پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

ترکیه ممنوعیت کامل تجارت با اسرائیل را اعلام کرده اما نفت جمهوری آذربایجان همچنان در نفتکشهای اعزامی به اراضی اشغالی در بندر مدیترانه ای جیحان ترکیه، بارگیری میشود، نفت دریای خزر با خط لوله باکو-تفلیس-جیحان به بندر جیحان پمپاژ میشود و نفتکشها این نفت را از جیحان به حیفا میبرند و این در حالی است که صهیونیستها به نفت وارداتی متکی‌اند.

منتشر شده در 25 اردیبهشت 1403
در سرویس

به گزارش جهت پرس؛ ‏ترکیه ممنوعیت کامل تجارت با اسرائیل را اعلام کرده اما نفت جمهوری آذربایجان همچنان در نفتکشهای اعزامی به اراضی اشغالی در بندر مدیترانه ای جیحان ترکیه، بارگیری میشود. نفت دریای خزر با خط لوله باکو-تفلیس-جیحان به بندر جیحان پمپاژ میشود و نفتکشها این نفت را از جیحان به حیفا میبرند و این در حالی است که صهیونیستها به نفت وارداتی متکی‌اند.
برای تحلیل و ارزیابی این مهم با دکتر رضا عابدی گناباد، کارشناس ترکیه و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد گفتگویی داشتیم که در ادامه می خوانید.

عابدی بر این باور است که ترکیه گسترده ترین روابط را در میان کشورهای اسلامی با رژیم صهیونیستی دارد.
وی با بیان اینکه حجم مبادلات تجاری ترکیه با رژیم صهیونیستی حدود ۹ تا ۱۰ میلیارد دلار است، عنوان کرد: در واقع این روابط تجاری عمدتا شامل صادرات ترکیه به رژیم صهیونیستی از صادرات کالا، فولاد و سیمان تا محصولات کشاورزی، پوشاک و حتی خودرو است.
این کارشناس ابراز کرد: شاهدیم که روابط ترکیه و رژیم صهیونیستی چه به لحاظ اقتصادی و تجاری و چه به لحاظ سیاسی و امنیتی پدیده ریشه داری است. ترکیه به عنوان اولین کشور مسلمان، رژیم صهیونیستی را به رسمیت شناخته و از دهه شصت روابط امنیتی، سیاسی و اقتصادی میان رژیم صهیونیستی و ترکیه شکل میگیرد و با گذشت زمان به ویژه در روابط سیاسی و امنیتی شاهد گسترش این روابط هستیم.
عابدی افزود: حتی در سال ۱۹۹۹ زمانیکه آقای عبدالله اوجالان بازداشت شد، در حالیکه این بازداشت در یکی از کشورهای آفریقایی انجام و وی به ترکیه عودت داده شد اما هماهنگی و همکاری دستگاه اطلاعات و امنیت رژیم صهیونیستی(موساد) در این عملیات بازداشت مشهود بود.
این کارشناس با اشاره به روابط تجاری دیگر کشورهای منطقه با این رژیم گفت: متاسفانه بعد از ترکیه، جمهوری آذربایجان و قزاقستان هم در حوزه مباحث انرژی و صادرات نفت به رژیم صهیونیستی فعال هستند و بخشی از نفتی که به این رژیم می رسد از طریق جمهوری آذربایجان از طریق خط نفتی باکو، تفلیس، جیحان است که در واقع این خط لوله از ترکیه هم می گذرد.
وی اظهار داشت: قطعا اگر ترکیه به سمت تحریم رژیم صهیونیستی حرکت کند و روابط تجاریش را واقعا با رژیم صهیونیستی قطع کند با توجه به نفوذی که بر روی جمهوری آذربایجان دارد به شرط آنکه از ظرفیتش استفاده کند، می تواند بر روی روابط این کشور و حتی روابط قزاقستان با رژیم صهیونیستی هم اثر گذار باشد.
عابدی با ابراز تأسف از اینکه متاسفانه سایر کشورهای مسلمان هم بعد از پیمان ابراهیم و عادی سازی که در دوران ترامپ صورت گرفت به مرور روابط شان را با رژیم صهیونیستی گسترش دادند، عنوان کرد: از جمله این کشورها امارات و بحرین و حتی عربستان هستند، در صورتی که این کشور به شکل رسمی روابطش را آغاز نکرده اما ارتباطاتی که وجود دارد، رفت و آمدهایی که هست و اخباری که منتشر می شود کاملا به آن اشاره دارد.
عابدی گفت: سعودی ها به کمک اماراتی ها و اردنی ها یک گذرگاه زمینی را برای انتقال کالا و انرژی به رژیم صهیونیستی فراهم کردند آن هم بعد از اینکه حوثی ها خلیج عدن و دریای سرخ را برای کشتی هایی که به مقصد رژیم صهیونیستی می رفتند، ناامن کردند.
وی افزود: همه نشاندهنده این است که برخی از کشورهای مسلمان و عرب منطقه هم به این بحث یعنی روابط با این رژیم پیوستند لذا اقدامات ترکیه اگر واقعی باشد نقش موثری در تحریم روابط با این رژیم خواهد داشت.
وی ادامه داد: هرچند اخبار حاکی از آن است که ترکیه تمام روابط و تجارتش را با این رژیم قطع نکرده و این امر صد در صد تحقق پیدا نکرده است اما بالاخره باید از این کار ترکیه دفاع شود.
این کارشناس با اشاره به برخی مسایل داخلی در ترکیه گفت: گرچه ما با آقای اردوغان و سیاست های ترکیه و اینکه اردوغان مدام با کارت فلسطین بازی می کند و دیدگاه صادقانه ای در بحث فلسطین ندارد، مخالفیم.
وی گفت: ما هم موافقیم و می دانیم که آقای اردوغان بازی درستی ندارد و بیشتر تحت تأثیر فشار افکار عمومی داخل ترکیه بعد از شکست در انتخابات شهرداری‌ها به ویژه جریان اسلام گرا که دارد روی ایشان فشار می آورد همچنین تحت تاثیر فشار افکار عمومی جهان اسلام است که اردوغان و ترکیه را به عدم صداقت متهم می کند.
وی تاکید کرد: شاید اردوغان مجبور به این کار شده اما به هر تقدیر این کار ترکیه حتی اگر به همین دلایل هم باشد قابل تقدیر است و باید از آن حمایت شود.

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/170199

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی