پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

جهت پرس بررسی می‌کند

از صبح امروز انتخابات ترکیه با سه نامزد اصلی و یک نامزد انصرافی شروع شده که مردم و کاربران شبکه‌های اجتماعی تحلیل‌های متفاوتی از هر کدوم از نامزدها و گرایشات سیاسی آن‌ها ارائه داده‌اند.

منتشر شده در 24 اردیبهشت 1402

درهای حوزه‌های رای گیری انتخابات ریاست جمهوری ترکیه از لحظاتی پیش باز شده تا صندوق‌های رای پیروز این رقابت را مشخص کنند.

در انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری امروز ترکیه 60 میلیون 697 هزار 843 نفر واجد شرایط رأی هستند و چهار میلیون 904 هزار و 672 نفر از این تعداد به عنوان رأی اولی در این انتخابات شرکت خواهند کرد. 

چند ساعت تا آغاز رأی‌گیری؛ بررسی سناریوهای احتمالی انتخابات ترکیه

در خارج از ترکیه نیز سه میلیون 416 هزار و 98 نفر چند روز مانده به انتخابات، رأی خود را به صندوق انداخته‌اند. همچنین 24 حزب و 151 نامزد مستقل برای کسب کرسی در پارلمان ترکیه در این انتخابات شرکت خواهند کرد.

رجب طیب اردوغان، کمال کلیچدار اوغلو (قلیچدار اوغلو) و سینان اوغان با یکدیگر رقابت می‌کنند.

رجب طیب اردوغان به‌عنوان نامزد ائتلاف «جمهور»، کمال کلیچدار اوغلو به‌عنوان نامزد ائتلاف «ملت» و سینان اوغان به‌عنوان نامزد ائتلاف «آتا» در این انتخابات به رقابت خواهند پرداخت.

روز پنجشنبه اعلام شد که محرم اینجه از رقابتهای انتخاباتی کناره‌گیری کرده است اما حزب او (مملکت) در رقابتهای پارلمانی حضور خواهد داشت.

با اعلام شورای عالی انتخاباتی ترکیه آرای ماخوذه به نفع کاندیدای انصرافی ریاست جمهوری محرم اینجه شمرده خواهد شد. پیشتر نزدیک به دو میلیون رای در خارج از ترکیه به صندوق ها انداخته شده بود. محرم اینجه پس از پایان انتخابات در خارج از کشور انصراف خود را اعلام کرد. از طرفی در برگه‌های آرا عکس وی نیز چاپ شده و آرای وی در داخل کشور نیز محاسبه می‌شود.

این در حالی است که گمانه زنی‌ها حاکی از نزدیک بودن آرای اردوغان و قلیچداراوغلو است و همین امر حساسیت این موضوع در تاثیرگذاری برای کسب بیش از 50 درصد آرا توسط یکی از نامزدها را نیز افزایش داده است.

اظهار نظرهای متفاوت کاربران فضای مجازی از انتخابات ترکیه

برخی از کاربران ایرانی اعم و فارس و غیر فارس یا حتی ترک زبان به انتخابات امروز ترکیه واکنش نشان دادند. برخی از کاربران رقیب اردوغان را غربگراتر ولی متمایل به برقراری ارتباط با ایران توصیف کرده‌اند. از طرفی برخی دیگر از کاربران اردوغان را جاه‌طلب‌تر و قدرت‌طلب‌تر از این می‌دانستند که بخواهد میدان را برای رقیب خالی کند و احتمال می‌دادند که اگر قلیچدار اوغلو در انتخابات رای بیاورد در ترکیه ماجرایی شبیه به فتنه 88 را پیش‌بینی می‌کنند. در ادامه سایر واکنش‌ها را می‌خوانید…

 

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/7202

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی