پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

امروزه انواع سرقت‌ها با روش و مدل‌های مختلف را در جامعه می‌بینیم و گوشی‌قاپی یکی از مهمترین و رایج‌ترین آنها است.

منتشر شده در 30 دی 1402
در سرویس

به گزارش جهت پرس؛ تا به حال برایتان پیش آمده است که گوشی خود را گم کرده یا به سرقت رفته باشد؟ در ایران با رشد پنج برابری قیمت گوشی‌های موبایل، آمار سرقت آن‌ها نیز افزایش پیدا کرده است. برای جلوگیری از این اتفاق باید چه راهکارهایی را پیش ببرید تا بتوانید از سرقت گوشیتان جلوگیری کنید؟
ما در این مقاله نحوه جلوگیری از سرقت گوشی را با چند راهکار ساده به شما آموزش می‌دهیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

روش های مختلف سرقت موبایل
کش روی از کیف:

شاید اگر یک جستجوی اینترنتی کنید بیشترین داده ها به شما بگویند که گوشی های خود را دستتان نگیرید، چون به راحتی قاپیده می شود و بهتر است آن را داخل کیفتان قرار دهید.
اما این موارد هم تقریبا کارایی خود را از دست داده اند.
طبق بیشتر تجربیات سرقت گوشی در موارد اخیر گذاشتن موبایل یا تبلت پس از استفاده داخل کیف در اماکن شلوغ مثل مترو، اتوبوس و… احتمال کش روی از کیف را افزایش می دهد.
چون این مکان ها به قدری شلوغ هستند که هیچ سارقی فرصت قاپیدن و فرار سریع را نداشته باشند. پس کار خود را کاملا بی سرو صدا انجام می دهند.
برای به حداقل رساندن این روش می توان نکات زیر را رعایت کرد:
اگر باید حواستان به گوشیتان باشد، مثلا در حال چک کردن پیامرسان ها یا منتظر تماس و پیامک هستید بهتر هست در اماکن بسیار شلوغ گوشی را داخل جیب لباس یا داخل کیف خود قرار ندهید. بهترین مکان همان نگهداشتن گوشی در دستتان است.
اما اگر کاری با گوشی خود ندارید آن را در پنهانی ترین جای کیف خود قرار داده و حتما همه زیپ یا دکمه های آن را ببندید.
همچنین آقایان می توانند از جیب مخفی لباس خود استفاده کنند، خانمها هم اگر چادری هستند از انداختن کیف زیر چادر استفاده کنند.(کیف زیر چادر از کیف قاپی هم جلوگیری می کند)

بیشتر افراد در هنگام پیاده روی، آنقدر غرق در موضوعات گوشی خود می‌شوند که نسبت به اطراف خود دقت بی‌دقت می‌شوند. در چنین شرایطی این موضوع سارقان موبایل را جذب می‌کند تا گوشی افراد را در اولین فرصت و در چند ثانیه به سرقت ببرند.
راهکار: در هنگام پیاده‌روی، آقایان گوشی خود را در جیب پشت شلوار خود نگذارند، خانوم‌ها هم گوشی خود را  در جیب مانتوهای خود نگذارند، چرا که ممکن است در کمترین زمان سارقین گوشی آن‌ها را به سرقت ببرند.در مکان های خلوت به هیچ وجه گوشیتان در دست نگیرید.اگر از کیف استفاده می کنید حتما کیف خود را به صورت ضربدری بیندازید.

یکی از رایج ترین روش‌های سرقت گوشی در چند سال اخیر، سرقت از داخل ماشین هنگام توقف کردن در ترافیک و پشت چراغ راهنمایی بوده است.
به همین دلیل برای جلوگیری از سرقت گوشیتان، هنگام ایستادن در ترافیک کارهای زیر را انجام دهید:

  1. بهتر است در هنگام توقف در ترافیک و هنگامی که شیشه‌های خودرو باز است، با گوشی خود کار نکنید. اما اگر به هر دلیلی مجبور شدید که با گوشی خود کار کنید بهتر است شیشه‌های ماشین خود را بالا دهید.
  2. بهتر است در هنگام ایستادن در ترافیک، گوشی را در دستی که نزدیک به پنجره است، نگیرید.
  3. بهتر است از نگدارنده‌های موبایل استفاده کنید. البته باید در جای مناسبی نصب شود تا گوشی شما دور از دسترس سارقان بماند.
  گوشی قاپی گروهی
در چند روز اخیر ویدئوهایی در فضای مجازی منتشر شد که شگرد عجیبی از سارقان برای دزدیدن موبایل را نشان می داد. این دزدهای موبایل که به صورت دسته‌جمعی به قاپیدن موبایل اقدام می‌کنند، در مناطق شلوغ ناگهان فرد مدنظر خودشان را دوره می‌کنند و یکی موبایل را از فرد در حال مکالمه می‌قاپد و یکی به سرعت سوژه را به جلو هل می‌دهد، در نتیجه تا مال باخته به خودش می‌آید و برمی‌گردد، نمی‌داند که بین جمعیت به چه کسی باید ظن سرقت ببرد. این افراد، کار گروهی‌شان را به نحوی حرفه‌ای انجام می‌دهند که فرد پس از سرقت گوشی‌اش اصلا نمی‌فهمد چه کسی این کار را انجام داده!
راهکار:  بهتر است در مکان های خیلی شلوغ از هندزفری برای تماس های تان استفاده کنید.
  گوشی‌قاپی در تاکسی
یکی از شگردهای رایج سارقان، ربودن گوشی‌های تلفن همراه سرنشینان خودروهاست. کافی است پشت یک چراغ قرمز توقف کنید و سرگرم صحبت با تلفن همراه شوید یا آن که گوشی خود را روی صندلی بگذارید تا کار را برای سارقان راحت کنید. سارقان در پشت چراغ قرمز به دنبال خودروهایی می گردند که در آن سرنشینانش در حالی که شیشه پایین است در حال صحبت با تلفن هستند و گوشی را در دستی گرفته اند که به سمت شیشه است. آن ها به سرعت گوشی را می قاپند و سوار بر موتور سیکلتی می شوند که چند قدم جلوتر ایستاده است و دستیابی به آن ها هم به همین سادگی ها نیست.
راهکار: بهتر است وقتی در خودرو با تلفن همراه صحبت می کنید یا شیشه خودرو را بالا بکشید یا گوشی را در دستی بگیرید که از شیشه پایین آمده دور است.
  سرقت با ترفند فروش روزنامه
چندی پیش گشت خودرویی کلانتری 137 پایتخت، هنگام گشت زنی به یک نفر که پیاده در کنار یک موتور سیکلت ایستاده بود، مشکوک و وقتی به او نزدیک می شوند ضمن ایجاد درگیری با ماموران فرار می کند که خیلی زود دستگیر می شود و ماموران از داخل کاپشنش 11 گوشی با مارک های مختلف پیدا می کنند. او در اعترافاتش از شیوه ای جدید در سرقت موبایل پرده برمی دارد. نحوه سرقت های او به این شکل بوده که چند روزنامه در دست می گرفته و به راننده هایی که با گوشی در حال صحبت بودند پیشنهاد خرید روزنامه می داده و وقتی راننده شیشه خودرو را پایین می کشیده، گوشی را می قاپیده است و…
راهکار: سعی کنید به جوانانی که در پشت چراغ قرمزها بدون لباس فرم مشخص به فروش روزنامه اقدام یا دست فروشی می کنند، اعتماد نکنید.
  گوشی دزدی با ترفند خرابی در خودرو
شاید از سرقت گوشی با ترفند خرابی در خودرو هنوز زیاد نشنیده باشید ولی در ابتدای امسال شکایت با این شیوه ناگهان زیاد شد و شکایت ها از 10 مورد هم فراتر رفت. در این شیوه دو یاسه نفر از اعضا روی صندلی عقب خودرو می نشینند و یک نفر هم راننده است و اقدام به مسافرکشی می کنند. مسافر به دلیل شیوع کرونا وقتی می بیند دو نفر در صندلی عقب نشسته اند روی صندلی جلو می نشیند و کمی بعد از سوار شدن به بهانه خرابی در ماشین، گوشی را از داخل کیف یا روی پای مال باخته به سرعت برمی دارند و بعد به دلیل این که راننده مسیر را بد متوجه شده و نمی تواند او را به مقصد برساند، پیاده  اش می کنند. با دور شدن خودرو تازه مال باخته متوجه سرقت گوشی اش می شود.
راهکار: بهتر است برای سفرهای شهری از تاکسی های معتبر یا تاکسی های آنلاین استفاده کنید یا حواستان به حرکات راننده و سرنشینان دیگر در این مواقع باشد.

 سرقت ترکیبی!
در این میان سارقان گاه فقط به فکر سرقت گوشی نیستند بلکه سعی می کنند علاوه بر گوشی مقداری هم از دوستان فرد مال باخته کلاهبرداری کنند. در این روش پس از ربایش گوشی به احتمال زیاد فرد به شماره خود زنگ می زند تا شاید بتواند سارق را در ازای دریافت مبلغی راضی به پس دادن گوشی و محتویات داخل آن – که برای او ارزشمند است – کند در این مرحله وقتی فرد  به شماره خود زنگ می زند، سارق اعلام می کند که من گوشی را پیدا کرده ام و صبح به شما پس خواهم داد. سارق با استفاده از این فرصت به شماره تلفن های موجود در گوشی پیامک می دهد و در خواست واریز پول از آشنایان می کند و جالب این که عده ای از مخاطبان بدون تماس با صاحب گوشی یا حتی ذره ای تردید، به شماره حسابی که سارق ارسال کرده اعتماد و مبالغ قابل توجهی را به کارت وی واریز می کنند.

بعد از سرقت موبایل خود چه کنیم؟

اگر از سر بدشانی گوشی موبایلتان به سرقت رفت، آرامش خود را حفظ کنید و این چند مرحله را انجام دهید تا روال پیگیری سریع‌تر آغاز شود.

۱. سیم‌کارت خود را بسوزانید

برخی سارقان به‌جای آنکه موبایل سرقتی را بفروشند، دوست دارند به اطلاعات ارزشمند مالک دست پیدا کرده و از آنها به‌نفع خود استفاده کنند. یا اینکه تماس‌های بین‌المللی گران‌قیمت را با تلفن همراه شخص دیگری انجام دهند و هزینه هنگفت آنها را نپردازند! بنابراین به‌محض آنکه متوجه سرقت موبایل خود شدید، به دفاتر پیشخوان یا نمایندگی‌های سیم‌کارت خود در شهر مراجعه کرده، سرقت سیم‌کارت را اعلام کنید و آن را بسوزانید تا جلوی اتفاقات این‌چنینی را بگیرید.

خوشبختانه درحال‌حاضر تمام تلفن‌های همراه موجود در کشورمان الزاماً رجیستری می‌شوند؛ بنابراین سارقی که تلفن همراهتان را می‌دزدد، نمی‌تواند سیم کارت جدیدی در آن قرار داده و از آن استفاده کند.

۲. سرقت را سریعاً به مراجع قانونی گزارش دهید

قبول داریم که گزارش سرقت به پلیس و اعلام شکایت علیه سارق زمان‌بر و هزینه‌بردار است، اما پیگیری‌های پلیس در بیشتر موارد موجب پیداشدن مال مسروقه و تحویل آن به دارنده اصلی می‌شود. این سارقان به یکی دو سرقت بسنده نمی‌کنند و بالاخره جایی در دام پلیس می‌افتند!

۳. از خدمات بیمه موبایل استفاده کنید

اگر موبایلتان را بیمه کرده‌اید، هم‌زمان با اعلام سرقت موبایل به پلیس، به شرکت بیمه‌گر هم خبر دهید. هریک از این شرکت‌ها قوانین و ضوابط خود را برای پذیرش سرقت و پرداخت غرامت دارند که با جزئیات در اختیارتان می‌گذارند.

خیلی وقت‌ها هدف از دزدی تلفن همراه شما دسترسی به اطلاعات شخصی شامل ایمیل‌ها، اطلاعات تماس، حساب فیسبوک، حساب توییتر، تصاویر و حتی اطلاعات بانکی شخصی شما است. سارقی که بتواند قفل موبایل را باز کند، به‌راحتی می‌تواند از مالک باج‌گیری کند یا به حساب بانکی او دسترسی پیدا کند. بنابراین تا حد امکان این اطلاعات را روی موبایل خود نگه ندارید و از آنها نسخه پشتیبان تهیه کنید. خوشبختانه درحال‌حاضر انواع‌واقسام سرویس‌های ابری رایگان برای این کار موجودند و کمک می‌کنند اطلاعات تلفن همراه خود را به‌صورت کاملاً خودکار در یک فضای ابری ذخیره کنید.

سارق همیشه به‌دنبال فرصتی برای ربودن است؛ ماییم که باید هوش‌وحواسمان را جمع کنیم و فرصتی در اختیارش نگذاریم تا از ما یک قربانی مال‌باخته بسازد!

4. بهترین پیشنهاد

بهترین پیشنهاد این است که حتما هنگام سرقت، گوشی سرقتی را در سامانه همیاب ۲۴ ثبت کنید تا خرید و فروش آن جلوگیری شده و در بین کالاهای پیدا شده سراسر کشور و کلانتری‌ها جستجو شده و به شما اطلاع داده شود.
هر گوشی موبایل یک سریال ۱۵ رقمی‌به نام IMEI دارد که قابل ردیابی است و در صورت ردیابی، مشخصات مالکِ شماره سیم کارتی که گوشی با آن فعال شده، قابل شناسایی است. معمولا گوشی‌های مسروقه توسط خریداران ساده لوحی فعال می‌شود که فروشنده ی آن را نمی‌شناسند و یا از دستفروشان خیابانی گرفته اند و نهایتا به اتهام تصرف مال مسروقه گرفتار سیستم کشنده ی دستگاه قضایی می‌شوند.

ردیابی گوشی سرقتی یا گمشده با همیاب ۲۴ چطور انجام می‌شود؟ برای ردیابی کافیست همین شماره ۱۵ رقمی‌IMEI را به علاوه سایر مشخصات گوشی در سامانه کشوری همیاب ۲۴ ثبت و اعلام سرقت کنید. در این صورت ردیابی گوشی سرقتی شما فعال شده و نکته مهم اینکه از خرید و فروش آن در بازار جلوگیری به عمل می‌آید. هنگام خرید گوشی هم حتما شماره سریال آن را از سامانه همیاب ۲۴ استعلام بگیرید تا گرفتار اتهام خرید یک گوشی سرقتی نشوید.

در آخر

تلفن همراه هوشمند شما، حتی اگر جدیدترین مدل موجود در بازار نباشد، برای سارقان ارزشمند است. بنابراین هنگام استفاده از آن در اماکن عمومی و جاهای شلوغ چهارچشمی مراقب باشید؛ به‌هیچ‌وجه آن را به امان خدا رها نکنید، در خیابان‌های شلوغ اس‌ام‌اس‌بازی نکنید و با هندزفری‌های گران‌قیمت توجه سارقان را به خود جلب نکنید. با این مراقبت‌ها راه نفوذ حرفه‌ای‌ترین سارقان را می‌بندید و احتمال دزدی را به حداقل می‌رسانید.

اگر شما ترفند دیگری برای جلوگیری از سرقت موبایل می‌شناسید، حتماً در بخش نظرات با ما و همراهان عزیزمان در میان بگذارید.

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/156027

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی