پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

چرا وزیر سابق ارتباطات ناگهان نگران شد!؟

پشت پرده مرثیه سرایی آذری جهرمی درباره کاهش درآمد اپراتورها

آذری جهرمی امروز نگران درآمد اپراتورهایی شده است که خود در زمان وزارتش به طور رسمی اعلام کرده بود: «تخلف ۶۰۰ میلیارد تومانی اپراتورها احراز شده است».
منتشر شده در 14 آبان 1401

 محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات دولت روحانی که بعد از دوران وزارت، خود را به عنوان کارمندی ساده و حقوق بگیر دولت معرفی کرد، در پیامی در کانال تلگرامی خود، بر اساس گزارش زومیت، نگران درآمد اپراتورها شده است.

عکس

آذری جهرمی در آخرین یادداشت خود، مسائل پیش آمده در فضای مجازی را که جنبه‌های مختلفی دارد، صرفا در منافع اقتصادی خلاصه کرده است. آقای جهرمی توضیح نمی‌دهد که محدودیت‌های پیش آمده در روزهای اخیر، نتیجه آشوب‌های خیابانی و برای حفظ امنیت مردم بوده است. همان آشوب‌هایی که اعضای جریان اصلاحات در این روزها تلاش فراوانی برای روشن ماندن آن داشتند.

آقای جهرمی که امروز نگران درآمد اپراتورها شده است، باید توضیح دهد که امنیت مردم چه جایگاهی برایش دارد؟ باید توضیح دهد درآمد اپراتورها برایش مهم‌تر است یا آتش زدن اموال مردم در خلال هماهنگی‌های صورت گرفته اغتشاشگران در بستر فضای مجازی؟ باید توضیح دهد که چرا سودآوری اپراتورها را حتی به قیمت انتشار حداکثری درو‌غ‌های رسانه‌‌ای سعودی و انگلیسی، در اولویت قرار می‌دهد؟

با ابراز نگرانی جهرمی نسبت به درآمد اپراتورها می‌توان گفت که افزایش سالانه پهنای باند اینستاگرام در کشور با هدف افزایش سودآوری‌کلان اپراتورها بوده است. همان اپراتورهایی که بر اساس برخی گزارشات، ماهانه حدود ۵۰ میلیون تومان به کارمندان رده بالای خود حقوق می‌دهند. آذری جهرمی امروز نگران درآمد اپراتورهایی شده است که خودش در زمان وزارتش به طور رسمی اعلام کرده بود «تخلف ۶۰۰ میلیارد تومانی اپراتورها احراز شده است».

عکس

اینکه در بستر اینستاگرام، فروش انواع و اقسام سلاح های جنگی (همان سلا‌ح‌هایی که امروز دست آشوب‌گران خیابانی است)، فروش انواع مواد مخدر با حجم بالا، فروش انواع کارت‌های شناسایی جعلی، وجود تجارت‌های جنسی و انتشار ویدئوهای غیر اخلاقی، صورت می‌گیرد،  برای آذری جهرمی اهمیتی نداشته و بر همه این موارد به قیمت افزایش سودآوری اپراتورها، سرپوش گذاشته است؛ اینکه در بستر اینستاگرام، امنیت ملی  و منافع ملی زیر سؤال برود و تهدید بشود، اهمیتی برای وزیر امنیتی دولت روحانی ندارد، آذری جهرمی سودای دیگری در سر دارد که احتمالا با امنیت ملی همخوانی ندارد.

موضع‌گیری اخیر آذری جهرمی، وزیر ارتباطات دولت روحانی را می‌توان نتیجه سه رویکرد دانست:

۱. عادی سازی مسائل امنیتی: آذری جهرمی یکی از چهره‌های امنیتی دولت روحانی است و به خوبی مسائل امنیتی را درک می‌کند. تقلیل دادن مسائل امنیتی به صرفا جنبه اقتصادی توسط آذری جهرمی، نشان می‌دهد که آقای جهرمی در تلاش است تا مسائل امنیتی را عادی سازی کند.

۲. نگاه سطحی به مسائل: شاید نگاه تک بعدی و صرفا اقتصادی جهرمی در آخرین موضع‌گیری‌اش، نتیجه سطحی نگری او باشد. دراین صورت باید پرسید چرا کسی با این حجم از سطحی‌نگری، چندین سال مدیریت فضای مجازی کشور را در دست داشته است؟

۲. تلاش برای منافع اقتصادی: شاید این نگاه از سوی آذری جهرمی به خاطر منفعت گرایی او باشد که حاضر است برای حفظ منافع اقتصادی یک گروه سرمایه‌دار حداقلی، منفع جمعی و روز مردم را نادیده بگیرد.

البته این گونه عملکرد آقای جهری در کارنامه دوران وزارتش مسبوق به سابقه است. زمانی که سال ۹۸، دولت روحانی با آن افتضاح بزرگ قیمت بنزین را افزایش داد و شخص رئیس جمهور بجای زمینه‌سازی مناسب و توضیحات منطقی، رو به مردمِ ناراحت، خندید و گفت «منم صبح جمعه فهمیدم»! در آن زمان در ابتدا آذری جهرمی وظیفه داشت با استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌ای که در اختیار داشت، فضا را آرام کرده و به توضیح ماجرا بپردازد. اما از این وظیفه مهم کوتاهی کرد.

بعد از شروع آشوب‌ها، به منظور جلوگیری از هماهنگی گسترده تروریست‌های منافقین، براساس تصمیم‌گیری مراجع بالا دستی-همان مراجعی که حسن روحانی عضو اصلی آن بود- مقرر شد اینترنت کشور به مدت محدود، ملی شود. اما آذری جهرمی از این تصمیم سرپیچی کرد و این تصمیم با تاخیر اجرا شد. همین تاخیر باعث شد تروریست‌ها بتوانند هماهنگی‌های خود را برای آشوب خیابانی و حمله به امنیت مردم ایران، انجام دهند و فضای مجازی به خشونت آمیز شدن اعتراضات دامن زند.

در حال حاضر کسب و کار بخشی از مردم به فضای مجازی، خصوصا اینستاگرامی گره خورده است که از قوانین آمریکا تبعیت می‌کنند و حتی حاضر به مذاکره و توافق با دولت ایران نیستند. این شرایط نتیجه عملکرد دولت روحانی و وزیرجوانش است. آقای جهرمی کلاهت را بالاتر بگذار.

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/27521

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی