پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

بررسی حواشی یک شطرنج باز ایرانی

سارا خادم الشریعه که مهاجرت خود را بدون اهداف سیاسی معرفی کرده بود با دیدار نخست وزیر اسپانیا حرف‌های خود را نقض کرد و فدارسیون ورزش را از پیگیری برای بازگرداندن او به ایران متوقف کرد.

منتشر شده در 25 بهمن 1401
در سرویس

9 دی ماه 1401 بود که بعد از اتمام رقابت‌های شطرنج قهرمانی آلماتی در قزاقستان، سارا خادم الشریعه که به عنوان نماینده ایران بدون حجاب در این مسابقات شرکت کرده بود به اسپانیا رفت و رسما مهاجرت خود را اعلام کرد. بعد از سفر او در آن زمان که هنوز براندازان بر سر حجاب در ایران شلوغی‌هایی داشتند و معاندین از هر موقعیتی برای نشان دادن نارضایتی مردم استفاده می‌کردند این مهاجرت را پناهندگی همیشگی خادم الشریعه اعلام کردند، این شایعه با سرعت بالایی در رسانه‌های خبری منتشر شد تا جایی که سارا خادم الشریعه در پیامی اعلام کرد: اولین مسابقه‌ی جهانی پس از یکسال و نیم دوری از شطرنج (به دلیل بارداری و تولد پسر ده ماهه‌ام، سام) که با دعوت فدراسیون جهانی شطرنج و برگزارکنندگان مسابقه در آن شرکت کردم. شایعاتی در مورد پناهنده شدنم مطرح شده است که تصمیم دارم شفاف‌سازی کنم. من پناهنده‌ی هیچ کشوری نشدم! در حقیقت نیازی به این کار نبوده و سالهاست به دلیل موفقیت در رشته‌ام و همچنین چند ملیتی بودن همسرم چنین امکانی برایم فراهم بوده و هیچگاه دغدغه اخذ اقامت از طریق پناهندگی را نداشته‌ام. موضوع مهاجرت ما یک تصمیم خانوادگی است نه سیاسی. هنوز هم ایران خانه اول ماست و قطعا در زمانی مناسب به ایران بازخواهیم گشت.

ملاقات با نخست وزیر اسپانیا

اما ماجرا از آنجایی تغییر کرد که تصویری از سارا خادم الشریعه منتشر شد که به دیدار نخست وزیر اسپانیا رفته است. این دیدار تمام گفته‌ها و معادلات گفته شده او را تغییر می‌دهد.  

رسانه

مهاجرت با طعم سیاسی

خادم الشریعه با وجود اینکه جوری وانمود کرد که بگوید مهاجرت او سیاسی نیست اما این دیدار او با نخست وزیر اسپانیا رنگ و بوی دیگری به ماجرا می‌دهد.

سارا خادم الشریعه که اعلام کرده بود چون در ایران تحریم بودم از بسیاری از مسابقات بزرگ شطرنج جا ماندم، مهاجرت کردم تا بتوانم در آن مسابقات شرکت کنم و با پرچم ایران نیز در این مsابقات شرکت می‌کنم چرا به همان ورزشکار ساده بودن خود ادامه نداد و با یک دیدار غلط از مهاجرت خود یک مانور سیاسی درست کرد؟

خادم الشریعه در صحبت‌های خود برای مهاجرت گفته بود که من بیشتر هدفم آسودگی فرزندم و رشد ورزشی خودم بود. چرا برای رسیدن به این آرامش و رشد از راه سیاسی آن زمان ایران که برداشتن حجاب بود پیش رفت؟ چرا حتی نگذاشت مدتی از حرفش برای سیاسی نبودن مهاجرتش بگذرد بعد به دیدار نخست وزیر اسپانیا برود؟ اگر این‌ها جز برنامه‌های وطن فروشی محسوب نمی‌شود پس به کدام عنوان باید خوانده شود؟

اقدامات فدراسیون

در هفته‌های اخیر فدراسیون شطرنج در پی بازگرداندن او و حفظ خادم الشریعه در عرصه شطرنجی تمام تلاش خود را انجام داد تا انتشار خبر بازدید او با نخست وزیر اسپانیا اعلام کرد: پیش از اینکه سارا خادم الشریعه با نخست وزیر اسپانیا دیدار داشته باشد، صحبت‌ها و رایزنی‌هایی داشتیم برای اینکه بتوانیم کماکان او را در اختیار داشته باشیم، اما حالا شرایط فرق کرده است. البته فکر می‌کنم از علاقه و عرق خادم الشریعه به ایران کم نشده است. باید این مسئله خیلی اصولی پیگیری شود.

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/15411

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی