پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

پاسخ به یک شبهه؛

شبهات جمع شبهه در لغت به معنای شک و تردید و در اصطلاح به معنای تردیداست که در ایام انتخابات هم به نسبت موضوع خود داغ می شود.

منتشر شده در 15 بهمن 1402
در سرویس

سؤال معمولاً از فطرت حقیقت‌جوی انسان سرچشمه می‌گیرد که در خور احترام و توجه است، اما شبهه نوعی القای شک است که با انگیزه‌‌‌های اختلاف‌‌افکنی و گمراه‌‌سازی همراه است. بنابراین نوع و شیوۀ پاسخ‌گویی به آنها نیز متفاوت است. ما در این نوشتار یکی شبههات انتخاباتی را با فرض بر اینکه یک سوال است پاسخ می دهیم.

تجربه نشان داده، همه یا أکثر کسانی که به آنان رأی داده ایم کاری نکرده اند، وعده دروغ داده اند و بعد معلوم شد که آدم خوبی نبوده اند.پس چرا رأی بدهیم وقتی همه بد در آمده اند؟

در چند قسمت می توان پاسخ این شبهه را بررسی کرد:

1- ملاک حال فعلی أفراد هست،آیا نباید زبیر زمان پیامبر اکرم با زبیر زمان جنگ جمل را که در مقابل امیرالمؤمنین علیه السلام ایستاد فرق گذاشت؟! فلان نامزد در زمان انتخاب نصاب و صلاحیت لازم را داشت بعد از مُدّتی تغییر جهت داده اند.

2- مردم باید فرد أصلح را در هر زمان انتخاب کنند پس اگر رأی مردم إشتباه بوده، ربطی ندارد که بگوئیم همه نامزدها در هر زمانی بد در می آیند پس رأی ندهیم.

3- ما نامزد معصوم إنتخاب نمی کنیم بلکه باید با تحقیق، تلاش کنیم بهترین از افراد نامزدها و أصلح را انتخاب کنیم که هیچ کدام عصمت ندارند و احتمال خطا در هر یک وجود دارد.

4-  آیا اگر رأی ندهیم وضع از این بهتر می شود؟ یقینا خیر، چرا که تسلط إسنکبار از یک سو، و روی کار آمدن عدّه ای بدتر بر سرنوشت کشور، پس عقل حکم می کند بر فرض بد بودن همه نامزدها، به بد رأی دهیم که نامزد بدتر قدرت نیابد و مسئولیتی نگیرد.

5- تا زمانی که نیروی انسانی کافی و إیده آل نداریم چاره ای نداریم که به همین نامزدها اعتماد کنیم چرا که یا ما افراد معصوم نداریم یا کسانی که عالی بوده اند به صحنه رقابت نیامده و قبول مسئولیت نمی کنند.

6-  اگر بنا باشد حدّ نصاب إحراز صلاحیت نامزدها بالا گرفته شود بسیاری ردّ صلاحیت می شوند و همین جاست که عدِه ای از مردم شرکت در انتخابات نمی کنند چون می گویند رقابت و نامزد مورد نظر ما نیست(همه جامعه که در سطح فکری، فرهنگی و مذهبی بالا نیستند باید برای همه أقشار جامعه نامزد و نماینده باشد) پس نباید از همه مسئولان منتخب، إنتظار عدالت و تقوا ی إیده آل داشت مسئولان از جنس خود همین مردم اندمردم اگر رشد و تغییر داشته باشند می توان انتظار تشکیل حکمرانی قویّ داشت.

7- در زمان حکومت امام معصوم امیرالمؤمنین علیه السلام هم برخی از مسئولان بد و فاسد بودند، آیا بایدگفت حالا که افراد بد هستند پس اصل حکومت تشکیل نشود یا از حکومت اسلامی حمایت نشود؟!

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/158211

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی