پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

دیشب برخی در شبکه‌های اجتماعی خیلی نگران شروع یک جنگ بین ایران و اسراییل بودند، من به همه شون پیشنهاد می کنم کتاب کوتاه «هنر رزم» سون تزو  را بخوانند، احتمالا طور دیگری فکر خواهند کرد.

منتشر شده در 26 فروردین 1403
در سرویس

به گزارش جهت پرس؛ سیدآرش وکیلیان، کارشناس فضای مجازی در خصوص کار بزرگ دیشب سپاه در یادداشتی نوشت: دیشب برخی در شبکه‌های اجتماعی خیلی نگران شروع یک جنگ بین ایران و اسراییل بودند، من به همه شون پیشنهاد می کنم کتاب کوتاه «هنر رزم» سون تزو  را بخوانند، احتمالا طور دیگری فکر خواهند کرد.

سون تزو یک از اولین استراتژیست های نظامی دنیاست که حدود ۲۵۰۰ سال پیش در دوران دولت های جنگ سالار در چین می زیست و کتابی کوتاه تألیف کرد که هنوز هم در مدیریت استراتژیک به خصوص حوزه های نظامی و حتی تجاری مطالعه می شود. البته نسخه ای که اکنون در دست ماست توسط چند نفر در طی زمان بازنویسی و عبارات و مثال هایی از  تاریخ چین به آن افزوده شده است.

این کتاب ۱۳فصل کوتاه دارد که هر فصل آن به یک جنبه از موضوعات مطرح در میدان رزم می‌پردازد.

۱- نقشه‌های حساب شده
۲- برپایی عملیات
۳- شمشیر در نیام
۴- رزم‌آرایی یا جابجایی‌های تاکتیکی
۵- نیرو
۶- نقاط ضعف و قوت
۷- رزمایش یا مانور کردن
۸- رزم‌آرایی های گوناگون
۹- ارتش در حال پیشروی
۱۰- زمین یا منطقه عملیاتی
۱۱- موقعیت‌های نُه گانه
۱۲- حمله کردن با استفاده از آتش
۱۳- استفاده از جاسوسان

زیباترین بخش کتاب را استراتژی «شمشیر در نیام» میدانم. سون تزو می گوید:«فضیلت برتر ، جنگیدن و پیروزی در تمامی نبردها نیست. فضیلت برتر، در هم شکستن مقاومت دشمن بی توسل به جنگ است… پس عالی ترین شیوه فرماندهی ، ممانعت از اجرای نقشه دشمن است… »

🔗در حاشیه یک نکته در ارتباط با استراتژی ایران یعنی بازدارندگی فعال و تهاجمی اضافه کنم. ایران می داند که سطح آسیب پذیری بالا و پدافند ضعیفی دارد. در این شرایط با یک بازیگر بد (نتانیاهو) مواجه است که سود سیاسی اش در جنگ افروزی است. در چنین شرایطی بهترین راه ایران برای جلوگیری از وقوع جنگ محتمل، ایجاد موازنه وحشت است. یعنی به دشمن نشان دهد که توان آسیب زنندگی زیادی دارد. لذا این احتمالا سبب خواهد شد که اسراییل از توسعه جنگ به شیوه کلاسیک صرفنظر کند و مجددا به روش خرابکارانه سابق بازگردد. لذا پس از حملات اخیری که اسراییل به فرماندهان ایرانی در سوریه انجام داده بود، اگر ایران اقدام به تلافی وحشت افروز نکرده بود، احتمالا نتانیاهو در مراحل بعدی حملات موثرتری را حتی در خاک ایران انجام می داد.

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/166996

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی