پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

شب گذشته در برنامه شیوه مناظره انتخاباتی با موضوع نهاد انتخابات بین آقایان سید حسین مرعشی و پرویز امینی برگزار شد که نظراتی برای نحوه انتخابات بین مردم  مطرح شد که جای تامل داشت، چون برخی افراد رد صلاحیت شده اند انتخابات تضعیف شده است.

منتشر شده در 29 بهمن 1402
در سرویس

زهرا لایق حقیقی؛ اخیرا در برنامه شیوه مناظره انتخاباتی با موضوع نهاد انتخابات بین آقایان سید حسین مرعشی و پرویز امینی برگزار شد که نظراتی برای نحوه انتخابات بین مردم  مطرح شد.

آقای مرعشی در صحبت ‌های خود با اشاره به جمهوری اسلامی با انتخابات شروع شده است و می‌توان گفت که انقلاب اسلامی ایران یکی از آخرین نهضت‌های دوران جنگ سرد بوده است بیان داشت که: در اون دوران بعد از پیروزی شورای انقلابی برپا می‌شود که تا مدت‌ها بر ملت نظارت دارند و قدرت را به مردم منتقل نمی‌کنند اما در ایران با دیدگاه امام خمینی با برگزاری انتخابات از اول قدرت در دست مردم قرار گرفت و جمهوری اسلامی با انتخابات متولد شد.

پرویز امینی در ادامه این گفتگو با اشاره به اینکه سرنوشت مشترک اجتماعی را چگونه می‌توان ساخت تا بهترین شکل سازماندهی جمعی باشد؟ در ادامه صحبت خود گفت: دموکراسی یا مردم‌سالاری آن نظامی است که بیش از سایر نظام‌ها، ظرفیت این را دارد که انسان‌های آزاد و برابر بتوانند سرنوشت مشترک خود را شکل دهند.

امینی در ادامه نظرات خود گفت: استاندارد نهاد انتخابات دو چیز است: مشارکت و رقابت. اگر انتخابات نتواند این دو استاندارد را با خود همراه کند، عملا پشت صحنه آن بی‌معنا می‌شود.  قانونی که برای انتخابات نوشته می‌شود باید متضمن مشارکت و رقابت باشد.

آقای مرعشی نیز در ادامه نظرات خود بر این باور بود که  مگر می‌شود بخواهید در کشوری دموکراسی را مستقر کنید اما بگویید حزب نمی‌خواهیم؟!

آقای امینی معتقد بود که در ایران برای انتخابات جز تخریب راه دیگری وجود ندارد. وی با اشاره به اینکه حزب مهم‌‌ترین نهاد تنظیم امرسیاسی در حوزۀ عمومی است. گفت: انتخابات برای کشوری مثل ایران کارکردهای مهمی دارد. میدان‌های خصومت علیه ایران فراوان وجود دارد.

آقای مرعشی بر این اصل که مشکل اصلی آن است که تمام کسانی که می‌خواهند مسئولیتی در نظام سیاسی داشته باشند یا مسئولیت داشتند، یک ته‌مایۀ انقلابی دارند بیان کرد: هیچ جریانی حذف‌شدنی نیست و از جای دیگری سر در میاورد.

وی در ادامه صحبت‌های خود گفت: واقعیت این است که پس از استقرار مجلس خط امام، مجلس اول، قدرت اسلام‌خواهان یا اسلام‌گراها بر سایرین فائق آمد و یواش یواش جمهوری اسلامی به سمت حکومت اسلامی میل کرد.

پرویز امینی نیز در جواب آقای مرعشی با اشاره به اینکه نمیتوان با واقعیت جنگید گفت: گر بخواهیم با واقعیت بجنگیم، خودش را به ما تحمیل می‌کند.

امینی در ادامه گفت: انتخاباتی که در همۀ این سال‌ها برگزار شده با همۀ مشکلاتی که داشته، برای کشور سودمند بوده است.

این مناظره نقاط قوت و ضعف بسیاری داشت، در این مناظره که بیشتر برای تعریف و تخریب دو جناح بحث و گفتگو صورت گرفت مواردی نیز برای انتخابات بیان شد. احمد کارآمد، مدیر مسئول پایگاه خبری تحلیل جهت پرس در صفحه ایکس خود در این خصوص مطالب بیان شده در این مناظره نوشت:

چند روز پیش رهبری از خواص خواستند که در مورد انتخابات نقش آفرینی کنند، بعد پرویز امینی (از آدم های نزدیک به علی لاریجانی) میگوید سیاست مبتذل شده، چون رائفی پور در انتخابات کنش‌گری می‌کند! این حرف که از بیخ بن در مکتب امام و رهبری اشتباه است اما آقای سیاست پژوه میشود بفرمایید الان علی لاریجانی دقیقا چه کاری برای افزایش مشارکت کرده است جز نا امید کردن مردم از انتخابات و برچسب زدن به نظام؟!

وی با اشاره به اینکه در این مناظره بحث سر این بود که چون لاریجانی و هاشمی رد صلاحیت شده اند نهاد انتخابات تضعیف شده  نوشت:

مدیر مسئول جهت در ادامه نکته نظرات خود در خصوص این مناظره نوشت:

امید است افراد مطرح و سرشناس کشور با موضع گیری و روشنگری صحیح در خصوص انتخابات مردم را از آینده کشور دل سرد نکنند.

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/160076

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی