برداشت اول از مناظره اول نامزدها

آیا این مناظره مثمر ثمر بود؟/ نسخه پیچی های نامشخص اقتصادی

 نخستین مناظره انتخاباتی نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در حالی شب گذشته انجام شد که به تحلیل برخی کارشناسان آنطور که باید و شاید کارکرد خود را در تبلیغات ایفا نکرد. مناظره ای که از ساعت ها قبل مردم چشم انتظار برگزاری آن بودند خیلی عمیق نتوانست به تحلیل و ارزیابی راه حل ها بپردازد.

آیا این مناظره مثمر ثمر بود؟/  نسخه پیچی های نامشخص اقتصادی
 نخستین مناظره انتخاباتی نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در حالی شب گذشته انجام شد که به تحلیل برخی کارشناسان آنطور که باید و شاید کارکرد خود را در تبلیغات ایفا نکرد. مناظره ای که از ساعت ها قبل مردم چشم انتظار برگزاری آن بودند خیلی عمیق نتوانست به تحلیل و ارزیابی راه حل ها بپردازد اما قطعا تکلیف خیلی ها را مشخص کرد و برخی شاخصه های مد نظر مردم در انتخاب فرد اصلح و راهکارهایی که برای حل مهمترین مطالبات مردم در حوزه اقتصادی دارد را ظاهر کرد.
مناظرات ۴۰۳ متفاوت از ادوار گذشته
اما آیا  مناظره نخست انتخابات 1403 توانست انتظارات را برآورد؟ شاید خیلی نه! یعنی آنطور که انتظار می رفت و برایش برنامه ریزی شده بود نتوانست مثمر ثمر باشد اما باز هم تاکید داریم تکلیف خیلی ها را روشن و فرد شاخص و شاخص تر را نشان داد. با این حال به گفته دبیر ستاد انتخابات صدا و سیما  با آسیب شناسی مناظرات ادوار گذشته، مناظره‌های انتخاباتی این دوره کمی متفاوت‌تر و غنی تر از ادوار قبلی برگزار می‌شود و بخش عمده تشریفاتی که از نظر ما خیلی هم فایده نداشت کم شده و به فرصت نامزد‌ها برای پاسخ دادن به سوالات اضافه شده است.
مفتاح گفته بود: فرصت نامزد‌ها کوتاه بود و نمی‌توانستند جامع صحبت کنند و سخنانشان منعقد نمی‌شد. این موضوع آسیب شناسی شد و اکنون فرصت نامزد‌ها که در دوره‌های قبلی 2 تا 4 دقیقه بود افزایش دادیم و محور‌ها هم کم شده است.
آیا انتظارات برآورده شد؟
با این حال به نظر می رسد آنطور که انتظار می رفت اولین مناظره خیلی انتظارات را برآورده نکرده است. و به باور برخی تحلیلگران شدت تغییرات فرمی در این مناظره به حدی غالب بود که روی محتوا هم تاثیر گذاشت. به باور کارشناسان این مناظره که حواشی و مقدمات آن از شش عصر آغاز و تا پاسی از شب ادامه داشت آنطور که باید تاثیری روی مشارکت نمی‌گذارد! اما این امر برخلاف نظر دیگر کارشناسان است که بر این باورند این مناظره در عین تکراری بودن سوالات ولی خیلی چیزها را روشن کرد.
سوالات تکراری
باید اذعان داشت این بحث ها و سوالات پیش از این هم  در میزگرد اقتصادی نامزدها مطرح شده بود و عملا حرف تازه ای مطرح نکرد. با این حال قسمت های جالب و چالشی و بحث برانگیزی هم در تداخل نظرات نامزدها عنوان شد که تا حدودی سبب جذب مخاطب عام شد. جالب ترین قسمت این مناظره بحث نامزدها پیرامون تورم و چالش معیشت مردم بود و راهکار و دیدگاه هایی که آقایان برای درمان آن در نظر دارند، بود.
چالش هایی که یکی آن را به درهای بسته کشور روی دیگر کشورها نسبت داد و دیگری به نبود مدیران قوی و لزوم اصلاح نظام بانکی! یکی گفت:«نمی توانیم» و دیگری با انتقاد گفت :«ما می توانیم» و پور محمدی تاکید کرد:«قدرت خود را باور کنیم» و جلیلی هم گفت: «فرصت‌ها را نبینیم موفقیت‌ها به دست نخواهد آمد.»
رئیس جمهور حواسش به همه باشد
آقای قالیباف تاکید کرد: «رئیس جمهور باید حواسش به همه مردم باشد و بار سنگین این سمت را باید با  کمک دیگران به دوش بکشد. رئیس جمهور یکی از مهمترین وظایفش در این شرایط سخت، توجه و تحول در حوزه اقتصاد است بویژه برای خانواده های محروم و کارگران و کارمندان و پرستاران و مددجویان و آنهایی که حقوق ثابتی دارند و با تورم آسیب می بینند.»
نسخه پیچی غلط نکنیم
آقای زاکانی هم ابراز کرد:« اگر پزشک تشخیص غلط دهد نسخه غلط می پیچد. مشکل اقتصادی ایران تحریم ظالمانه آمریکا نیست. تجویزهای اقتصادی آمریکاست. لذا بنده برای تحول در اقتصاد در چهار محور اساسی برای ارتقای شاخص عدالت و پیشرفت با استفاده از همه فرصتهای داخلی، منطقه ای و جهانی قائلم که اولاً باید تاکید بر استقلال اقتصادی و ثبات بخشی در اقتصاد کشور بر اساس دلارزدایی از اقتصاد و تکیه به پول ملی و افزایش قدرت ملی کنیم.»
حل تورم اقتدار سیاسی می خواهد
قاضی زاده هاشمی هم گفت:«درباره تورم هم همه کارشناسان معتقدند می‌شود تک رقمی کرد. علم اقتصاد از معدود جاهایی که راهکار روشن دارد مساله تورم دارد. منتها اقتدار سیاسی می‌خواهد از جنس اقتدار سیاسی شهید رئیسی و نه از جنس دیگران یعنی سازش با سایرین! برخی می‌گویند اگر سازش درست شد مساله داخلی مان درست می‌شود! همه امورات را می‌خواهند وصل کنند به بیرون.»
با توان ملی می توان مشکلات را حل کرد

پور محمدی هم گفت:« با توان ملی می توان مشکلات را حل کرد. ثبات مالی رمز موفقیت اقتصادی  در هر جامعه ای است. با جهان خارج شوخی نکنیم؛ از قدرت دیپماسی با توان ملی مان استفاده کنیم. هر روز که تحریم داخلی خود را افزایش میدهیم میتوانیم تحریم خارجی را حل کنیم؟ نگاهمان به مسائل بین المللی را باید تغییر بدهیم.»

دولت مقتدری لازم است
جلیلی هم گفت:« دولت مقتدری باید بیاید که بداند چه می‌کند. برنامه ششم اجرا نشد، چون دولت وقت به آن اعتقاد نداشت. اینجا محل انتخاب است و مردم می‌توانند انتخاب کنند که چه دولتی سرکار بیاید. ۱۲۰۰ کارگر یک کارخانه بخاطر اهلیت نداشتن کسانی که کارخانه در دهه نود بهشان واگذار شد تبدیل به ۴ نگهبان شدند.»
عامل اصلی تورم دولت ها هستند!
پزشکیان  هم گفت:«عامل اصلی تورم دولت‌ها هستند. فرق نمی‌کند کدام دولت. کسری بودجه مهمترین عامل است. افزایش هزینه دولت و بزرگ شدن دولت مهمترین عامل است. ما خودمان مقصریم. این واقعیت است. عامل اصلی این تورم چاپ پول است؛ یا با کسری بودجه یا تعهداتی که بانکها دارند و تورم را تشدید می‌کنند.راه و روش معلوم است؛  مدیریت باید توسط کارشناسان و عالمان شکل بگیرد.»
نمی توانیم؟ ما می توانیم مردم عزیز!
زاکانی انتقاد کرد:«آقای پزشکیان همه چیز را به همه چیز گره زدند و تهش گفتند نمی توانیم. تعجب می کنم چطور نامزد رییس جمهوری شدند! مردم عزیز ما می توانیم» و جلیلی گفت:« دولت مقتدری باید بیاید که بداند چه کند؟» در این مناظره صحبت های زیادی زده شد، راهکارهای بسیاری داده شد و چالش ها و حواشی زیادی هم مطرح شد. هر چند سوالات مطرح شده در مناظره اول تکراری بود اما تکرار باید انجام شود تا راه را مشخص کند، بدون برنامه نمی توان مشکلات را حل کرد و مناظرات می توانند نقش تعیین کننده ای در انتخابات داشته باشد با این حال طولانی بودن و تکراری بودن سوالات و پاسخ ها تا حدودی بر خسته کنندگی اولین مناظره افزود و به گفته کارشناسان بایستی بر غنای محتوایی مناظرات و چالش های پاسخگویی آن اضافه شود.