پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

جعفر قنادباشی در گفتگو با جهت پرس؛

کارشناس مسائل سیاسی با اشاره تلاش‌های ضد ایرانی اروپا گفت: یکی از این دلایل قطعنامه ضدایرانی اروپا ضعف و ناتوانی آن‌ها در پذیرش فرمان‌ها دیکته شده توسط آمریکایی‌ها و صهیونیست‌هاست

منتشر شده در 3 بهمن 1401
در سرویس

با هشدار ایران درباره تبعات تروریست خواندن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توسط اروپا، دولت‌های قاره سبز درباره اجرای قطعنامه پیشنهادی پارلمان اروپا ابراز تردید کرده‌اند، امری که پیش‌ازاین نیز قابل پیش‌بینی بود اما دلایل این اتهام زنی و عقب‌نشینی چیست و چه اثری در تحولات جهانی خواهد داشت؟ در گفتگو با جعفر قنادباشی، کارشناس مسائل سیاسی این موضوع را بررسی کرده‌ایم.

*تحلیل شما در خصوص دلایل کار اروپا در تروریستی خواندن نهادی همچون سپاه که خدمات اجتماعی بسیاری داشته و فعالیت‌های ضد تروریستی‌اش و دفاع از محرومین و مظلومین چه در داخل و چه در خارج از کشور و مردم منطقه بر هیچ رسانه‌ای در دنیا پوشیده نیست؛ چه می‌تواند باشد آن‌هم در شرایطی که پیش‌ازاین آمریکا در این مسیر تلاش بسیاری کرد اما نتیجه نگرفت؟
اروپایی‌ها به چندین دلیل دست‌به‌دست داده‌اند تا پارلمان اروپا به چنین اقدام مذبوحانه‌ای دست بزند یکی از این دلایل ضعف و ناتوانی آن‌ها در پذیرش فرمان‌های دیکته شده توسط آمریکایی‌ها و صهیونیست‌هاست که پذیرش بالایی از خود نشان می‌دهند.
یکی دیگر و شاید یکی از دلایل مهم آن‌ها نگرانی از قدرت پیدا کردن ایران است که می‌بینند ایران به‌تنهایی می‌تواند به‌اندازه کشورهای اروپایی قطب قدرت و اقتدار در منطقه باشد و در این قدرت و اقتدار هم یک بازوی مهم سپاه است.
اروپا در چند جا احساس می‌کند فریب‌خورده است یکی در قضیه هسته‌ای بود که ماه‌ها توانشان را برای جلوگیری از تولیدات و بمب هسته‌ای در ایران گذاشتند غافل از اینکه ایران در این جهت و تولید بمب هسته‌ای گام برنمی‌دارد و از طرفی در حال ساخت پهبادهای پیشرفته‌ای در کشور است و دارد توانمندی تولید انبوه این پهبادهای پیشرفته را در خود ایجاد می‌کند لذا آن‌ها احساس می‌کنند که علاوه بر موشک‌های نقطه زن که برای آن‌هم غافلگیر شدند، ایران چنین توانمندی دفاعی در عرصه موشکی داشته باشد.
اروپا هر نقشه‌ای برای زمین زدن نظام جمهوری اسلامی به کاربرد شکست خورد چیزی که همه بدان اشاره می‌کنند و درست است و حتی تحلیلگران خارجی هم بدان اذعان داشته‌اند مسئله شکست اروپا در پروژه آشوب و اغتشاشات در ایران است که نتوانستند آن را به سرانجام برسانند و این عامل عصبانیت بیشتر آن‌ها شد.
آمریکا و اروپا نقشه بزرگ دیگری طراحی کردند و آن اینکه با خروج آمریکا از افغانستان ایران وارد جنگ با طالبان شود و با این جنگ توجهش از اسرائیل و داعش در سوریه و عراق کاهش یابد اما با هوشمندی ایران خروج آمریکا از افغانستان با درگیری ایران با طالبان همراه نبود در حالی که آن‌ها خواستار چنین چیزی نبودند و می‌خواستند با درگیری ایران با طالبان توانمندی‌های دفاعی و نظامی‌اش در مقابل داعش و اسرائیل کم شود اما باز هم شکست خوردند.
اروپا با شکست‌های پی‌درپی اقدام به تروریستی خواندن سپاه کرد اما مسئله اینجاست که آیا آن‌ها می‌توانند در چنین اقدامی موفق شوند و اهداف خود را محقق کنند؟ که پاسخ مسلماً خیر است چراکه در چنین اقدامی بازنده اروپایی‌ها هستند چراکه بانی چنین اقدامی سه دولت اروپایی به‌ویژه انگلیس و فرانسه هستند و بقیه کشورهای اروپایی هم این کار را به تبعیت از اسرائیل انجام دادند چراکه تروریستی خواندن سپاه یک دستورالعمل و خط‌مشی اسرائیلی است و اسرائیل است که نگران قدرت گرفتن سپاه است در حالی که این نیرویی مقدس در ایران است.
همین سبب شکافی میان کشورهای اروپایی خواهد شد چراکه کشورهای دیگری که در پارلمان اروپا نمایندگی دارند یک‌باره احساس می‌کنند که فرانسه و انگلیس به نام آن‌ها و به تبعیت از اسرائیل این کار را انجام داده و مسئله‌ای را در پارلمان اروپاِ مطرح کرده‌اند.
مسئله مهم‌تر اینکه با این اقدام سبب می‌شوند که سپاه در بسیاری از کشورهای جهان سوم به محبوبیت دست پیدا کند به همان اندازه که فرانسه و انگلستان در آفریقا و شرق آسیا و آمریکای لاتین منفور هستند به همان اندازه سپاه محبوبیت می‌یابد.

*این محبوبیت آیا ارتباطی با اقدامات و حمایت‌های سپاه از محرومین و مظلومین در مقابله با تروریست‌هایی همچون داعش دارد؟
بله یکی این مورد است و دیگری اینکه فرانسه و انگلیس در آفریقا و دیگر کشورهای پرجمعیت آفریقایی در این قاره مورد نفرت هستند و هر کاری که علیه آن‌ها اقدام شود محبوب آن‌ها می‌شود که البته حرکت‌ها و فعالیت‌های سپاه در حمایت از محرومین دنیا به آن کمک خواهد کرد. اروپا سبب می‌شود با این کار آرم سپاه یک آرم جهانی شود و آرم آزادی خواهان جهان برای مقابله استکبار جهانی شود و یک ارم محبوب برای تیشرت و لباس و پرچم جوانانی است که در برابر استعمار قد علم کردند؛ در فلسطین هم قطعاً این اقدام اروپایی‌ها که سپاه را تروریست خواندن و پشت این قضیه اسراییل است طبیعتاً آزادی خواهان و جوانان فلسطین بعدازاین این ارم را به‌عنوان یک پرچم محبوب مبارزه با استعمار نزد خود داشته باشند. اروپا مسلماً بازنده خواهد بود و ضرر و زیان بسیاری متحمل می‌شود.

* برای مقابله با این اقدام اروپا، ایران چه باید بکند؟
 مقابله با این اقدام پارلمان اروپا دشوار نیست چراکه ما نیاز نیست دست‌به‌کاری بزنیم و تنها کافی است چند کار را دیگر انجام ندهیم تا آن‌ها زیان می‌بینند. یکی اینکه سپاه و جمهوری اسلامی اقداماتی که سبب جلوگیری از قاچاق و انتقال مواد مخدر به اروپا می‌شد را دیگر انجام ندهد! و آن را متوقف کند. دیگر اینکه مقابله با تروریست‌هایی که در حال قدرت گرفتن بوده و می‌توانند
 به اروپا آسیب بزنند را متوقف کنیم. تروریست‌هایی که می‌توانند در خلیج‌فارس منافع اروپایی را تحت خطر قرار دهند، اقداماتی که سبب جلوگیری از رشد آن‌ها می‌شد را متوقف کنیم.
سوم سیل مهاجرت پناهندگان به اروپا است و باید اقداماتی که تاکنون در این راستا انجام می‌دادیم و البته به نفع منافع ملی خودمان هم بود ولی موجب می‌شد سیل به پناهندگان می‌شد را دیگر انجام ندهیم نیازی به مقابله مستقیمی وجود ندارد بلکه انجام ندادن برخی امور سبب زیان‌های بسیاری به آن‌ها می‌شود.
 

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/17974

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی