پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

جهت پرس بررسی می‌کند

همزمان با تشدید بحران‌های سیاسی در سرزمین‌های اشغالی، بحران‌های اجتماعی - اقتصادی نیز دامنگیر صهیونیست‌ها شده است.

منتشر شده در 29 مهر 1402
در سرویس

عطیه فکری – رژیم طی سال‌های گذشته همواره با بحران‌های متعددی مواجه بوده است؛ برگزاری ۵ انتخابات پارلمانی تنها در ۴ سال و شکنندگی کابینه‌های این رژیم – که موجی از نارضایتی را در میان ساکنان اراضی اشغالی به وجود آورده است – از یک سو و جنگ‌ها و آتش‌افروزی‌های متعدد بویژه در دوره نخست‌وزیری بنیامین نتانیاهو و تشدید ناامنی از سوی دیگر، باعث ناامیدی و استیصال صهیونیست‌ها در اراضی اشغالی شده است.

شدت گرفتن مهاجرت معکوس در سرزمین‌های اشغالی

موضوع جمعیت صهیونیست‌ها همواره برای صهیونیست‌های سراسر جهان حیاتی و بنیادین تلقی می‌شود؛ زیرا بدون این جمعیت، رژیم صهیونیستی بی‌معناست. برای تحقق این هدف، صهیونیست‌ها در سال‌های گذشته با مهاجرت صهیونیست‌ها به سرزمین‌های اشغالی با وعده‌‌ بهبود وضعیت اقتصادی و معیشتی و دستیابی به زندگی آرمانی، سعی کردند اهداف راهبردی خود را محقق کنند. با وجود این اقدامات، در سال‌های اخیر آمار مهاجرت به سرزمین‌های اشغالی نه تنها کاهش چشم‌گیر داشته است، بلکه با افزایش مهاجرت معکوس، این رژیم بنیان خود را در معرض تهدید می‌بیند.

در این میان دلایل متعددی در مهاجرت معکوس یهودیان از فلسطین اشغالی مطرح است. شرایط نابسامان اقتصادی ازجمله افزایش مالیات، بیکاری و فقر، فساد اجتماعی و سیاسی اسرائیل، عوامل ایدئولوژیکی، وجود اختلاف طبقاتی و تبعیض‌های آشکار، احساس ناامنی و نگرانی‌های امنیتی ناشی از حملات راکتی گروه‌های مقاومت فلسطینی‌‌ از دلایل عمده مهاجرت معکوس از سرزمین‌های اشغالی است.

مهاجرت معکوس برای رژیم صهیونیستی چالش‌های متعددی به همراه داشته و یکی از مهم‌ترین این چالش‌ها پدیده فرار مغزهاست. علاوه بر گسترش مهاجرت شهروندان عادی، مهاجرت و خروج متخصصان و دانشمندان صهیونیست از فلسطین اشغالی، موضوعی است که ابعاد مهاجرت معکوس را برای رژیم صهیونیستی فاجعه‌آمیز کرده است.

عوامل ناکامی اسرائیل در جذب مهاجر/ چرا صهیونیست ها از فلسطین اشغالی فراری می شوند؟ - تسنیم

به تعبیر دیگر، یکی از ابعاد خطرناک پدیده‌ مهاجرت معکوس، مهاجرت نخبگان یا همان فرار مغزها و نیز بدنه فعال جامعه صهیونیست است. فرار مغزها و افزایش مهاجرت نخبگان تأثیری منفی بر جمعیت و ساختار اجتماعی رژیم صهیونیستی دارد. اطلاعات و داده‌های دفتر مرکزی آمار نشان می‌دهد، بیشترین افرادی که از رژیم صهیونیستی مهاجرت کرده‌اند، فارغ التحصیلان و متخصصانی هستند که فرصت اشتغال در سرزمین‌های اشغالی برایشان فراهم نشده است یا پایین بودن سطح دستمزدها در مقایسه با سطح علمی و تحصیلی شان، عامل مهاجرت آنها از رژیم صهیونیستی شده است. در این میان حدود 20 درصد از افراد به اروپا و بیشتر قریب به اتفاق فارغ التحصیلان دکتری به آمریکا مهاجرت کرده‌اند. بیشتر مهاجران را افرادی تشکیل می‌دهند که در این منطقه متولد شده‌اند و در همان‌جا به جوانی رسیده‌اند، اما اکنون شرایط را برای ادامه زندگی در این سرزمین مناسب نمی‌دانند.

کاهش بی‌سابقه مهاجرت یهودیان به فلسطین اشغالی در 2023

اطلاعات مراکز آمار رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد که در نیمه اول سال 2023 در سایه تشدید عملیات‌های مقاومتی فلسطینیان و تنش‌های امنیتی فزاینده و نیز بحران‌های داخلی پیچیده اسرائیل، نرخ مهاجرت یهودیان به فلسطین اشغالی به طرز چشمگیری کاهش یافته است.

بر اساس داده‌های مؤسسه موسوم به وزارت مهاجرت اسرائیل و آژانس یهود، مهاجرت یهودیان به داخل فلسطین اشغالی در نیمه اول سال جاری به شدت رکود داشت و درصد یهودیانی که از آمریکا و اروپا به اراضی اشغالی مهاجرت کردند 20 درصد کاهش داشته است.

طبق برآوردهای تحلیلگران و محافل صهیونیستی، کاهش درصد مهاجرت به فلسطین اشغالی به دلیل تشدید تنش‌های امنیتی و عملیات‌های مقاومتی فلسطینیان در کرانه باختری است که با مرگ دست کم 30 اسرائیلی طی مدت کوتاهی همراه بود. همچنین طرح جنجالی «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و کابینه افراطی وی برای انجام تغییرات قضایی که موجب پیچیده‌تر شدن بحران‌های داخلی اسرائیل گشته است، از دیگر عواملی محسوب می‌شود که میل یهودیان برای مهاجرت به فلسطین اشغالی را کاهش داده است.

آمارها نشان می‌دهد میزان مهاجرت یهودیان از کشورهایی همچون آمریکا، فرانسه و نیز انگلیس و ایتالیا و آفریقای جنوبی به فلسطین اشغالی بسیار کاهش یافته؛ درحالی که پیش‌تر عمده مهاجران یهودی که به فلسطین می‌آمدند از این کشورها بودند.

چرا اسرائیل دچار «شکست غیرقابل ترمیم» شده است؟

رهبر معظم انقلاب هم درباره آسیب‌های جدی و غیرقابل جبرانی که به رژیم صهیونیستی وارد شد، فرمودند: «در قضیه ۱۵ مهر به این طرف، رژیم غاصب صهیونیستی هم از لحاظ نظامی هم از لحاظ اطلاعاتی یک شکست غیرقابل ترمیم خورده. شکست را همه گفتند، من تأکیدم به غیرقابل ترمیم بودن است. من می‌گویم این زلزله ویرانگر توانسته است بعضی از سازه‌های اصلی حاکمیت رژیم غاصب را ویران کند که تجدید بنای آن سازه‌ها به این آسانی امکان‌پذیر نیست.»

پیش از این ماجرا هم رهبر انقلاب با ادله‌ای متقن ثابت کرده بودند که که فروپاشی این رژیم جعلی نزدیک است و در آینده نه چندان دور بیش از 2 میلیون نفر از سرزمین‌های اشغالی خارج می‌شوند.

رژیم صهیونیستی امروز در بدترین شرایط ممکن در هفتاد سال اخیر به سر می‌برد. این رژیم منحوس تا به امروز حدود 40 هفته (10 ماه) اعتراضات داخلی را تجربه کرده است. تنها در یک هفته بیش از 700 هزار نفر در تل‌آویو در اعتراض به فساد و دیکتاتوری کابینه نتانیاهو به خیابان‌ها آمدند.
در حال حاضر شکاف‌ها در سرزمین‌های ‌اشغالی به بالاترین سطح خود رسیده است. به اذعان مقامات رژیم صهیونیستی، جنبشی در داخل سرزمین‌های ‌اشغالی شکل گرفته که خواستار جدایی‌طلبی است. جنبش موسوم به «جدایی» که «نیتصان عامیت» افسر سابق ارتش رژیم صهیونیستی اقدام به راه‌اندازی آن کرده است، این ایده را مطرح می‌کند که اختلافات دو قشر سکولار و مذهبی درون رژیم صهیونیستی شکلی بغرنج به خود گرفته و عملا در حال به اوج رسیدن است و تداوم وضع موجود، بروز یک جنگ داخلی در سرزمین‌های اشغالی را ناگزیر خواهد کرد.

در حقیقت نتانیاهو مورد نفرت بخش بزرگی از ساکنین سرزمین‌های اشغالی است که 10 ماه است هر هفته برای برکناری وی به خیابان‌های تل‌آویو می‌آمدند. حالا رژیم صهیونیستی با این وضعیت آشفته و بغرنج، با زلزله‌ای ویرانگر تحت عنوان «عملیات طوفان‌الاقصی» مواجه شده است.
نتانیاهو پیش از این، به خاطر تلاش برای بی‌خاصیت کردن دستگاه قضایی و ایجاد دیکتاتوری بلامنازع، مورد اعتراض‌های تند بود، اما حالا علاوه‌بر این، متهم است که در اثر جاه‌طلبی افراطی‌اش، همه تمرکز دولت را بر سرکوب داخل گذاشته و در مقابل جبهه‌ای که سرگرم تدارک حمله ویرانگر بوده، کوتاهی کرده است. این خود از چشم‌انداز جبهه داخلی اسرائیل، خیانت و جنایت جنگی در حق جبهه خودی است و تشدیدکننده اختلافات داخلی است.

رژیم صهیونیستی در گرداب بحران اقتصادی

روزنامه نیویورک‌تایمز نوشت: به دلیل جنگ کنونی میان حماس و اسرائیل ضربه جدیدی به اقتصاد تل‌آویو وارد می‌شود. حدود ۳۶۰ هزار سرباز ذخیره کارشان را در شرکت‌ها به خاطر رفتن به جنگ متوقف کرده‌اند. این مسئله ضربه بزرگی به اسرائیل می‌زند. صنعت تکنولوژی در اسرائیل به صورت ناگهانی با کاهش رشد مواجه شده است. همچنین تولید در مهم‌ترین میدان گاز طبیعی دریایی اسرائیل یعنی میدان گازی تمار به دلیل نگرانی در خصوص هدف قرار گرفتن آن متوقف شده است. بانک مرکزی آن هم میلیاردها دلار برای ممانعت از فروپاشی ارزی این رژیم اختصاص داده است.

بخش گردشگری در اراضی اشغالی نیز به بن‌بست رسیده است چرا که بسیاری از کشتی‌های توریستی وارد سواحل اراضی اشغالی نمی‌شوند و بسیاری از توریست‌ها در جهان سفرشان را به اراضی اشغالی لغو کرده‌اند. بسیاری از شرکت‌های بزرگ نیز پروازهایشان را به اراضی اشغالی متوقف کرده‌اند.

شرکت انویدیا که بزرگترین شرکت در زمینه فناوری و هوش مصنوعی است، اعلام کرد که نشست بین‌المللی هوش مصنوعی را که قرار بود در تل‌آویو برگزار شود، لغو کرده است. شرکت‌های زارا و اچ‌&ام هم فروشگاه‌هایشان را در اراضی اشغالی بسته‌اند.

قبل از عملیات طوفان الاقصی از سوی مقاومت فلسطین علیه رژیم صهیونیستی هم اقتصاد این رژیم با مشکلاتی مواجه بود. طوری که طبق نظرسنجی شبکه کان ۷۶ درصد از شهرک‌نشینان ماه میلادی گذشته اعلام کردند که وضعیت اقتصادی در یک سال اخیر بدتر شده است.

هراس سرمایه‌گذاران و فرار سرمایه‌های خارجی

اثبات فرار سرمایه‌های خارجی از سرزمین‌های اشغالی بیش از آنکه با استناد به داده‌ها و منابع خارجی صورت گیرد از مواضع اعترافی رسانه‌های عبری‌زبان و نیز کارشناسان و مقام‌های صهیونیستی استنباط می‌شود. برخی از مقام‌های سابق و تحلیلگران اقتصادی در اراضی اشغالی هشدار داده‌اند که آمار سرمایه‌گذاری‌های خارجی در اراضی اشغالی کاهش یافته‌است. همان گونه که چندی پیش «یوئیل نافیه» اقتصاددان و یکی از مسئولان اقتصادی سابق رژیم صهیونیستی اعلام کرد که کابینه نتانیاهو به هیچ عنوان به نفع اقتصاد این رژیم گام برنمی‌دارد.

رژیم صهیونیستی در گرداب بحران اقتصادی

اوایل مرداد ماه نیز سازمان «استارت آپ نیشن سنترال» که به یک نهاد تکنولوژیک در داخل رژیم صهیونیستی وابسته است، اعلام کرده‌ بود که نتایج یک نظرسنجی صورت گرفته توسط این سازمان نشان می‌دهد، ۷۰ درصد از شرکت‌های نوپا در این رژیم، قصد خارج کردن سرمایه‌های خود را از اراضی اشغالی دارند.

این خروج سرمایه تا همین الان نیز تاثیر چشمگیری بر اقتصاد رژیم صهیونیستی و کاهش ارزش پول این رژیم گذاشته‌است. حدود دو هفته پیش نیز روزنامه اقتصادی عبری‌زبان «دی مارکر» تحلیلی به قلم «ایتان آوریل» کارشناس مسائل اقتصادی انتشار داد که برآورد کرد کاهش ارزش «شکل» (واحد پول رژیم صهیونیستی) در برابر دلار عمدتا ناشی از فرار سرمایه به خارج از فلسطین اشغالی و تمایل بسیاری از سرمایه گذاران برای انتقال سپرده‌های خود به بانک‌های خارج از رژیم صهیونیستی است.

با وجود جنگ و ناامنی تقریبا اشتیاق به سرمایه‌گذاری در اراضی اشغالی به صفر رسیده است.

تمرد در ارتش رژیم اسرائیل به نیروهای اصلی رسید

آلون بن دیوید تحلیلگر امور نظامی رژیم صهیونیستی به “کانال ۱۳” رژیم صهیونیستی گفت که تمرد در میان نیروهای ذخیره که از خلبانان نیروی هوایی آغاز شد، اکنون به رده های خدمت دائمی در ارتش گسترش یافته است.

هاآرتص: ارتش اسرائیل آمار واقعی تمرد نظامیان را مخفی می‌کند

بن دیوید گفت که درگیری آشکار بین بنیامین نتانیاهو نخست وزیر و فرماندهی ارتش و در نتیجه سلسله اظهارات اعضای کنست (پارلمان رژیم اسرائیل) علیه افسران اعتصابی، کم کم به بخش هایی از نظامیان کادری و دایم سرایت کرده است. در یگان های زبده ارتش، فرماندهان با افسرانی که می گویند نمی خواهند در ارتشی که (اعضای کابینه و اعضا کنست) به آن اهانت می کنند، خدمت کنند؛ نمی دانند چگونه باید برخورد کنند. این افسران خواهان برگزاری جلسه و مستند کردن سخنان و هشدارهایشان هستند تا همگان بدانند که آنها هشدارهای لازم را داده اند.

«فضای مأیوس کننده‌ای» در ستاد کل مشترک ارتش اسرائیل وجود دارد. «هرتزی هالوی» رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی و ژنرال‌های ارتش از آسیب روزافزون به میزان توانایی یگان‌ها و فرماندهان عملیات نظامی و تنش در نیروهای ذخیره و همچنین تنش‌های داخلی در میان نیروهای رسمی آگاه هستند؛ به گونه‌ای که اختلافات سیاسی بر سر تضعیف سیستم قضایی به شدت در میان نیروهای رسمی نفوذ کرده است.

پیش‌تر محافل رسانه‌ای تل‌آویو نیز گزارش هایی از احتمال کودتای نظامی علیه نخست‌وزیر فعلی منتشر کرده بودند. «محمد وتد» رئیس دانشکده حقوق در دانشگاه صفد و محقق ارشد مؤسسه امنیت ملی رژیم صهیونیستی در مصاحبه با شبکه «آی۲۴» از احتمال وقوع کودتای نظامی سخن گفته بود.

این محقق صهیونیست درباره شرایط وقوع کودتا گفته بود: در صورتی که دیوان عالی تصمیم کنست را که به دنبال محدودیت اختیارات سیستم قضایی است، نپذیرد و بین قوا درگیری ایجاد شود، شاهد کودتای نظامی خواهیم بود. این اظهارات بر اساس «تحلیل عمیق همه شخصیت‌های امنیتی اسرائیل است که انتظار می‌رود در کنار دادگاه بایستند».

حالا با توجه به وضعیت پیش آمده همان افسران اعتصابی ناامیدی خود را به سایر نیروهای نظامی اسرائیل منتقل کرده‌اند و انگیزه‌ای برای مبارزه ندارند بر عکس نیروهای مقاومت بیشتر از همیشه انگیزه و هدف برای مقابله با صهیونیست‌ها را بدست آورده‌اند. فلسطینی‌ها که بمباران مناطق مسکونی و بیمارستان و حتی تکه تکه شدن کودکان خود را به چشم دیده‌اند قصد دارند تا انتهای راه مبارزه و پیروزی پیشروی کنند.

در هم شکستنِ فناوری‌های پیچیده اطلاعاتی و نظامی
محافل آمریکایی و صهیونیستی همچنان در حیرت هستند که حماس با کدام فناوری و دانش فنی توانست فناوری‌های پیچیده اطلاعاتی و نظامی اسرائیل را در هم بشکند و در آنها نفوذ کند.
رسانه آمریکاییِ پولیتیکو در گزارشی می‌نویسد: حمله حماس علیه اسرائیل قرار نبود امکان‌پذیر باشد یک حمله گسترده و مرگبار از سوی منطقه‌ای چون غزه با اینترنت نسل دوم به یک دولتی امنیتی مانند اسرائیل با اینترنت نسل پنجم (5G). حملات مرگبار اخیر حماس، اسرائیلی‌ها را در سوگ فرو برد، آنان را به حسابرسی سیاسی وادار ساخت و باعث تجدید نظر درباره یکی از بزرگ‌ترین نقاط غرور اسرائیل یعنی پیچیدگی فنی آن شد، این حمله همچنین موجی از شوک را بر نهاد‌ها و شرکتهای دفاعی در واشنگتن و اروپا وارد کرد به ویژه به این دلیل که اسرائیل به تأمین‌کننده کلیدی فناوری امنیتی و دفاعی در سراسر غرب تبدیل شده است.

پروژه عادی‌سازی شکست خورد

رویترز نوشت که درگیری در اراضی اشغالی باعث شده تا عربستان سعودی تعامل بیشتری با ایران پیدا کند. محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در جهت تلاش برای جلوگیری از وقوع خشونت‌های بیشتر در منطقه برای اولین بار به صورت تلفنی با سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری ایران گفت‌وگو کرد. دو منبع مطلع به رویترز گفتند که عادی‌سازی عربستان روابط با رژیم صهیونیستی به تاخیر خواهد افتاد و این تاخیر گامی کلیدی از سوی عربستان در راستای دریافت بسته‌ امنیتی آمریکا محسوب می‌شود. تا پیش از آغاز عملیات طوفان‌الاقصی، سران عربستان و رژیم صهیونیستی می‌گفتند به طور پیوسته درحال حرکت به سوی توافقی هستند که ممکن است شکل جدیدی به منطقه بدهد.

یک منبع نزدیک به طرز تفکر ریاض اعلام کرد که مذاکرات در حال حاضر نمی‌تواند ادامه پیدا کند و در زمان از سرگیری گفت‌وگوها، مسئله امتیازاتی که رژیم صهیونیستی باید به فلسطینی‌ها بدهد از اولیت بیشتری برخوردار خواهد بود. دولت عربستان به درخواست رویترز برای اظهارنظر در رابطه با این خبر پاسخ نداده است.

شکست صهیونیست‌ها در پروژه عادی‌سازی روابط با کشورهای عربی

رهبر معظم انقلاب در دو سخنرانی اخیر خود با مطرح کردن مسائل فلسطین و تحولات رخ داده در آن طی سال‌های متمادی، بر این نکته تاکید داشتند که مقاومت فلسطین در حال حاضر به نقطه‌ای رسیده است که شکستی غیرقابل ترمیم را به رژیم اشغالگر قدس وارد کرده است.

ایشان در دانشگاه افسری امام علی (ع) فرمودند: در این قضیّه‌ی پانزدهم مهر به این طرف، رژیم غاصب صهیونیستی، هم از لحاظ نظامی، هم از لحاظ اطلاعاتی، یک شکست غیر قابل ترمیم خورده است. شکست را همه گفتند، تأکید من به «غیر قابل ترمیم بودن» است. من می‌گویم این زلزله‌ی ویرانگر توانسته است بعضی از سازه‌های اصلی حاکمیّت رژیم غاصب را ویران کند که تجدید بنای آن سازه‌ها به این آسانی امکان‌پذیر نیست. بعید است که رژیم غاصب صهیونیستی با همه‌ی های‌وهویی که میکند، با همه‌ی حمایت‌هایی که امروز در دنیا از سوی غربی‌ها از او میشود، بتواند آن سازه‌ها را ترمیم کند.

 

 

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/145358

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی