن قشر خاکستری نمی‌پذیرد، مگر اینکه کمپینش دست به کارهای جدی بزند. درواقع الان کمپین پزشکیان سراغ میانجی‌های اجتماعی و آدم‌هایی‌ که بدنه دارند، رفته و کار سختی در پیش دارند. خیلی از فعالان رسانه‌ای حامی پزشکیان از این شرایط راضی نیستند، چون آنها کلمات و وعده‌های گل‌درشت می‌خواهند تا بتوانند آدم جذب کنند؛ چراکه فضای کشور خیلی قطبی‌ است. شخصا فکر می‌کنم پزشکیان یک فرصت برای‌ گذار از این فضاست و باید ببینیم فرصت‌ها و محدودیت‌های آن به چه شکل خواهد بود.»

فعالان اقتصادی علیه پزشکیان
خراسانی با اشاره به اینکه طیف اصولگرایی یک رای تکلیفی و یک رای بومی داشت، توضیح داد: «در طول ادوار انتخابات، رای سلبی سمت کاندیدای اصلاح‌طلب نمی‌آمد و معمولا این‌گونه بوده که کاندیدای اصلاح‌طلب از رای منفی دیگران استفاده می‌کردند. الان پزشکیان می‌تواند از رأی سلبی جبهه مقابل استفاده کند. یعنی مثلا حملات تند چهره‌های انتخاباتی به یک نامزد به ضرر نامزد دیگر باشد و باعث شود عده‌ای از دامن کاندیدایی به سمت کاندیدای دیگر بروند. پزشکیان در این دوره یک رای سلبی معنی‌دار دارد و آن هم از سوی مردم عادی نیست بلکه رای سلبی فعالان اقتصادی است. چون پزشکیان در سخنرانی‌هایش خیلی در مورد مسائل عدالتخواهی و سوسیالیستی صحبت کرده و با اتخاذ مواضع اینچنینی، برخی فعالان اقتصادی را نگران کرده است. چنانچه به‌طور مشهود می‌بینم بسیاری از فعالان اقتصادی نزدیک به اتاق بازرگانی به سمت کاندیداهای دیگر می‌روند.»

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/173120

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی