پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

در حالی که شرکت‌های هواپیمایی جهان پروازها به سرزمین‌های اشغالی را در سایه تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه متوقف کرده‌اند، پرسش‌هایی درباره علت تداوم پروازهای یک شرکت هواپیمایی عربی در سایه محکومیت ملت‌های عربی مطرح می‌شود.

منتشر شده در 6 آذر 1402
در سرویس

بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی کشوری در سراسر جهان تصمیم گرفتند به دلیل پیامدهای تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه و همچنین تنش در جبهه شمالی فلسطین اشغالی، پروازهای خود را به/از ‌سرزمین‌های اشغالی متوقف کنند، اما شرکت هواپیمایی الاتحاد امارات اعلام کرد که به پروازهای خود ادامه می‌دهد.

در حالی که شرکت الاتحاد اذعان دارد که این پروازها نفع اقتصادی برای آن ندارد، علامت سوال‌های متعددی درباره ماهیت تصمیم این شرکت و پیامدهای آن مطرح می‌شود.

از زمان امضای توافقنامه سازش بین امارات و رژیم صهیونیستی ​​اولین پرواز مستقیم تجاری بین تل آویو و ابوظبی در ۳۱ آگوست ۲۰۲۰ انجام شد و هواپیمای شرکت ال‌عال رژیم صهیونیستی حامل هیئت رسمی از این رژیم و شخصیت‌های آمریکایی بود.

بر اساس داده‌های رسمی، تنها در دو سال گذشته قریب به ۴۵۰ هزار گردشگر صهیونیست از امارات دیدن کرده‌اند‌.

در ۲۷ جولای ۲۰۲۱، هواپیمایی امارات قصد خود را برای افزایش خدمات خود بین دبی و تل آویو با راه اندازی دومین پرواز روزانه از ۳۰ اکتبر ۲۰۲۱ اعلام کرد.

دولت امارات همچنین با همتای صهیونیستی خود قراردادهای اقتصادی مربوط به حمایت و تشویق متقابل سرمایه گذاری‌ها، همکاری در زمینه هوانوردی غیرنظامی، معافیت ویزا و همکاری در زمینه علم و نوآوری امضا کرد.

با این حال، با توجه به کاهش قابل توجه تعداد مسافران به سرزمین‌های اشغالی در سایه تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه که منجر به اعلام تعلیق پروازهای بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی شده است، شرکت هواپیمایی امارات«طیران الامارات» بر خلاف شرکت الاتحاد این کشور در بیانیه‌ای اعلام کرد پروازهای خود به و از اسرائیل را تا ۳۰ نوامبر (۹ آذر) متوقف می‌کند.

نهاد اسماعیل، کارشناس اقتصاد سیاسی در گفت‌وگو با العربی الجدید می گوید که تصمیم هواپیمایی الاتحاد برای تداوم پروازها مشخصا با سیاست امیر‌نشین ابوظبی مرتبط است و در همین راستا آنتونالدو نئوس، مدیرعامل الاتحاد گفته که این شرکت متعهد است به پروازهای خود به اسرائیل باوجود کاهش تقاضا برای بلیط سفر ادامه دهد تا نشان دهد فقط به دنبال سود نیست.

وی با اشاره به اینکه دولت امارات حتی در سایه تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه هم می‌خواهد به روابط دیپلماتیک و تجاری خود با رژیم صهیونیستی ادامه دهد، گفت: غرب معتقد است که امارات برای حفظ توازن بین روابط خود با اسرائیل و دیگر کشورهای عربی با چالش مواجه است، بخصوص که رابطه با اسرائیل مورد حمایت واشنگتن است اما با محکومیت شدید از سوی مردم در جهان عرب مواجه است.

در همین حال عامر الشوبکی، کارشناس اقتصاد سیاسی نیز در گفت‌وگو با العربی الجدید تاکید کرد: اقدام هواپیمایی امارات در تداوم پروازهایش در شرایط که تعداد مسافر‌ان به اسرائیل به شکل قابل توجهی کاهش یافته خسارت سنگینی را به این شرکت تحمیل می‌کند.

وی افزود: بسیاری از اسرائیلی‌ها به دلیل اثرات جنگ در حال حاضر به ترکیه، قبرس و امارات سفر می‌کنند تا وقتی که اوضاع در اسرائیل آرام شود یا از ترس اینکه ارتش آنها را مثل دیگران به جنگ فراخواند گریخته‌اند.

الشوبکی گفت: با این حال، یکی دیگر از ضررهای شرکت‌های هواپیمایی که به پروازهای خود به اسرائیل ادامه می‌دهند، متحمل شدن خسارت‌های بیمه‌ای است.صرف نظر از وجود آتش بس موقت، پرواز به فرودگاه بن گوریون و فرودگاه های اسرائیل همچنان ماجراجویی است و می‌تواند آنها را هر لحظه در معرض حملات موشکی از سمت مقاومت فلسطین قرار دهد. بنابراین شرکت‌های هواپیمایی در این فضای خطرناک تنها جان مسافران و ایمنی پرواز را به خطر می‌اندازند که این امر هزینه بیمه را بالا می‌برد و در نتیجه نفع اقتصادی پروازها را کاهش می‌دهد.

امارات و رژیم صهیونیستی در پانزدهم سپتامبر ۲۰۲۰ توافق عادی سازی روابط با یکدیگر را امضا کردند و از آن زمان دو طر‌ف به دنبال انعقاد توافق‌نامه‌های همکاری اقتصادی و تجاری با یکدیگر بوده‌اند.

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/149119

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی