پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

جهت پرس بررسی میکند

پس از رونمایی از موشک راهبردی و نقطه زن خرمشهر 4 (خیبر) ما در این گزارش به بررسی ابعاد گوناگون این رونمایی پرداخته‌ایم.

منتشر شده در 6 خرداد 1402
در سرویس

پنجشنبه هفته گذشته بود که وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح از موشک خرمشهر4 با نام سازمانی خیبر رونمایی کرد که آخرین عضو از خانواده‌ی موشک های خرمشهر می‌باشد.

پیامد‌های رونمایی

در همین راستا جهت پرس با مصاحبه با یکی از منابع آگاه جویای کم و کیف و پیامدهای این رونمایی شد؛ این منبع در وزارت دفاع عنوان داشت: قرار بر این بود که موشک خرمشهر4 در سوم خرداد ودر سالروز آزادسازی خرمشهر رونمایی گردد اما در اقدام اولیه نتوانست مجوز‌های لازم برای رونمایی از این محصول راهبردی را بگیرد ولی پس از تهدید مضحک رژیم صهیونیستی پیرامون تاسیسات هسته‌ای کشورمان تصمیم بر این شد که در پاسخ به افاضات این رژیم نامشروع این رونمایی عملیاتی شود؛ وی در ادامه گفت: تنها اسرائیل خوب میداند که چرا از خرمشهر3 و 2 خبری نیست.
برخی فعالان رسانه‌ای با اشاره به پیامد های این رونمایی اینگونه نوشتند:

1

2

 

3

معرفی محصول 

طبق مشخصات اعلامی رسمی از سوی وزارت دفاع این موشک دارای یک سرجنگی فوق سنگین 1.5 تن؛ بردی 2000 کیلومتری، با 12 دقیقه زمان مورد نیاز برای پرتاب و تا 3 سال ماندگاری سوخت و با مو.تور پیشرفته سوخت مایع کنترلی می‌باشد.

حواشی مجازی رونمایی

استفاده ‌هسته‌ای ؟
یکی از حواشی پیش ‌امده پیرامون رونمایی شایعات کاربرد سلاح اتمی موشک خرمشهر4 می‌باشد که برخی کاربران معتقد بودند با توجه به توانایی حمل کلاهک سنگین 1.5 تنی خرمشهر4 این موشک برای حمل کلاهک هسته‌ای طراحی و ساخته شده‌است و حتی رنگ‌امیزی موشک پیامی هسته‌ای دارد؛ به عنوان مثال کاربری با کنارهم گذاشتن نماد اشعه رادیو اکتیم و موشک تحت عنوان “زبان رنگ” به این موضوع تاکید داشت.

4

 اما کاربری دیگر در پاسخ به این نظرات اینگونه واکنش نشان داد و گفت: موشک خرمشهر ۴ قابلیت حمل کلاهک سنگین داره و در عین حال نقطه‌زنه خب اگر برا حمل کلاهک هسته‌ای بود، نقطه‌زنی رو میخواد چکار هر جای تلاویو و حیفا بخوره، تمامش با خاک یکسان میشود.

5

برد موشک خرمشهر

برخی از کاربران فضای مجازی با طرح سوالی گفتند: اگر خرمشهر 4 با کلاهک 1.5 تنی 2000 کیلومتر برد دارد  با سرجنگی سبک تر بردش تا کجا می‌رسد.

6

 

7

قدرت تخریب و سرجنگی 1.5 تنی
پس از انتشار فیلم تست موشک خرمشهر 4 بود که برخی رسانه‌های معاندین قدرت انفجار این موشک در روز تست را به سخره گرفتند اما بعدا مشخص شد که سر جنگی موشک در روز تست تنها 2 درصد از قدرت تخریب واقعی این موشک بوده است و در همین راستا کاربری در فضای مجازی نوشت: این فیلمی که از خرمشهر ۴ پخش شد تنها ۲ درصد از توانایی این موشک بود، چرا؟! چون کلاهک خرمشهر۴ در روز تست چیزی حدود ۴۰ کیلوگرم بوده!!  1.5 تُن کجا و ۴۰ کیلوگرم کجا؟

8

 

سرعت

به گفته وزارت دفاع موشک خیبر یا همان خرمشهر4 در خارج از جو سرعتی بالغ بر 16 ماخ و در هدف به سرعتی بیش از 8 ماخ دست می‌یابد که همین امر باعث مقایسه این موشک با موشک های هایپر سونیک در فضای مجازی شد.

9

10

 

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/6119

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی