پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

جهت پرس بررسی می‌کند

منتشر شده در 30 اردیبهشت 1403
در سرویس

به گزارش جهت پرس؛ در روزهای گذشته برخی فعالان بازار ارز، برگشت قیمت دلار در کریدور پنجم را پیش‌بینی کرده بودند. به اعتقاد آنها سیاست‌گذار در تلاش است تا قیمت دلار را مهار کند و اکنون که تقاضا چندان بالا نیست فرصت را مغتنم شمرده تا با دخالت در بازارهای همسایه، ارز در بازار تهران کاهشی شود.

در معاملات امروز قیمت هر قطعه سکه طرح جدید با افت ۴۱۰ هزار تومانی به نرخ ۳۹ میلیون و ۵۰۰ تومان رسید. قیمت سکه طرح قدیم نیز به نرخ ۳۷ میلیون و ۱۹۵ هزار تومان معامله می‌شود.
نیم سکه به نرخ قیمت ۲۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان معامله شد، ربع سکه نیز با افت ۱۰۰ هزار تومانی به نرخ ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید. در معاملات امروز بازار غیر رسمی قیمت دلار به کانال ۵۶ هزار تومان برگشت و در زمان تنظیم این گزارش دلار در بازار آزاد به نرخ ۵۶ هزار و ۸۰۰ تومان معامله می‌شود.

ریزش قیمت دلار همچنان ادامه دارد

دلار  فعلی در قیاس با ابتدای هفته گذشته کاهش قیمت ۵۰۰۰ تومانی را شاهد است و طبق گفته بیشتر فروشندگان احتمال تداوم کاهش ارز تا پایان هفته همچنان بالا است.

براساس مشاهده میدانی، وضعیت بازار نسبت به هفته گذشته شلوغ‌تر بود که به دلیل مراجعه افراد برای فروش ارز خود به علت تداوم روند کاهشی ارز در هفته‌های گذشته است. امروز ارز در بازار رسمی مرکز مبادله ارز و طلای ایران برای اسکناس دلار با مبلغ ۴۴ هزار و ۸۶۰ تومان، برای اسکناس یورو با مبلغ ۴۸ هزار ۷۶۴ تومان و برای اسکناس درهم با نرخ ۱۲ هزار و ۲۱۷ تومان به فروش رسید.

همچنین حواله دلار با مبلغ ۴۱ هزار و ۸۹۴ تومان، حواله یورو با مبلغ ۴۵ هزار و ۳۲۰ تومان و حواله درهم امارات با نرخ ۱۱ هزار و ۴۰۷ تومان عرضه شد.

علت کاهش قیمت دلار چیست؟

با کاهش تنش‌های سیاسی و به تقویت ارزش پول ملی هیجانات بازار ارز فروکش کرده و در نتیجه شاهد ادامه افت شدید قیمت دلار در بازار غیر رسمی بودیم و بر اساس میزان تقاضای بازار و معاملات پیش‌بینی می‌شود نرخ ارز بیشتر کاهش یابد.

نظر اکثر معامله گران این است که قیمت دلار باز هم کاهشی خواهد بود و خبر‌های جدید از گشایش‌های ارزی و توافقات رسیده باعث شده است دلار ارزان شود و همه فروشنده باشند.

تحلیل‌ها از ادامه روند بازار ارز متفاوت شده؛ درحالی که گروهی از معامله‌گران معتقدند بازار به محدوده کف مهمی رسیده و توان کاهش بیشتر ندارد، اما در مقابل گروهی می‌گویند که قیمت دلار هنوز کف نزده و نشانه‌های کف در بازار دیده نمی‌شود. یک تحلیل هم از قیمت طلای آبشده دست به دست می‌شد که در آن نوشته شده با توجه به حباب منفی طلای آبشده اگر بازار طلا باز شود قیمت می‌تواند نوسانی شود.

جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با اشاره به ثبات بازار ارز علیرغم تلاطم‌های سیاسی و نظامی منطقه‌ای گفت: فشارهای روانی علیه بازار ارز همچون موارد قبلی در یک سال گذشته بی‌نتیجه ماند و بازار ارز کشور پس از چند هفته به آرامش بازگشته است.

او در ادامه گفت: بازار ارز کشور در روزهای پس از حمله موشکی ایران به سرزمین‌های اشغالی با جوسازی‌های رسانه‌ای دچار تلاطم‌های ساختگی شده بود. سال گذشته نیز شاهد بودیم که به بهانه‌های مختلف عده‌ای سودجو و اخلالگر با فضاسازی روانی و تحریک انتظارات تورمی بازار ارز کشور را دچار تلاطم می‌کردند اما بازار ما امروز به شرایطی رسیده که این فضاسازی‌ها نمی‌تواند آن را از مسیر اصلی خود خارج کند. تکرار این مسائل در طول یک سال گذشته نشان می‌دهد که مقاومت بازار ارز در برابر تلاطم‌ها اتفاقی ساختگی نیست و امروز بازار ارز ما به گونه‌ای تحت مدیریت بازارساز قرار دارد که این تلاطم‌ها و فضاسازی‌ها نمی‌تواند جهش‌های سال‌های گذشته را عملیاتی کند.

در مجموع تمام توضیحات و تحلیل‌هایی که درباره کاهش قیمت دلار مطرح شده یک نکته مثبت و قابل اهمیت داشته است، اینکه وقتی کشور به ثبات و آرامش سیاسی می‌رسد به تبع آن قیمت دلار هم کاهش می‌آید. مسئله برتری قدرت نظامی و شکستن سکوت و صبر استراتژیک در مقابل پیشروی غرب علیه ایران می‌تواند به ثبات سیاسی و اقتصادی کشور و آرامش مردم کمک شایانی کند.

 

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/170728

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی