پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

در فایلی صوتی مطرح شد

واعظ گفت: باید بپذیریم که برجام با همه ی ایرادات، یک مکانیزم تعهد درونی در آن وجود دارد، که هردو طرف با خروج و کم کردن تعهدات خود میتوانند برای همدیگر هزینه اعمال کنند.

منتشر شده در 26 مرداد 1401
در سرویس

این را علی واعظ، تحلیلگر ارشد گروه بین‌المللی بحران گفته که برخی او را مفسر غیر رسمی مواضع دولت بایدن در رسانه‌های بین‌المللی مخصوصا رسانه‌ها وکانال‌های مجازی فارسی‌زبان می‌دانند.

او امتیازهایی که ایران در مذاکرات به دست آورده را اینطور برمی‌شمرد:

بزرگترین خواسته آمریکا در شروع این روند آن چیزی بود که آقای بایدن در کمپین انتخاباتی‌ گفته بودند که من به توافق برمی‌گردم و یک توافق مستحکم تر و محکم تری را استوار خواهم کرد. الان حدودا یک سال است که آمریکا راجع به این موضوع هیچ صحبتی نمی‌کند. یکی از مهمترین خواسته‌هایش را کنار گذاشته.

در ابتدای کار تحریمات مربوط به تسلیحات متعارف در ایران را که آقای ترامپ وضع کرده بود قرار نبود برداشته شود. از لحاظ سیاسی شما می‌توانید تصور کنید که چقدر هزینه دارد شما بخواهید در آمریکا توجیه بکنید که نه تنها دارید به یک توافقی برمی‌گردید که حتی ضعیف تر از توافق برجام است با این حال میلیاردها دلار پول در اختیار ایران می‌گذارید و اسلحه هم در اختیارش قرار می‌دهید.

یک عکس معروفی هست در مذاکرات در اسفند ماه، که آقای باقری پشت سر آقای مورا ایستاده‌اند و معلوم است که مشاجره‌ای جدی دارد صورت می‌گیرد؛ این بحث سر پادمان بود که آقای مورا می‌گفتند داستان شما و آژانس به خودتان و آژانس ربط دارد. به توافق وین ربطی ندارد و من حاضر نیستم در متن توافق بیاید. بالاخره پذیرفتند در دور گذشته و این تهعد بستن پرونده پادمان در متن توافق آمده

این wind and period که صحبتش را می‌کردید، استانداردی که وزارت خزانه داری در همه مواردی که تحریم هست استفاده می‌کند ۹۰ تا ۱۸۰ روز است. حالا پذیرفتند درباره ایران طولانی تر باشد.

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/38838

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی