پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

در گزارش جهت پرس بخوانید

3 کشور اروپایی با حمایت آمریکا خواهان صدور قطعنامه تندی به بهانه هسته‌ای علیه ایران هستند تا بتوانند ایران را در بحبوحه انتخابات به آشوب بکشانند.

منتشر شده در 16 خرداد 1403
در سرویس

به گزارش جهت پرس، عطیه فکری _ در پی بازرسی آخر گروسی از تاسیسات هسته‌ای ادعایی خلاف واقع را مطرح کرده‌اند، اینکه ایران مقاصد صلح‌آمیز ندارد و به همین دلیل با نماینده آژانس در زمینه هسته‌ای همکاری نمی‌کند. سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان با حمایت آمریکا خواهان قطعنامه تندی علیه ایران شدند و به ایران فرصت دادند که اگر با آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای نهایت همکاری را نکند منجر به صدور  این قطعنامه می‌شود.

«لورا هولگیت» نماینده آمریکا در سازمان‌های بین‌المللی در وین در بیانیه‌ای در جلسه امروز (چهارشنبه) شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با مطرح کردن ادعاهایی علیه فعالیت‌های هسته‌ای ایران و همکاری آن با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، مدعی شد رویکرد فعلی ایران در برنامه هسته‌ای به دلیل داشتن سه‌ویژگی «به شدت دردسرساز» است.

نماینده آمریکا با وجود آن که رژیم صهیونیستی، متحد اصلی آن در خاورمیانه بدون عضوت در پیمان ان‌پی‌تی دارنده بزرگ‌ترین زرادخانه تسلیحات اتمی در خاورمیانه است، مدعی شد که برنامه هسته‌ای ایران چالشی جدی برای امنیت بین‌المللی ایجاد می‌کند.

در بیانیه نماینده آمریکا مطرح شد: اولی آن است که ایران تا کنون نتوانسته همکاری‌های قانونی لازم برای حل‌وفصل مسائل پادمانی باقی‌مانده را انجام بده که شامل شواهدی از مواد هسته‌ای در محل‌های اعلام‌نشده است. عدم همکاری ایران به‌رغم قطعنامه‌هایی که در سال‌های اخیر در شورای حکام صادر شده، ادامه دارد. از جمله، می‌توان به تصمیم شورای حکام در تقریبا دو سال پیش، اشاره کرد که در آن مقرر شد، ضرورت و فوریت دارد که ایران به تعهدات قانونی خود عمل کند و بدون تاخیر، همکاری‌های مشخص‌شده را انجام بدهد. متاسفانه، به دلیل ابهامات و انکارهای ادامه‌دار از سوی ایران، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی،‌ در حال حاضر، از اطمینان کافی برای ارزیابی این موضوع ندارد که موارد اعلام‌شده از سوی ایران صحیح و کامل هستند.

نماینده آمریکا از اقدام اروپا برای پیشبرد صدور قطعنامه علیه ایران در آژانس نیز حمایت کرد و درباره پیش‌نویس قطعنامه ارائه‌شده تروئیکای اروپایی(آلمان، انگلیس و فرانسه) درباره ایران به شورای حکام گفت: این قطعنامه باید گام نخست در راهبردی با هدف دست یافتن به یک راهکار پایدار و موثر برای برنامه هسته‌ای ایران باشد که شامل همکاری کامل با آژانس، به ویژه با نزدیک شدن به اکتبر ۲۰۲۵ است که شورای امنیت سازمان ملل ممکن است در آن بررسی مسئله هسته‌ای ایران ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ را مختومه کند.

در بخش پایانی این بیانیه با اشاره به توافقات اخیر آژانس و ایران آمده است: در گزارش دبیرکل آژانس اشاره شده است که ایران اجازه داده است برخی دوربین‌ها به کار گرفته شوند و مقادیر کمی از اورانیوم غنی‌شده با خلوص ۶۰ درصدی اضافی خود را که از ماه مارس تولید کرده بود، رقیق‌سازی کند. اگرچه، اگر ایران می‌خواهد همکاری و حسن نیت خود را نشان دهد، باید فراتر از این گام‌های محدود بروند و از فعالیت‌های هسته‌ای تحریک‌آمیز خود عقب‌نشینی کند. سرانجان نیز باید همکاری کامل لازم ذیل تعهدات پادمانی خود را ارائه دهد. ما تاکید می‌کنیم که فرصت ایران برای انتخاب مسیری غیر از آنچه در پیش گرفته بود، هنوز باز است.

منتظر یاوه‌گویی اصلاح‌طلبان در مناظرات باشید

اتحادیه اروپا به ادعای کشف ذرات اورانیوم با منشأ انسانی در تورقوزآباد و ذرات مشابه در ورامین اشاره کرد و مدعی شد این مسائل مربوط به فعالیت‌های اعلام نشده و سایت‌های مربوط به مواد هسته‌ای اعلام‌نشده است که احتمال دارد امروز هم در ایران وجود داشته باشد و ممکن است تحت پادمان‌های آژانس نباشد.

این اتحادیه همچنین از ایران خواست تا این مسائل را که ناشی از تعهدات قانونی‌اش است، حل و فصل کند و اجازه راستی‌آزمایی عدم انحراف مواد هسته‌ای را به آژانس بدهد. ایران پیشتر اعلام کرده بود ارجاع آژانس صرفاً به تصاویر ماهواره‌ای بی‌کیفیت برای ارزیابی اینکه «… کانتینرهای خارج شده از ورامین در نهایت به تورقوز آباد منتقل شدند…» کافی و صحیح نیست زیرا هزاران کانتینر مشابه در سراسر کشور در حال حرکت هستند. ادعای جابجایی یک کانتینر از مکانی به مکان دیگر، نمی‌تواند براساس چنین شواهد غیرقابل اثبات، غیر دقیق و غیرقابل قبولی قضاوت درستی باشد.

همین نکته که در آستانه چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری در تلاش هستند ثابت کنند ایران فعالیت صلح آمیز ندارد خود نشان دهنده اینست که قصد به پا کردن فتنه‌ای جدید دارند. فتنه‌ای که عوال خارجی شروع و توسط اصلاح‌طلبان دنبال می‌شود. احتمال اینکه خوراک خودتحقیری برای اصلاح‌طلبان فراهم کنند تا مقابل دوربین مردم را از عواقب قطعنامه جدید علیه ایران بترسانند و باز هم رویه دولت‌های قبل از رئیسی را در پیش بگیرند، زیاد است.

احتمال عوام فریبی در مناظرات

شهید رئیسی در همین 3 سال به مردم و همه دنیا نشان داد که تحرین و قطعنامه علیه ایران بی‌اثر است و می‌توان بی‌توجه به آن‌ها مسیر خود را برویم اما حالا با توجه به فقدان ایشان احتمال اینکه بازی‌های تکراری و ترساندن مردم از جنگ و قحطی بالا می‌گیرد چراکه مخالفان شهید رئیسی فقط منتظر فرصت بودند تا بتوانند باز هم غرب زدگی خود را به همه نشان بدهند کاری کنند این بدون هیچ حد و مرزی هر چه درمورد هسته‌ای در اختیار دارد در طبق اخلاص قرار بدهد تا خیال اربابان غربی راحت شود.

شانتاژهای اصلاح‌طلبان که تمامی ندارد و تا کشور را دو دستی تقدیم کشورهای غربی نکنند کوتاه نمی‌آیند در اینجا نقش مردمی که عملکرد شهید رئیسی و هوشمندی شهید امیرعبداللهیان در مواجهه با کشورهای غربی، شرقی و کشورهای حاشیه خلیج فارس را دیده‌اند، بیش از پیش پررنگ می‌شود، آگاهی و تقویت حافظه عمومی کلیدی‌ترین نکاتی است که از عوام فریبی اصلاح‌طلبان جلوگیری می‌کند.

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/172352

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی