پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

توافق مهم راهبردی میان روسیه و ایران؛

ایران و روسیه برای تکمیل گذرگاه ریلی شمال - جنوب که جنوب آسیا را به شمال اروپا متصل می‌کند، توافقنامه احداث راه آهن رشت - آستارا را امضا کردند.

منتشر شده در 27 اردیبهشت 1402
در سرویس

توافقنامه احداث راه‌آهن رشت – آستارا بین ایران و روسیه روز چهارشنبه – 27 اردیبهشت – و پس از سخنرانی آیت الله سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور اسلامی ایران و ولادیمیر پوتین رئیس جمهور فدراسیون روسیه بین نمایندگان دو کشور به امضا رسید.

مهمترین بخش اظهارات رئیسی و پوتین به شرح زیر است:

سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران:
بدون تردید این توافق گام مهم راهبردی در جهت همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه است.
این خط ریلی برای همه کشورهای منطقه مفید خواهد بود.
مذاکرات اولیه توافقنامه احداث این خط مربوط به دو دهه قبل بوده است.
ما در این دولت وظیفه خود می‌دانیم که در جهت احیای ظرفیت‌های جمهوری اسلامی گام برداریم.
کشور دوست ما فدراسیون روسیه و کشورهای در مسیر همه میدانند که مسیر ایران ارزان‌ترین، باصرفه‌ترین و نزدیک‌ترین برای کارهای تجاری، اقتصادی و ترانزیتی است.

 ولادمیر پوتین رئیس‌جمهور فدراسیون روسیه در مراسم امضای سند احداث خط ریلی راهبردی رشت – آستارا، گفت: موافقت ایران – روسیه در جهت تکمیل کریدور شمال-جنوب آغاز پروژه عظیمی است.

وی افزود: کریدور حمل و نقل بین المللی شمال – جنوب سهم قابل توجهی در تأمین امنیت غذایی ایران و کشورهای حوزه خلیج فارس دارد و در حال حاضر این ایده که سابقه ۲۰ ساله دارد، اجرایی می‌شود.

پوتین با بیان اینکه این کریدور به ما این فرصت را می‌دهد که حمل و نقل بدون وقفه‌ای را داشته باشیم، مطرح کرد: امیدوارم با راه‌اندازی این کریدور بتوان مواد غذایی و محصولات کشاورزی و همچنین سایر محصولات دیگر را میان کشورهای حوزه خزر و حاشیه خلیج فارس مبادله کرد.

رئیس جمهور روسیه تصریح کرد: این کریدور فقط آغاز کار برای افزایش ظرفیت مسیر شمال – جنوب است و مسیرهای دیگری نیز وجود دارد که امیدواریم در آینده توسعه یابند.

وی بیان کرد: ارسال کالاها از طریق این کریدور به ما امتیازهای رقابتی ارائه می‌دهد و این امکان را می‌دهد که ما مسیرهای جهانی حمل و نقل را تنوع ببخشیم.

رییس جمهور روسیه گفت: بنابراین برای ارسال کالاها از طریق این کریدور علاوه بر اینکه شاهد صرفه جویی در زمان ارسال کالاها هستیم به افزایش حجم مبادله کالاها نیز کمک می‌کند.

پوتین تصریح کرد: یکی دیگر از مزایای این کریدور حمل و نقل بهبود وضعیت اشتغال برای دو کشور است.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم در اسرع وقت متن موافقت نامه همکاری سه جانبه ایران، روسیه و آذربایجان در خصوص حوزه‌های ایستگاه‌های راه آهن با آذربایجان را نهایی کنیم.

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/6962

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی