پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

امروز رئیس مجلس دوازدهم انتخاب شد و از سویی آخرین روز ثبت نام کاندیداها برای انتخابات ریاست جمهوری است.

منتشر شده در 8 خرداد 1403
در سرویس

به گزارش جهت پرس؛ روزهای حساس و بحرانی برای تعیین سرنوشت کشور پیش روی مردم ایران است. از طرفی مجلس و از سوی دیگر دولت سیزدهم که با شهادت آیت‌الله رئیسی ناتمام ماند.

قالیباف رئیس مجلس دوازدهم شد

دومین جلسه علنی مجلس دوازدهم به ریاست علاءالدین بروجردی رئیس سنی مجلس دوازدهم کار خود را با برگزاری انتخابات هیات رئیسه آغاز کرد. محمدباقر قالیباف، مجتبی ذوالنوری و منوچهر متکی برای ریاست مجلس دوازدهم اعلام کاندیداتوری کردند.

در نهایت قالیباف با ۱۹۸ رای از مجموع ۲۸۷ رای ماخوذه رئیس مجلس دوازدهم در اجلاسیه اول شد. ذوالنوری ۶۰ رای و متکی ۵ رای کسب کردند. آرای باطله نیز ۲۴ رای بود.

آخرین اخبار انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳

انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران برای تعیین رئیس دولت چهاردهم که طبق روال همیشگی قرار بود در سال آینده برگزار شود پس از بروز سانحه برای بالگرد آیت‌الله رئیسی و همراهانش و شهادت هشتمین رئیس جمهور ایران یک‌سال پیش از موعد مقرر طبق برنامه‌ای که ستاد انتخابات کشور منتشر کرده است در تاریخ هشتم تیر سال جاری برگزار می‌شود.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه پیشین کشورمان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در انتخابات قصدی برای کاندیداتوری دارید، گمانه‌زنی‌ها درباره حضورش در انتخابات ریاست‌جمهوری را رد کرد و گفت: خیر.

دفتر محسن رضایی در اطلاعیه‌ای نوشت: «اخیرا اخبار و نقل‌قول‌ها مبنی بر حضور یا عدم حضور دکتر محسن رضایی در انتخابات ریاست جمهوری منتشر شده است، به اطلاع می‌رساند ایشان تاکنون هیچ اظهارنظری دراین رابطه نداشته‌اند و در حال حاضر مشغول رایزنی و ایجاد وحدت در بین نامزدهای احتمالی جبهه انقلاب هستند. درصورتی که ایشان به تصمیمی برسند بصورت رسمی اعلان خواهد شد.»

برخی از شخصیت‌های اصلاح طلب از احزاب مختلف اصلاح طلب به طور جدی بر کاندیداتوری اسحاق جهانگیری معاون اول دولت روحانی به اجماع رسیده‌اند.

علاوه بر حزب کارگزاران سازندگی، برخی شخصیت‌ها در احزاب دیگر نیز بر کاندیداتوری اسحاق جهانگیری به اجماع رسیده‌اند ولی او نیز همچون علی لاریجانی منتظر انجام مذاکراتی در سطوح بالا برای اطمینان از تایید توسط شورای نگهبان است.

براساس گفته یکی از منتخبان مجلس دوازدهم سعید محمد در انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم ثبت‌نام می‌کند.

محمدعلی انصاری از اعضای سابق دفتر امام خمینی (ره) در گفت‌وگو با تسنیم گفت: حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی بنایی برای کاندیداتوری ندارند.

محسن هاشمی رئیس شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: در اخباری که امروز من در فضای مجازی مشاهده کردم، آمده که شورای مرکزی از نامزدی من حمایت کرده است، نه اینکه من نامزد شده باشم.

باید ابتدا جلسه شورای مرکزی حزب برگزار شود. باید جلسه جبهه اصلاحات هم برگزار شود.

جلسه‌ای در روزهای گذشته به صورت مجازی برگزار شد اما در آن جلسه تصمیمی برای معرفی نامزد حزب گرفته نشد و قرار شد جلسه در روز پنج‌شنبه برگزار شود.

تصمیم مسعود پزشکیان برای کاندیداتوری ریاست جمهوری چهاردهم قطعی شد. در جلسه امروز صحن مجلس منتخبان ترک زبان و اصلاح طلب با حضور وی جلسه ای داشتند و در رابطه با ستادها و فعالیت های انتخاباتی وی بحث و بررسی های شد.

برخلاف اخبار منتشر‌شده، عزت‌الله ضرغامی هنوز تصمیمی مبنی‌بر حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری نگرفته است و گویا تمایل چندانی نیز برای حضور ندارد.

برخلاف عزت‌الله ضرغامی به‌نظر می‌رسد علی زاکانی، شهردار تهران قصد حضور و نام‌نویسی در انتخابات ریاست‌جمهوری دارد و این تصمیم هم قطعی است.

جبهه شریان از‌جمله گروه‌های سیاسی نزدیک به دولت نیز این روزها رسما ستاد انتخاباتی ریاست‌جمهوری را راه‌اندازی کرده و در حال فعالیت است. به‌نظر می‌رسد این گروه به افرادی از‌جمله مهرداد بذرپاش نزدیک است.

محسن اسلامی، سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفت: ستاد انتخابات از افرادی که حائز شرایط دوازده گانه مندرج در اطلاعیه شماره یک نباشند، پذیرش و ثبت نام نخواهد کرد.

معاون استاندار و فرماندار تهران هم گفت: ۱۰۰ هزار نفر به عنوان عوامل اجرایی، نظارت، انتظامی و امنیتی برای برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که در هشتم تیر ماه امسال برگزار می‌شود، در پایتخت سازماندهی شد و مشارکت می‌کنند.

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/171446

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی