پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

جهت پرس بررسی می‌کند

با توجه به جنگ غزه و حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی و قتل عام کودکان بی‌گناه و مقاومت ادامه‌دار فلسطینی‌ها فقط می‌توان به این مسئله رسید که زنان در غزه الگوی مقاومت هستند.

منتشر شده در 9 آذر 1402
در سرویس

عطیه فکری –  زن مسلمان مبارز صبور فلسطینی را آن‌طور که باید روایت نکرده‌اند؛ او را باید در کشاکش تحولات هفتاد و پنج‌ساله سرزمینش کامل شناخت. زن فلسطینی در صبر خلاصه نمی‌شود. وقت آن رسیده که ظاهر یک زن مسلمان جنگ زده را که فقط همسر و فرزندانش را به جبهه مقاومت تقدیم می‌کند، تغییر کند و به ابعاد دیگری از مقاومت و گسترش و ترویج فرهنگ مقاومت توسط زنان اشاره شود.

موفقیت در اسلام‌گرایی

زنان غزه امتیازی که نسبت به سایر زنان مسلمان در کشورهای دیگر دارند قدرت اسلام‌گرایی است، افراد اعم از زن و مرد در دنیای امروز که موج اسلام هراسی به شدت در حال گسترش است در تبلیغ اسلام مستاصل و سردرگم شده‌اند و از تربیت نسل بعد از خود با آموزه‌های اسلامی عاجز شده‌اند.

زنان فلسطینی همواره قرآن را سرلوحه کار خود قرار می‌دهند و خانواده را هم با فرهنگ قرآنی جلو می‌برند در واقع به تربیت نسلی پرداخته‌اند که باوجود تمام سختی‌های زندگی در بزرگ‌ترین زندان رو باز جهان همچنان مشتاق مبارزه با رژیم اشغالگر هستند و با استناد به آیات قرآن پیروزی را به یکدیگر بشارت می‌دهند.

کودکی که به تنهایی مرزهای مقاومت و روحیه قوی را جا به جا می‌کند و در گوش برادرش شهادتین را می‌خواند یا پدری که نوزاد باند پیچی شده خود را در آغوش گرفته و با آرامش قرآن می‌خواند چراکه تمامی آن‌ها به وعده الهی پیروزی حق بر باطل ایمان دارند و با این روحیه زیر دست زنانی قوی بزرگ شده‌اند.

ورود زنان غزه به حوزه عملیات‌ استشهادی

وضعیت زنان درغزه با حاکمیت دولت حماس تفاوت داشت چون آنان نماد مقاومت بودند و از نزدیک با فعالیت‌های بانوان آشنایی داشتند اما طی بیانیه اول در قبل از رسیدن به قدرت دولتی، اعتقادی جز تربیت فرزندان قوی برای فلسطین و حمایت از مردان نداشتند و بعد دستیابی به قدرت در سال ۲۰۰۷، نگرش قبلی کاملا تغییر کرد.

زیرا از سال ۲۰۰۰ که انتفاضه دوم آغاز شد، زنان قدرتمندتر به میدان وارد شدند و حتی اقداماتی از جنس عملیات‌های استشهادی مثل آیت الاخراس داشتند. دختر ۱۸ساله‌‌ای که ساکن اردوگاه دهیشه بیت‌لحم بود و در مارس ۲۰۰۲ با کمربند انفجاری در اورشلیم به شهادت رسید. دو سال بعد هم دختری به‌نام ریم ریاشی وابسته به حماس در گذرگاه اریز شمال غزه، میان سربازان صهیونیستی عملیات استشهادی‌اش را انجام داد.

پس حماس متوجه این قلب اتمی شد و شاخه نظامی زنان یا به‌ تعبیر پایگاه خبری المانیتور، جنبش زنان حماس را به‌طور مستقل ایجاد کرد و در انتخابات پارلمانی سال ۲۰۰۶، شش نماینده زن به کرسی نشاند. از میان اینها هم شهید جمیله الشانتی بود که در بمباران روزهای گذشته غزه در ۶۶ سالگی به ‌شهادت رسید.

این زن در کمپ آوارگان جبالیا در شمال غزه سکونت داشت و در مارس ۲۰۲۱ به‌عنوان اولین زن عضو دفتر سیاسی حماس وارد شد. به این ‌ترتیب زنان در فلسطین از ابتدای ورود اشغالگران انگلیسی تا زمان رژیم جعلی صهیونیستی استوار در عرصه‌های سیاسی و نظامی مانده‌اند و همین عامل موجب کینه اسرائیلی‌ها نسبت به آنان است؛ کینه‌ای که یک روز به بستن آب روی زنان کشاورز منجر می‌شود و روز دیگر بر شدیدترین آزارها در ایستگاه‌های بازرسی.

گاهی هم اقدام به تهاجم فرهنگی و عملیات روانی بین فلسطینیان می‌کنند که نمونه آن منار الشریف و اقداماتش جهت عادی‌سازی روابط با شهرک‌نشینان صهیونیستی در قالب جلسات آنلاین درغزه است.

البته باز هم این نوع کارهای صهیونیست‌ها فقط آب در هاون کوبیدن‌ است چراکه با ارجاع به گزارش‌های مجله «مطالعات فمینیستی در مذهب» از انتشارات دانشگاه ایندیانای آمریکا در سال ۲۰۱۵ و سایت خبری WILPF، زنان تنها با مقاومت پیروزند. نکته‌ای که الجزیره قطر در گزارشی با عنوان «زنان در انتفاضه» به زبان یک مادربزرگ فلسطینی و دختر ۱۵‌ساله گفت: ما برای سرزمین‌مان می‌جنگیم.

بقای جمعیت در دستان زن فلسطینی

حدود دو سوم جمعیت فلسطین در جهان آواره هستند. در این میان، بار اصلی حمایت از خانواده بر دوش زنان فلسطینی افتاد تا با تعدادی که در اقلیت بودند از بحران جمعیتی عبور کنند و به مرحله‌ای برسند که سطح جمعیت‌شان نسبت به صهیونیست‌ها در اکثریت قرار بگیرد. طبق آمار نرخ رشد جمعیتی، در سال 1991 این نرخ در اسرائیلی‌ها 6% و در فلسطینی‌ها 5/4% بوده اما از این سال به بعدهرگز نرخ رشد جمعیت اسرائیلی‌ها از فلسطینیان بالاتر نبوده و بر اساس آخرین آمار در سال 2021 نیز نرخ رشد جمعیت در فلسطین5/2 و در اسرائیلی‌ها6/1% بوده است. به همین خاطر دولت های اسراییلی اعم از راست و یا چپ همواره تلاش دارند تا زاد و ولد فلسطینی‌ها موجب در اقلیت قرار گرفتن یهودیان نشود و همواره با جذب مهاجران جدید در صدد آن هستند با این پدیده که از نظر آنها می تواند مبارزه مردم فلسطین را تشدید کند مقابله کنند. طبیعتاً اگر زنان فلسطینی در این عرصه مجاهدت نمی‌کردند و رشد جمعیت همچون سال 1991 قاطعانه به نفع اسرائیلیان پیش می‌رفت جنبش مقاومت با چالش‌های جدی مواجه می‌شد.

آنچه این روزها از زنان فلسطینی می‌بینیم و می‌شنویم تلفیقی از شجاعت، اقتدار، صبر، ایمان، عفت و عطوفت است که در طول 75 سال مبارزه با رژیم صهیونیستی پرورش یافته است. تصویری که امروز از این زنان به جهان مخابره می‌شود را نباید محدود به صبوری در غم از دست دادن عزیزانشان کنیم.

زنان مظلومند نه ضعیف!

رسانه‌ها برای نشان دادن اوضاع اسفناک غزه زنان را در حال ضجه و زاری برای کودکان و خانواده از دست رفته‌شان نشان می‌دهند، در حالی که سوگواری برای از دست دادن یک عزیز ابدا ربطی به ضعیف یا قوی بودن انسان ندارد و گریه و شیون وسیله برای نشان دادن ناراحتی و غم انسان محسوب می‌شود. قدرت یک زن در جنگ جایی نمایان می‌شود که حتی با وجود ویرانی‌ها باز هم حاضر به ترک سرزمین یا خانه و کاشانه خود نمی‌شود. حتی انسان‌های قوی که ابزارهایی مثل سرمایه مادی، سرمایه انسانی، ادوات جنگی و امثالهم را دارند هم گاهی مورد ظلم قرار می‌گیرند و مظلوم به شمار می‌روند ولی کسی نمی‌تواند به آن‌ها برچسب ضعیف بودن بزند.

لالایی مادران فلسطین

مواجهه ۵۰ هزار زن باردار در غزه با وضعیتی کابوس‌وار

مادر فلسطینی با کودک شهیدش چه می گوید+عکس - تسنیم

قدرت زنان جنگ‌زده غزه جایی خودش را نشان می‌دهد که با وجود همه مصائبی که خود و خانواده‌هایشان تحمل می‌کنند هیچوقت به خودکشی یا آسیب رساندن به خودشان فکر نمی‌کنند چون در ذهنشان به اهداف والا و آرمان‌هایشان باور دارند و همین به آن‌ها نیرو و انگیزه کافی برای مبارزه و جنگیدن برای رسیدن به اهدافشان را می‌دهد.

ناامیدی، پوچی و آمار بالای خودکشی سربازان اسرائیلی

وبسایت تحلیلی الخنادق در گزارشی به پدیده خودکشی در میان ارتش و جامعه صهیونیستی پرداخت و نوشت که صهیونیست‌ها با بحران‌های متعددی از جمله خودکشی نظامیان مواجه هستند.

تلاش اسرائیل برای مقابله با خودکشی سربازان

این وبسایت در ابتدای گزارش خود به نقل قولی از سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان اشاره کرد. او در سخنانی گفته بود: «جوانان اسرائیلی امروز در حال فرار از خدمت نظامی هستند. ارتش اشغالگر از معضل نیروی انسانی به ویژه در میان نیروهای رزمی صحبت می‌کند».

به گفته دبیرکل حزب‌الله لبنان بحران نیروی انسانی در ارتش صهیونیستی در شرایطی است که محور مقاومت از نیروی انسانی بالنده و با اراده برخوردار است، در حالی که در مقابل با پدیده «خودکشی» به دلیل عدم ایمان و باور در میان جوانان اسرائیلی مواجه هستیم.

طبق این گزارش در ماه آوریل، فقط در مناطق اشغالی ۱۹۴۸، بیش از ۱۸۹ اقدام ضد صهیونیستی صورت گرفت، این رقم در قدس اشغالی و کرانه باختری ۹۸۷ مورد رصد شده است که ۱۳۹ مورد از آن تیراندازی و درگیری مسلحانه فلسطینی‌ها با نظامیان اشغالگر بود.

ارتش صهیونیستی شاهد افزایش خودکشی در میان نظامیان خود همراه با تشدید مبارزه جوانان فلسطینی است، الخنادق افزود: «بر اساس مطالعه‌ای که از سوی مرکز تحقیقات کنست [پارلمان رژیم صهیونیستی] انجام شده، خودکشی دومین عامل مرگ گروهی از نظامیان است که در ۱۰ سال اخیر عضو ارتش شده‌اند. طبق نتایج این بررسی رشد اختلالات روانی در میان سربازان دلیل اصلی خودکشی محسوب می‌شود و این امر ناشی از فشارهای روانی و اجتماعی و امنیتی و وضعیت جنگی و درگیری مداوم است».

از سوی دیگر بحران فرار از پادگان‌ها نیز به میزان کارایی ارتش رژیم صهیونیستی آسیب جدی وارد کرده است. طی تحقیقاتی به طور عمده یهودیان تندروی حریدی و اتباع اتیوپیایی از خدمت سربازی فرار می‌کنند. حریدی‌ها در سال‌های گذشته تجمعات گسترده‌ای علیه قانون اجباری شدن خدمت سربازی برای این طبقه از یهودیان به راه‌ انداخته‌اند.
طبق این گزارش فقط ۳۰ درصد فراریان از پادگان‌ها دستگیر شده و به سربازی اجباری بازگردانده می‌شوند و در کل فقط ۵۰ درصد جوانان اسرائیلی برای حضور در ارتش و سربازی اجباری تمایل دارند و همه این‌ها یعنی آن‌چه که در رژیم صهیونیستی «ارتش مردمی» خوانده می‌شود پایان یافته است. همزمان فرماندهان ارتش نمی‌دانند با افزایش موارد خودکشی و گسترش مصرف مواد مخدر و آزار جنسی در میان سربازان، چگونه برخورد کنند.

هر ۲۲ ساعت یک خودکشی در اسرائیل

نکته قابل توجه دیگر اینکه پدیده خودکشی تنها به صفوف ارتش اشغالگر محدود نمی شود، بلکه پدیده‌ای گسترده در جامعه صهیونیستی است، در این خصوص آمار رسمی مرکز تحقیقات کنست (پارلمان اسرائیل) نشان می‌دهد که سالانه ۵۰۰ خودکشی در این رژیم ثبت می‌شود؛ یعنی هر ۲۲ ساعت یک اسرائیلی خودکشی می‌کند. از مجموع این تعداد خودکشی، سهم جوانان ۱۵ تا ۲۴ سال ۱۰۰ مورد ثبت شده است.

سریال تکراری رسوایی‌های جنسی در ارتش رژیم صهیونیستی | خبرگزاری فارس

به گزارش وبگاه فلسطین الیوم، آمارهای رسمی وزارت بهداشت رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۰، ۶۲۱۵ نفر اقدام به خودکشی کرده‌اند (که البته همه آنها منجر به مرگ نمی‌شود). از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ حدود ۵۳۸۰ نفر در فلسطین اشغالی اقدام به خودکشی کرده‌اند یعنی تقریبا هر سال ۵۰۰ نفر. ۱۰۰ مورد از این آمار سالانه در میان نظامیان رژیم صهیونیستی است.

بر اساس آمارها، ۸۰ درصد اقدام به خودکشی در میان مردان و ۲۰ درصد آن مربوط به زنان است. ۶۰ درصد افرادی که دست به خودکشی زده‌اند در رده سنی دبیرستان تا ۲۶ سال قرار داشته‌اند. دوره‌هایی که مربوط به آمادگی برای ورود به ارتش یا خدمت سربازی و نیز دوره خدمت در صفوف ذخیره ارتش است.

در ادامه این گزارش آمده است، افرادی که بیشتر در دایره خطر خودکشی در فلسطین اشغالی قرار دارند، یهودیان مهاجر از روسیه، اتیوپی یا آفریقا یا افراد سالمند هستند و دلیل آن، مشکلات اقتصادی، اجتماعی یا احساس غربت است.

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/149527

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی