پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

جهت پرس بررسی می‌کند

اولین فستیوال جهانی معرفی اسلام در جام جهانی 2022 در قطر رخ داد تا چشم جهانیان را به واقعیت اسلام باز و اتحاد مسلمانان و اسلام صلح طلب و به دور از جنگ به جهانیان ثابت شود.

منتشر شده در 28 آذر 1401
در سرویس

زهرا لایق حقیقی – بعد از چهار سال قطار تیم‌های فوتبالی از روسیه به سمت قطر برای برپایی بیست و دومین دوره جام جهانی به راه افتاد، مقصدی که بعد از رسیدن تقریبا  برای همه دنیا شگفتی ایجاد کرد.
برای اولین بار در یک فستیوال جهانی نمادهای اسلامی به طور کامل برای تمام جهانی معرفی شد. دولت قطر بعد از اینکه قوانین اسلامی برای حضور مهمانان جهانی را تعیین کرد به همگان اعلام کرد در مدت حضور در این کشور باید تمام قوانین اسلامی ذکر شده رعایت گردد و گرنه این کشور حق برخورد قانونی با آنها را دارد. جام جهانی برای قطر یک فرصت استثنایی بود تا بتواند اسلام را بطور کامل به جهانیان معرفی کند.
یکی از بزرگترین کارهای انجام شده به رغم بقیه دوره‌های جام جهانی مراسم افتتاحیه بود که با تلاوت قرآن آغاز شد. برعکس غرب که سعی در معرفی مسلمان به وحشی بودن داشت تابلوهایی از آیات قرآن و روایات پیامبر(ص) و امام علی(ع) با مضامین صلح و دوستی در سطح شهر جلوه دیگری از اسلام را به نمایش گذاشت.
برپایی نمایشگاه برای تبلیغ اسلام در مسجد که مکانی بسیار باشکوه و دیدنی بود کاری عالی برای بهتر به نمایش گذاشتن و معرفی کردن اسلام بود. نمایشگاهی در مسجدی باشکوه با تمام المان‌های اسلامی.
جدایی از موفقیت قطر برای معرفی اسلام به جهان، بارزترین حاشیه مهم و چشم گیر اتفاقات قطر بحث تبدیل عرصه جام جهانی به عرصه‌ای برای نمایش همبستگی جهان اسلام با ملت مظلوم فلسطین و ابراز انزجار از رژیم صهیونیستی بود. برافراشتن پرچم فلسطین در این جام نماد اقتدار فلسطین و نمایش مظلومیت او در جهان بود.

حمایت نخست وزیر کرواسی از فلسطین

چند سالی است که برخی دولت‌های عرب مثل بحرین، امارات،عربستان،سودان و مراکش با عبور از سیاست اصلی اتحادیه عرب در حمایت از آرمان فلسطین و مخالفت با رژیم صهیونیستی در تکاپو برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی هستند. این سیاست با حمایت و پشتیبانی کامل آمریکا و اروپا تحت پروژه کلان «معامله قرن» و «توافق نامه صلح ابراهیم» نیز همراه بوده است. با این وجود نمایش نفرت افکار عمومی جهان اسلام از رژیم صهیونیستی در جام جهانی فوتبال در قطر نشان داد که سیاست عادی ‌سازی روابط اعراب و اسرائیل کوچک‌ترین حمایتی از سوی افکار عمومی جهان اسلام ندارد و لذا پیگیری یک سیاست خارجی مشخص بدون جلب افکار عمومی داخلی قطعاً با شکست مواجه خواهد شد. طی روزهای اخیر نیز بر همین مبنا رسانه‌ها و‌اندیشکده‌های جهان، نمایش نفرت مردم کشورها از رژیم صهیونیستی را بزرگ‌ترین دستاورد حاشیه‌ای جام جهانی قطر عنوان کردند که بی‌اعتباری «معامله قرن» و «توافق ابراهیم» را هم به اثبات رساند. نمایش عشق و علاقه افکار عمومی جهان اسلام نسبت به ملت مظلوم فلسطین و در نقطه مقابل نمایش نفرت عمومی از رژیم صهیونیستی در جام جهانی خیلی زود از حاشیه به متن این مسابقات کشیده شد و توجه بسیاری از رسانه‌های جهان را به خود جلب کرد. 
شرکت کنندگان برای تماشای بازی‌ها با مصاحبه کنندگان صهیونیستی مصاحب نمی‌کردد و در مصاحبه آنها آزادی فلسطین را فریاد می زدنند و به افرادی اسرائیلی خدمات نمی دادند تا جایی که دولت اسرائیل به شهروندانش اعلام کرد هویت خود را فاش نکنند و این نکته که اسرائیل در این جام جهانی به اوج حقارت خود رسید در خبرهای آنها مشهود بود.

تجربیات شگفت انگیز جهانیان در برابر رفتار اسلامی
اتفاقی که در این جام جهانی به نمایش گذاشته شد شگفتی افرادی بود که با اینکه در غرب آزادی تمام داشتن اما امنیتی که در کشورهای اسلامی داشتند را تا بحال تجربه نکرده بودند.

الی مولوسون، هوادار 18 ساله انگلیسی در مورد این امنیت در توییت خود نوشت: بعنوان دختری که در انگلیس بزرگ شده‌ام، هرگز باور نمیکردم که می‌توان بدون آزار جنسی بیرون رفت! در قطر 2022 به چیزی دست یافتم که هرگز آرزویش را هم نمی‌کردم! من حتی یک تیکه خیابانی هم نشنیدم احساسِ امنیتِ باورنکردنی دارم.

1

جوانان خارجی که با حضور در مسجد دوحه و دریافت اطلاعات اسلامی و دیدن احترام و بازگویی مطالب در مورد موارد احترام به زن در اسلام گفتند به مسلمان شدن فکر می کنند.

شهروندی که از نوع طهارت مسلمانان شگفت زده شده بود و آن را یک کار عجیب و جذاب دانست و این نوع تمیزی را بهترین نوع تمیزی در جهان خواند.

کاربر اروپایی در مورد بهداشت اینگونه مسلمانان نوشت: «یک ماه است که در قطر از شلنگ استفاده می‌کنم… کاملاً وحشت‌زده هستم که در بریتانیا/اروپا فقط از دستمال توالت استفاده می‌کنیم. این (شلنگ) بهترین چیز‌ دنیاست پسر!  شدیداً سپاسگزارم»

1

1

پایان کلام
اسلام به چنین میادینی برای معرفی شدن بهتر خود نیاز دارد درست است که پول این وسط میاندار بود اما توانست کمک بزرگی به معرفی درست اسلام به جهان داشته باشد.

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/22134

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی