پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

از کولبری تا هزینه مرغداری‌ها؛

یکی از برنامه‌های رییس قوه قضاییه در کردستان دیدار با اقشار مختلف مردم بود و نمایندگان اقشار، مشکلاتی از کولبری تا صنعت مرغداری را مطرح کردند.

منتشر شده در 14 اردیبهشت 1402
در سرویس

 ظهر امروز حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای در ادامه برنامه‌های فشرده خود در سفر به کردستان، دیدار یک ساعته‌ای با مردم استان داشت و پای درد دل‌های آنان نشست و عمل به مسئولیت را راهکاری برای حل بخش عمده‌ای از مشکلات اعلام کرد.

کولبران کردستانی و نان به نرخ جان

فرجی، نماینده کولبران کردستان، نداشتن شغل را علت اصلی روی آوردن به شغل پرخطر کولبری اعلام کرد و گفت: مرز برای مرزنشینان هیچ فایده‌ای ندارد و با کمترین دستمزد عازم عراق می‌شویم تا کالایی را به این سوی مرز بیاوریم.

وی با بیان اینکه مرزباشماق مریوان اگرچه سومین مرز اصلی کشور است ولی زیر ساخت لازم را ندارد، افزود: درآمد این مرز به جیب عده‌ای خاص می رود و ساماندهی مدیریت این بازارچه الزامی است.

مرادی نماینده فرهنگیان و نخبگان کردستان نیز بازنگری اصولی رتبه‌بندی فرهنگیان، حفط کرامت معلمان و تخصیص اعتبار برای نوسازی مدارس فرسوده را خواستار شد.

لزوم تناسب حقوق با کار و آسیبهای اجتماعی ناشی از بیکاری

شورش خاطری نماینده قشر کارگران کردستانی که کارگر نمونه چهار دوره استانی و دو دوره ملی از جمله سال جاری است، از کارخانه تراکتور سازی آمده بود؛ کارخانه‌ای که پنج هزار کارگر دارد.

وی با اشاره به اینکه رهبر معطم انقلاب در دیدار اخیر خود با کارگران، از این قشر به عنوان ستون فقرات تولید نام بردند، افزود: احساس رضایت از زندگی عامل ترغیب کارگر برای تولید و گذر از بحران تحریمهاست.

لزوم تناسب حقوق با کار و آسیبهای اجتماعی ناشی از بیکاری از دیگر مباحثی بود که این کارگر نمونه ملی به آن اشاره کرد و خواستار فراهم کردن زمینه برای بهره‌مندی بیشتر از ظرفیت شهرک های صنعتی در کردستان برای واحدهای تولیدی شد.

افزایش هزینه مرغداری ها

محمدزاهد نصیری نماینده اتحادیه توزیع کنندگان گوشت قرمز و مرغ کردستانی نیز به آب و هوای مناسب این استان با ۷۳۶ واحد مرغداری اشاره کرد و گفت: رتبه هفتم کشور و اول شمالغرب را در تولید مرغ داریم.

وی به کمبود عرضه این مایحتاج ضروری مردم در ماه های اخیر اشاره کرد و گفت: حذف ارز ترجیحی و افزایش بی حساب و کتاب نرخ نهاده‌های دامی، هزینه تمام شده را برای مرغدار بالا برده و به صرفه نیست.

عدم برنامه ریزی صحیح و بازارنگری از دیگر ایرادهایی بود که نصیری به آن اشاره کرد و افزود: اتحادیه کشوری و استانی در حدود یک سال اخیر، شاهد نابسامانی تولید است که منجر به حذف گروهی از مرغداران از چرخه تولید شد و ۹۰ درصد آنها قادر به پرداخت اقساط و دیون خود نیستند.

وی تاکید کرد: از مهمترین مشکلات صنعت مرغداری که توموری سرطانی به شمار می‌رود، حضور بی واهمه دلالان مرغ است که شریک دزد و رفیق قافله و عامل گرانی اصلی هستند در حالی که یک ریال هزینه متحمل نمی‌شوند.

نصیری به گرانی عمدی جوجه یک روزه و نهاده‌ها اشاره کرد که به دست گروهی خاص انجام می شود و هزینه‌های تولید را افزایش داده است.

وی با نقد اقدام دولت در حذف ارز ترجیحی و دستوری کردن قیمت مرغ از آن به عنوان ۲ عامل نابودی صنعت مرغداری نام برد و یادآور شد: قیمت مصرف کننده باید ۷۸ تا ۸۱ هزار تومان باشد ولی جهاد کشاورزی آن را ۷۳ هزار تومان اعلام کرده است.

نصیری تاکید کرد: خواهان گرانی نیستیم ولی تولید بدون در نظر گرفت سود بی معناست و از دستگاه قضا می‌خواهیم با ریشه‌کنی دلالان به خواسته اصلی مرغداران جواب دهد.

رسیدگی طولانی به پرونده های قضایی

خانم قهرمانی نماینده بانوان کردستان نیز روند رسیدگی طولانی به پرونده‌های قضایی را مطرح کرد و گفت: این مساله باعث شده است تا فرد از حق خود به دلیل زمان و هزینه زیاد بگذرد.

وی اعمال فیلترینگ را اشتباه دانست و گفت: استفاده درست از فضای مجازی نیازمند فرهنگسازی از دوران ابتدایی است تا از فضای مجازی در مسیر توسعه کشور استفاده شود و توسعه بدون تعامل با دنیا میسر نیست.

حقوق و پایگاه اجتماعی پایین بانوان دیگر مطالبی بود که نماینده بانوان کردستانی مطرح کرد.

توجه به معیشت هنرمندان

نماینده هنرمندان و ادیبان کردستان نیز در این نشست اظهار کرد: هنرمندان و ادبای این خطه از لحاط کیفی، سرآمد و شناخته شده هستند.

علی احسان فریدونی یادآور شد: قشر هنرمند و ادیب در امر کار و معیشت با مشکلات زیادی مواجه هستند که امیدواریم رسیدگی شود.

ضرورت نظارت بر قوانین امور ایثارگران در ادارات

مقیمی نماینده خانواده شهدا و ایثارگران کردستان هم در این نشست گفت: سازمان بازرسی از ادارات مختلف بازدید و بر رعایت قوانین مربوط به ایثارگران نظارت کنند.

رئیس قوه قضاییه در بیستمین سفر استانی خود، صبح امروز پنجشنبه (۱۴ اردیبهشت) در صدر هیات عالی قضایی وارد سنندج شد. حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، در بدو ورود به فرودگاه سنندج مورد استقبال استاندار کردستان، نماینده ولی فقیه در استان و دیگر مسئولان استان قرار گرفت.

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/8170

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی