پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

گزارش جهت پرس از جزئیات یک سفر بی سابقه

سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان اولین مهمان رسمی دولت چین در آغاز سال نو چین است، مهمانی که بعد از 20 سال اهمیت مراودات اقتصادی و سیاسی با چین را درک کرد و پیگیر این نگاه راهبردی در دولت خود شد.

منتشر شده در 24 بهمن 1401
در سرویس

شهریور ماه 1401 در اجلاس شانگهای بود که رئیس جمهور چین با دعوتی رسمی از رئیس جمهور کشورمان درخواست دیدار از کشورش را مطرح کرد. اتفاقی که بعد از 20 سال رخ داد و در دولت‌های قبل یا به دلیل کم اهمیت شمردن این فضای راهبردی و عظیم و یا به دلیل برخی بی‌احترامی‌ها به رئیس جمهور چین و پیشامد ناراحتی این کشور مراودات سیاسی و اقتصادی ایران با چین بسیار کم شد اما در اجلاس شانگهای ورق برگشت و بعد از مراودات دو طرف اوج همکاری‌های را برای دو کشور ترسیم کرده‌اند و توجه دولت سیزدهم به این فضای سیاسی و اقتصادی عظیم موقیعیت مناسبی را برای ایران ایجاد کرده است.

یکشنبه 23 بهمن 1401 وزارت امور خارجه چین در بیانیه‌ای اعلام کرد که آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور ایران در سفری دو روزه از روز سه‌شنبه (۲۵ بهمن ماه) تا روز پنجشنبه (۲۷ بهمن ماه) به دعوت شی جینپینگ رئیس‌جمهور چین، به چین سفر خواهد کرد.

رئیسی نخستین میهمان ارشد رئیس جمهور چین در سال نو چینی است.

جزئیات سفر

 

رئیس جمهور در این سفر، ابتدا دیداری خصوصی بارئیس جمهور چین دارد و سپس مذاکرات هیئت‌های عالی‌رتبه دو کشور و نیز مراسم امضای اسناد همکاری، در حضور روسای جمهور برگزار خواهد شد.

رئیسی در این سفر همچنین در نشست مشترک تجار و فعالان اقتصادی دو کشور شرکت خواهد کرد و دیداری نیز با ایرانیان مقیم چین خواهد داشت.

نشست و گفت‌وگو با اندیشمندان و فرهیختگان برتر چینی از دیگر برنامه های دکتر رئیسی در پکن خواهد بود.

جمعی از وزرا و اعضای کابینه رئیس جمهور را در سفر به این کشور همراهی می کنند.

وزرای همراه رئیسی چه کسانی هستند؟

وزرای اقتصاد، امور خارجه، جهاد کشاورزی، راه، صمت و نفت و همچنین رئیس کل بانک مرکزی آقای رئیسی را در سفر امروز همراهی می کنند.

اهمیت سفر رئیسی به چین از نگاه تحلیلگران سیاسی

به باور تحلیلگران سیاسی، سفر رئیس جمهوری ایران به چین زمینه را برای توسعه همکاری دو جانبه فراهم خواهد کرد.

کارشناسان همچنین می‌گویند چین و ایران مسائل و مشترکات بین المللی زیادی از جمله افغانستان، ثبات و توسعه منطقه‌ای، تغییرات آب و هوایی، امنیت منطقه‌ای، امنیت انرژی و غیره دارند که تبادل نظر و مذاکرات دو طرف را می‌طلبند.

این ملاقات در حالی انجام می شود که دو کشور گام های بلندی برای اجرای برنامه جامع مشترک ۲۵ ساله ایران و چین برداشته اند و سطح مناسبات سیاسی و اقتصادی دو کشور در عالی ترین سطوح قرار دارد.

جواد منصوری، سفیر اسبق ایران در چین در مورد این سفر رئیس جمهور می‌گوید: ایران می‌تواند از تجارب تولیدی چین استفاده کند و گسترش روابط دو کشور نقش مهمی در رفع و خنثی‌سازی تحریم‌های اقتصادی غرب و آمریکا داشته باشد. غرب و آمریکا در برابر ایران و چین در یک چالش قرار دارند. ایران در غرب آسیا به‌لحاظ فرهنگی، سیاسی و مقاومت، غرب را دچار چالش کرده است، چین نیز به‌لحاظ سیاسی و فرهنگی در شرق آسیا، سلطه آمریکا و غرب را به چالش کشیده است. ازاین‌رو سفر آیت‌الله رئیسی رئیس‌جمهوری به کشور چین معنایی فوق‌‌العاده دارد و موجب تقویت مواضع مشترک و جدی دو طرف در برابر سلطه‌جویی غرب خواهد شد.

جمشیدی، معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور با اشاره به اهمیت این سفر و دعوت رسمی چین بعد از 20 سال به دلیل چالش‌ها گفت: به دنبال همکاری‌های گسترده اقتصادی با چین هستیم که بستر آن سند مشارکت جامع راهبردی ایران و چین است. مکانیزم‌های عملیاتی کردن توافق جامع ایران و چین که در ابتدای دولت یک توافق روی کاغذ بود را پیش برده‌ایم و در این سفر نهایی کردن آن دنبال خواهد شد.

 

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/15537

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی