پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

جهت پرس بررسی می‌کند

اخیرا هنری کسینجر، نظریه پردازِ جنگ طلبِ آمریکایی فوت شد که با واکنش‌ها و حواشی متفاوتی همراه بود.

منتشر شده در 11 آذر 1402

به گزارش جهت پرس، عطیه فکری – اخیرا هنری کسینجر، نظریه پرداز یهودی که بعد از روی کار آمدن هیتلر به آمریکا رفته بود، بعد از یک قرن درگذشت اما مرگ او با حواشی زیادی رو به رو شد. بسیاری از فعالان سیاسی در دنیا از او به عنوان چهره‌ای منفور و خونریز نام می‌برند و برخی دیگر از فعالان سیاسی که موافق جنگ و کشور گشایی هستند از او و نظریاتش به نیکی یاد می‌کنند.

هنری کسینجر کیست؟ او استاد دانشگاه هاروارد و دیپلمات سرشناس آمریکایی که موافقان و مخالفان بسیاری دارد، در سن ۱۰۰ سالگی در منزل خود در ایالت «کنتیکت» درگذشت.

کیسینجر یک پناهنده یهودی بود که در سال ۱۹۳۸ با خانواده خود از آلمان نازی به نیویورک آمریکا گریخت و در سال ۱۹۴۳ تابعیت این کشور را کسب کرد.

او بین سال‌های ۱۹۶۹ تا ۱۹۷۷ در دولت‌های «ریچارد نیکسون» و «جرالد فورد» حضور داشت. کیسینجر بین سال‌های ۱۹۶۹ تا ۱۹۷۵ هشتمین مشاور امنیت ملی آمریکا و بین سال‌های ۱۹۷۳ تا ۱۹۷۷ وزیر خارجه این کشور بود.

وی در سال ۱۹۷۳، به خاطر اقداماتش برای آتش‌بس در ویتنام، جایزه صلح نوبل را تحت شرایطی مناقشه‌برانگیز که دو نفر از اعضای کمیته به نشانه اعتراض استعفا دادند، دریافت کرد.

از مهمترین دستاوردهای کیسینجر به عنوان یکی از پیروان بارز رویکرد «سیاست واقع‌گرایانه» (Realpolitik) می‌توان به پایان جنگ ویتنام، بهبود روابط واشنگتن با اتحاد جماهیر شوروی و چین اشاره کرد. وی برای نقش‌آفرینی در مذاکرات آتش‌بس در ویتنام که منجر به امضای توافق پاریس شد در سال ۱۹۷۳ میلادی جایزه صلح نوبل را کسب کرد؛ جایزه‌ای که به دنبال استعفای اعتراض‌آمیز دو عضو کمیته صلح نوبل جنجالی شد.

بسیاری این مرد را یک «نظریه پرداز» می‌دانستند، در حالی که برخی دیگر او را «جنایتکار جنگی» می‌دانستند، زیرا تصویر او با صفحات تاریک تاریخ آمریکا پیوند خورده بود.

نظریه‌پرداز آدم‌کشی‌ در آمریکا 

کیسینجر نظامی نبود اما حتی اهداف بمباران را شخصا انتخاب می‌کرد. مردی که شعار صلح می‌داد، اما ۱۱۰ هزار تن بمب روی کامبوج ریخت. معروف است که او عامل مرگ حداقل ۳ میلیون انسان است.

واکنش فعالان رسانه‌ای به فوت کسینجر چه بود؟

بسیاری از فعالان سیاسی و رسانه نسبت به فوت این نظریه پرداز واکنش‌های متفاوتی نشان دادند. برخی واکنش اصلاح طلبان را مورد نقد قرار داده بودند چراکه در روزنامه “هم‌میهن” از او به عنوان پیرمرد واقع‌گرا یاد کرده بودند در صورتی که بسیاری از جنگ‌ها و لشکرکشی‌های آمریکا در قرن معاصر بر پایه نظریات این استاد دانشگاه هاروارد طرح ریزی شد.

البته که این قبیل واکنش‌ها و غربزدگی اصلاح‌طلبان مسئله جدیدی نیست و آن‌ها بارها سرسپردگی خودشان را به جریان غربگرا نشان داده‌اند و سخنگوی این جریان در داخل محسوب می‌شوند.

برخی دیگر کاربران و فعالان رسانه‌ای به خوی خون‌ریز او و نظریه‌های جنگ افروزیش اشاره کردند و جنگ‌هایی که آمریکا بر پایه نظرات کسینجر به راه انداخته بود را با جزئیات سال آغاز جنگ و بهانه لشکرکشی را برای تقویت حافظه عمومی مطرح کردند.

دسته دیگری از کاربران شبکه‌های اجتماعی ایران از اینکه او خوراک مارو مور شد ابراز خشنودی کردند و عاقبت اینهمه ظلم و جنگ و افروزی‌ها را برای او متصور شدند. دسته آخر هم صرفا به دلیل اینکه او از براندازی جمهوری اسلامی در ایام اغتشاشات حمایت کرده بود، انتقاد شدید می‌کردند و با رضایت از ماندن جمهوری اسلامی و رفتن کسینجر می‌نوشتند.

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/149658

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی