پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

جهت پرس بررسی می‌کند

در دیدار رهبر انقلاب با مردم سیستان و بلوچستان ایشان از کوتاهی مسئولین و عدم رسیدگی به این استان گلایه کردند که در اینجا به فرصت‌های این منطقه اشاره می‌شود.

منتشر شده در 21 شهریور 1402
در سرویس

استان سیستان و بلوچستان با وسعتی حدود ١٨٧۵٠٢کیلومتر مربع معادل ۵/١١درصد مساحت کشور را به خود اختصاص داده است. این استان بین ٢۵درجه و ٣دقیقه تا ٣١درجه و ٢٩دقیقۀ عرض‌شمالی و ۵٨درجه ۴٩دقیقه تا ۶٣درجه و ٢٠دقیقۀ طول شرقی واقع شده است و از شمال به استان‌خراسان جنوبی، از جنوب به دریاى عمان، از شرق به کشورهاى افغانستان و پاکستان، و از غرب به استان‌هاى کرمان و هرمزگان محدود شده است. در سال ١٣٩٨ سیستان و بلوچستان داراى ۵٨ بخش، ٢٣ شهرستان، ۴٩ شهر، ١٢٣ دهستان و ١٠٠٢٩ آبادى که ٧٢۵٧ آبادى داراى سکنه و ٢٧٧٢ آبادى‌خالی از سکنه بوده است. بیشترین تعداد آبادى را زاهدان با ١٨٩٠ و کمترین آنها زابل با ٩۴ آبادى دارد.

عمده ترین مشکلات استان سیستان و بلوچستان شامل موارد زیر می شود:

کم‌آبی به دلیل نداشتن حق آبه از رودخانۀ هیرمند و وابسته بودن به این رودخانه
عدم پرداخت خسارات ناشی از سیل به کشاورزان
بی توجهی به صنایع دستی منطقه از جمله سوزن‌دوزی
کمبود امکانات بهداشتی و درمانی از جمله بلاتکلیف ماندن بیمارستان پلان و 142تخت‌خوابی چابهار
آمار بالای کودکان بدون شناسنامه به دلیل ازدواج با اتباع افغانی
مشکلات مواصلاتی و جاده‌ای
بیکاری
کمبود آب شرب به دلیل خشکی هوا و تبخیر آب چاه‌ها
آلودگی محیط زیست به دلیل دفع نامناسب پسماند و مواد زائد به دلیل نبود مکان مناسب جهت دفع آن
نرخ بالای شهرنشینی و کاهش امنیت اجتماعی(نرخ شهرنشینی 44درصد)
نرخ بالای ترک تحصیل دانش‌آموزان به دلیل کمبود معلّم و فضاهای آموزشی
ضعف در شبکۀ گازرسانی
ضعف در شبکۀ اینترنت و تلفن همراه
کمبود امکانات بهداشتی و درمانی
عدم استفاده از ظرفیت‌های مرزها
ضعف زیرساخت ریلی
ضعف در شبکۀ برق‌رسانی
افت محصولات کشاورزی به دلیل کم‌آبی
عدم تعیین تکلیف استخدام معلّمین نهضت سوادآموزی
قاچاق سوخت و موادمخدر
ناتمام ماندن طرح آبرسانی به 46هزار هکتار از اراضی کشاورزی
سوءمدیریت در مراحل برداشت، حمل، ذخیره‌سازی و خرید
کمبود امکانات بهداشتی و درمانی
ناتمام ماندن دانشگاه علوم پزشکی
ضعف زیرساخت گردشگری
ناتمام ماندن پروژه‌های عمرانی از جمله فرودگاه چابهار

چرا به سیستان و بلوچستان گنج ناشناخته می‌گویند؟

این استان به دلیل سرمایه های عظیم انسانی و طبیعی کم نظیر و بی نظیری که دارد، گنج ناشناخته نامیده می‌شود و این گنج چرا باید تا امروز انقدر مورد بی‌مهری و کم لطفی مسئولین قرار می‌گرفته است؟ 

استان سیستان و بلوچستان به عنوان یکی از گسترده ترین استانهای کشور دارای ظرفیتهای و پتانسیلهای بی نظیری است که تا کنون بدرستی معرفی نشده اند و همین مسئله موجب شده است که در برخی مواقع اذهان مردم نسبت به این استان آنچنان که باید شکل نگرفته باشد.

تبدیل سواحل مکران به نقطه کانونی توسعه سیستان و بلوچستان- اخبار اقتصادی تسنیم | Tasnim

خداوند نعمات فراوانش بویژه انسان های خونگرم، مهمان نواز و ولایت مدار، خاک مرغوب، معادن غنی، آبهای آزاد و منابع عظیم دریایی، میوه های کم نظیر قاره ای، اقلیم چهار فصل، مرزهای طولانی و موقعیت های مناسب تجاری و بازرگانی را بطور یکجا به این استان اهدا کرده است. برخلاف تبلیغات سو که علیه این استان می شود، قابلیت های بکر و کم نظیر اقتصادی این منطقه که در افزایش درآمدهای ناخالص ملی و تولیدات متنوع بسیار تاثیرگذار است، می تواند مرکز توجه سرمایه گذاران خارجی و داخلی باشد.

چنانچه سرمایه گذاران و گردشگران داخلی و خارجی به این گنج های پنهان و آشکار سیستان و بلوچستان پی ببرند، هرگز فرصت کم نظیر سرمایه گذاری و گشت و گذار در این استان پهناور را از دست نخواهند داد.

سیستان و بلوچستان سرزمینی وسیع از پیکره ایران متمدن است که سیر و سیاحت در طبیعت و تاریخ و سرگذشت اجتماعی اقوام و آثار تاریخی فرهنگی، اساطیر و مشاهیر آن از نزدیک، برای هر ایرانی و غیر ایرانی جذاب است. چنانچه ظرفیت ها، فرهنگ و تاریخ کهن مردمان این سرزمین آفتابی و فعالیتهای زیر بنایی انجام شده برای توسعه منطقه در بخش های مختلف اعم از علمی، آموزشی، فرهنگی، اقتصادی، عمرانی و هزاران طرح کوچک و بزرگ، از نزدیک نگریسته شود اذهان منفی به اعتقادات مثبت از آن مبدل خواهد شد.

دولت‌ها کم‌کاری‌ها را گردن هم می‌اندازند

حجت الاسلام دهقان، امام جمعه خاش در پی صحبت‌های رهبری درباره کوتاهی دولت‌های قبل در رسیدگی به سیستان و بلوچستان گفت: توسعه منطقه آزاد چابهار و اجرای طرح‌های زیرساختی، گازرسانی، آبرسانی، خط آهن، بهره‌برداری از ظرفیت‌های معادن، گردشگری، کشاورزی و تجارت مرزی از مصوبات بسیار مهم سفر رهبر معظم انقلاب به سیستان و بلوچستان در ابتدای دهه ۸۰ بوده که مطابق بیانات معظم له اگر به آنها توجه می‌شد، چهره استان تغییر می‌کرد. کوتاهی‌های دولتمردان در دوره‌های گذشته سبب شده که مردم در بخش‌های مختلف گلایه مندی و شکایت داشته باشند و امروز رهبر معظم انقلاب این کمبود و نارسایی‌ها را یادآور شدند.  البته در دولت سیزدهم کارهای بزرگی در سیستان و بلوچستان انجام و بسیاری از وعده‌های مسوولان در این دولت محقق شده و در خاش پروژه‌های شاخصی مانند خط ریلی خاش به زاهدان افتتاح شد و قطار مسافربری روزانه به مردم خدمات ارائه می‌دهد. در حوزه تامین گاز هم شاهد برخورداری مردم خاش از این نعمت هستیم و نیاز است در حوزه اجرای طرح‌های راه‌سازی و آبرسانی کارها با شتاب بیشتری دنبال شود. در مبحث تقویت وحدت و همگرایی، بصیرت افزایی و جهاد تبیین و مقابله با تهدیدات دشمنان و جنگ ترکیبی و شناختی دشمنان باید همه اقشار جامعه همراه و همگام باشد و همگان باید در راستای اجرای منویات رهبر معظم انقلاب گام بردارند.

راه اندازی راه آهن چابهار – زاهدان تا اواخر سال ۱۴۰۲

مجتبی شجاعی مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری سیستان و بلوچستان گفت: در حال حاضر راه آهن چابهار – زاهدان بیش‌از ۶۴ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

راه آهن زاهدان - خاش در ایستگاه آخر

خط ریلی مسیر زاهدان- خاش به طول ۱۵۵ کیلومتر با اقدامات دولت سیزدهم همزمان با هفته دولت در شهریور ماه امسال افتتاح شد. یکی از مهمترین طرح‌های که در اولین اسناد توسعه‌ای سیستان و بلوچستان از جمله سند توسعه محور شرق است و ساخت راه آهن چابهار- زاهدان و ادامه آن به میلک و سرخس است. از مهمترین اهداف اجرای خط ریلی یاد شده می‌توان به اتصال ریلی کشور‌های محصور در خشکی آسیای میانه به آب‌های آزاد جنوب، ایجاد محور ریلی ترانزیتی شرق کشور، فعالسازی کریدور‌های ریلی کشور و بهره‌گیری مناسب از ظرفیت‌های بندر شهید بهشتی چابهار اشاره کرد. یکی از مهمترین طرح‌های اجرا شده در سیستان و بلوچستان، طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار است که این طرح در سال ۱۳۹۶، به بهره‌برداری رسید و با بهره‌برداری از آن، ظرفیت تخلیه و بارگیری بندر از ۵.۲ میلیون تن به ۸.۵ میلیون تن در سال ارتقاء یافته و کشتی‌های بالای ۱۲۰ هزار تن قادر به پهلوگیری در این بندر هستند. نکته مهم این است که طی سال‌های گذشته حجم بار تخلیه شده از بندر چابهار به دلیل عدم وجود خط ریلی برای انتقال کالا به مقاصد، بطور متوسط کمتر از ۲ میلیون تن در سال بوده و در این راستا و در جهت بهره‌گیری مناسب از ظرفیت جدید بند شهید بهشتی چابهار، تکمیل طرح اتصال چابهار به شبکه راه آهن سراسری با جدیت در حال اجراست.

تاکیدات رهبر انقلاب به توسعه سیستان و بلوچستان کمک می کند

محمدامین میربلوچ زهی، فعال فرهنگی با اشاره به دیدار امروز اقشار مختلف مردم سیستان و بلوچستان با رهبر معظم انقلاب گفت: همان‌گونه که رهبر انقلاب در سخنرانی امروز به آن اشاره فرمودند، در دولت های گذشته در قبال انجام کارهای توسعه‌ای کوتاهی و یا کم توجهی شده و در دولت سیزدهم بسیاری از وعده‌ها مانند پروژه خط آهن خاش به زاهدان و راه اندازی قطار در این مسیر محقق شده، اما بخش بزرگی از طرح‌ها چشم انتظار حمایت‌های ویژه دولتمردان هستند.
وی افزود: مردم سیستان و بلوچستان قدردان تلاش‌های مسوولان هستند، اما نگاه پر مهر رهبر معظم انقلاب آنان را به آینده امیدوار و دلگرم تر خواهد کرد و اعزام نماینده ویژه از سوی ایشان به استان و پیگیری حقوق و مطالبات مردم و خانواده‌های حادثه دیده هشتم مهر زاهدان و ۱۳ آبان خاش قابل ستایش بود.

این فعال فرهنگی، اجتماعی و رسانه‌ای خاش ادامه داد: تقویت ارتباطات میان مردم و مسوولان و ارتقای شاخص‌های وحدت و هم افزایی و پرهیز از عملکردهای شعاری از سوی مسوولان با تذکرات جدی رهبر انقلاب اسلامی میسر خواهد شد و امیدواریم دولتمردان به توصیه‌های دلسوزانه و مدبرانه ایشان عمل کنند.
وی گفت: مردم خاش و شهرهای سیستان و بلوچستان در سال‌های قبل و بعد از انقلاب اسلامی هیچ‌گاه به خاک وطن خیانت نکرده و وفاداری خود را نسبت به اسلام و میهن نشان داده و در شرایط مختلف همراه و همگام با سایر اقشار ملت بزرگ ایران بوده و در عرصه دوران دفاع مقدس و هشت سال جنگ تحمیلی و شرکت در انتخابات و راهپیمایی‌های مختلف وفاداری خود را به اثبات رسانده و همچنان نیز بر همان عهد و پیمان هستند.

 

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/107

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی