پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

خطیب زاده:

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت که هنوز منتظر تصمیمات اروپا و آمریکا هستیم و آن اراده را در آن‌ها ندیدیم.

منتشر شده در 2 اسفند 1400
در سرویس

 «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی ضمن تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

وی به سفر وزیر خارجه ایرلند به تهران اشاره کرد و گفت: گفتگو‌های خوبی در سفر وزیر خارجه ایرلند انجام شد و ملاقاتی با آقای رئیس جمهور داشت.

خطیب‌زاده به دیدار‌های امیرعبداللهیان در مونیخ اشاره کرد و گفت:‌نزدیک به ۳۰ نفر از مقامات و شخصیت‌های مختلف ملاقات داشت و در کنفرانس مواضع ایران را در حوزه سیاست خارجی تبیین کرد.

این دیپلمات ارشد کشورمان به سفر رئیس جمهور به دوحه اشاره کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤالی درباره برداشته شدن تحریم‌های غیرهسته‌ای و این‌که آیا از وین پالسی رسیده که طرف‌های غربی و آمریکا اقدامی کرده باشند؟ نیز عنوان کرد: هیأت ایران بعد از بازگشت از تهران پیشنهادات خود را در مورد موضوعات باقیمانده به صورت مکتوب داد و از جمله در خصوص برخی موضوعاتی که شما اشاره کردید. در چارچوب گفتگو‌ها رفع همه تحریم‌هایی که با تعهدات طرف مقابل و انتفاع اقتصادی وعده داده شده ناهمخوان باشد باید مرتفع شود. این جزو اصول ما بوده و تا امروز این موضوعات پیگیری شده است.

وی گفت: گفتگو‌ها پیشرفت‌های بسیار قابل توجهی داشته است. دامنه و تعداد موضوعات کاهش یافته، ولی موضوعات باقیمانده سخت‌ترین و کلیدی‌ترین و جدی‌ترین موضوعاتی است که باید حل شود. مردم ایران مطمئن باشند با حقوقشان مصالحه نخواهیم کرد. حقوق حقه ایران و دستاورد‌ها و دانش صلح آمیز هسته‌ای همه صیانت می‌شود و برای این نسل و نسل‌های آتی به عنوان افتخار باقی بماند و این جزو حقوق قرمز ماست. اگر در مورد دو سه موضوع باقیمانده تعهد طرف مقابل را ببینیم وارد فاز نهایی شدن خواهیم شد. هنوز منتظر تصمیمات اروپا و آمریکا هستیم و هنوز آن اراده را در آن‌ها ندیدیم.

وی در پاسخ به سؤالی درباره تضامین خاطرنشان کرد: تا به نقطه توافق برسیم راه قابل توجهی باقی مانده است. در مورد تضامین، تضامین حقوقی، سیاسی و اقتصادی تضامینی هستند که ذیل آن‌ها ابتکارات و طرح‌هایی بوده است. درباره تضامین اقتصادی گفتگو‌ها به صورت ویژه در جریان است.

خطیب‌زاده بیان کرد: یکی از مهمترین تضامینی که در مذاکرات اعلام کردیم و به صورت جدی پیگیری کردیم تضامینی است که به صورت ذاتی برای ایران قائل هستیم و آن برگشت پذیری برنامه‌های ایران است در صورت هرگونه توافقی در وین و این یکی از اصولی است که به طرف مقابل گفتیم.

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/69913

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی