پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

جهت پرس بررسی می‌کند

روز پنج‌شنبه پارلمان اروپا در تصمیمی عجیب سپاه ایران را در لیست تروریست‌ها قرار داد و برای مقابله با آن تحریم‌هایی علیه ایران را وضع کرد، در این بین تمام مطبوعات ایران واکنش‌هایی داشتند اما واکنش روزنامه‌های اصلاح‌طلب جالب بود.

منتشر شده در 1 بهمن 1401
در سرویس

روز پنج‌شنبه 29 دی ماه بود پارلمان اروپا برای مقابله با تروریست سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در لیست تروریست‌های جهان قرار داد و برای مقابله با آن علیه بانک‌ها و مراکز اقتصادی تحریم‌هایی را وضع کرد که هنوز شورای این تحریم‌ها را تایید نکرده است. هرچند به گفته مقامات ایرانی و خارجی این حرکت اروپا هیچ وجه قانونی و اجرایی ندارد اما به هر حال همین تصمیم خصمانه که یک پای آن منافقین است اهرم فشاری است برای ایران. روزنامه‌های اصلاح‌طلب در صفحه اول خود با اشاره کوچک به موضوع مهم تصمیم اروپا در مورد سپاه از این خبر مهم بطور کاملا سطحی و بی اهمیت عبور کردند.

روزنامه سازندگی با تیتری مغرضانه بدون اشاره به اقدامات اخیر پارلمان اروپا علیه ایران نوشته بود چگونه اروپا را از دست دادیم؟ اما محور اصلی این مطلب در مورد شرایط ارزی و معاملات ارزی، تحلیل های همتی رئیس بانک مرکزی زمان دولت دوازدهم و همراهی و پذیرش FATF توسط اروپا بود. این روزنامه صرفا در تیتری خیلی کوچک به پاسخ ایران به پارلمان اروپا در گوشه‌ صفحه اولش اشاره‌ای داشت اما تیتر اصلی صفحه اولش حمایت تلویحی از اروپا و تقصیر نمایی از ایران بود که چرا نشسته ای و اروپا را از دست داده ای!

رسانه

شکست یک طرح ضدایرانی؛ اروپا حاضر به قطع مذاکرات هسته ای نیست

روزنامه جوان در خبر روز جمعه 30 دی با اشاره به اینکه پارلمان اروپا به تعلیق مذاکرات برجام رأی منفی داد در حالیکه نمایندگان پارلمان اروپا روز پنجشنبه در اقدامی مداخله‌جویانه، خصمانه و تحریک‌آمیز در بدعتی خطرناک به قرار گرفتن نام «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» در فهرست موسوم به تروریستی رأی مثبت دادند. این روزنامه دلیل این کار پارلمان اروپا را اعدامی‌ها اخیر ایران دانست در حالی که اروپا تا این لحظه به هیچ کدام از این اتفاقات درون ایران هیچ واکنشی نشان نداده بود. این حرکت اروپا با این تحلیل و بررسی روزنامه جوان بیشتر این موضوع را نشان می‌دهد که اروپا در هر صورتی به دنبال افزایش فشار بر مردم ایران است و با هر بهانه‌ای این خواسته را عملی خواهد کرد. اما امروز این روز نامه با تیتر تردید اتحادیه اروپا در تحریم سپاه به این موضوع پرداخت که بعد از گذشت سه روز بعد از تصمیم پارلمان اروپا اتحادیه اروپا اعلام کرده است که این تصمیم پارلمان را قبول ندارد. خبرها حاکی از اختلاف شدی بین اتحادیه و پارلمان اروپاست. اتحادیه اروپا هنوز به دنبال راهکار حفظ مذاکرات برجامی است اما پارلمان اروپا آن را قبول ندارد و بر تحریم‌های جدید ایران اصرار دارد.

رسانه

روزنامه اعتماد با تیتر آیا تهران به میانجیگری اروپا پایان می‌دهد؟ از منظر تداوم برقراری و بررسی برجام به موضوع تروریست بودن سپاه توسط اروپا نگاه کرد. این روزنامه با اشاره به این که غرب در حال عادی‌سازی هرگونه تخاصم و تهاجم با ایران است نوشت: با اینکه اروپا چنین رای را نسبت به ایران داده است اما همچنان برای نجات برجام تمام تلاش خود را می‌کند. این در حالی است که مقامات اروپایی این تصمیم پارلمان را یک تصمیم کاملا اشتباه و بازدارنده برای ادامه مذاکرات می‌دانند.

رسانه

روزنامه آرمان ملی در این خصوص به نظر رئیس جمهور استناد کرد است و نوشته است: گنجاندن سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی حرکتی از روی استیصال است. رئیس جمهور در نشست اولین کنگره زنان تاثیرگذار جهان با بیان تمام موفقیت‌های ایران در زمینه حفظ مقام والای زن در آخر صحبت‌های خود به این موضوع اشاره کرده است که این تصمیم مقامات اروپایی از رو ی استیصال و پس از تلاش‌های ناموفق خیابانی آنها برای ضربه به مردم ایران انجام شد تا بلکه به خیال خود بتوانند ملت ایران را متوقف کنند. 

رسانه

روزنامه هم میهن نیز با بررسی واکنش‌های مقامات مختلف ایرانی به تصمیم پارلمان اروپا به کار خود پایان داد و تحلیل خاصی در این موضوع نداشت.

رسانه

نکته چشم‌گیر امروز روزنامه‌های اصلاح‌طلب آن است که همه یا به صورت گذرا یا به صورت گزارشی از واحدهای خبری دیگر و در گوشه‌ای کوچک از صفحه اول خود به این ماجرا پرداخته‌اند تا صفحه‌های آنها در واکنش به این خبر خالی از عریضه نباشد، شاید اگر توان و روی آن را داشتند از این خبر تصمیم اشتباه پارلمان اروپا جشن کوچکی را هم به راه می‌انداختند.

 

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/18272

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی