پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

جهت پرس قطع جریان حیاتی صهیونیست ها را بررسی میکند

پیشرو دیزایی سرمایه‌دار و تاجر بزرگ اربیل عراق در هدف گیری بامداد سه‌شنبه ایران کشته شد، اما واقعا دیزایی فقط یک تاجر برجسته در عراق بود؟

منتشر شده در 27 دی 1402
در سرویس

به گزارش جهت پرس؛ زهرا لایق حقیقی؛ بامداد سه‌شنبه خبر کشته شدن پیشرو دیزایی، بازرگان عراقی در رسانه‌ها منتشر شد. با انتشار این خبر برخی از کاربران فضای مجازی برای دور کردن ذهن‌ها از اصل ماجرا شروع به انتشار مطالبی در خصوص اینکه ایران خانه این تاجر معروف عراق را زده است نه مقر موساد. اما شواهد بیانگر ماجرای دیگر بود.

پیشرو دیزایی کیست؟

پیشرو دیزایی 65 سال متولد سال 1337 در اربیل عراق. او همانجا بزرگ شد و در همین شهر فارغ التحصیل شد. دیزایی اخیرا به عنوان بزرگترین و موفق‌ترین تاجر اربیل معرفی شد اما واقعا تاجر بود؟

این تاجر معروف با 8 مدل اسم در فضای رسانه معرفی شده است، هر گروه با یک اسم. پیشرو دزایی، پیشرو دسایی، پیشرو مجید آقا، Mr. Dizayi، Majid Agha Dizayi، Pishro Desai، Pishro Dezai و پیشرو ضئی کی یا دزەیی.

از چه زمانی پیشرو دیزایی به زبان‌ها افتاد؟

پیشرو دیزایی، مسئولیت صادرات نفت از کردستان عراق به اسرائیل را به عهده داشت، وی صاحب گروه ساختمان‌سازی فالکان بود. گروه فالکون در سال ۲۰۰۴ تاسیس شده هفت شرکت زیرمجموعه در زمینه‌های کشاورزی، امنیت، نفت و گاز، تجارت، ساخت و ساز، محصولات زیبایی و فناوری دارد.

مقر رسمی شرکت فالکون در مصر است و این شرکت، شریک شرکت‌های دیگر برای مشخص کردن اهداف و محل ها از طریق شماره‌های خودرو و فناوری‌های دیگر را است. یکی دیگر از مهم‌ترین این شرکت‌ها، شرکت «EIA» است که یک آژانس اصلی وابسته به سیستم آمار فدرال آمریکا به شمار می رود و مسئول جمع‌آوری، تحلیل و نشر اطلاعات است. شرکت مالکان شعبه‌های زیادی دارد و از طریق شرکت‌های خود و تجارت در آنها بیشترین سود را برای اسرائیل تامین کند مثلا یاسر عباس، پسر محمود عباس هم مالک شرکت دخانیات فالکون (Falcon Tobacco) است که فروش تمام سیگارهای ساخت آمریکا در همه قلمروهای تحت کنترل فلسطینی‌ها را تحت نظارت و کنترل خود دارد. عباس همچنین رئیس گروه هلدینگ فالکون است که یک شرکت سرمایه‌گذاری فلسطینی می‌باشد که مالک شرکت پیمانکاری مکانیکال الکتریک فالکون در فلسطین است.

دیزایی همچنین مالک مجموعه شرکت‌های امپایر بود که در حوزه تجارت و معاملات ملکی فعال بود. این مجموعه در سال ۲۰۰۳ در اربیل تأسیس شد و به تولید نفت مشغول بود. اما این شرکت در سایت‌های خود روی دیگری از فعالیت خود را نشان می‌دهد.

این شرکت که یک شرکت کانادایی است که بیشتر در خرده فروشی مواد غذایی و سرمایه گذاری های شرکتی فعالیت می کند. دفتر مرکزی این شرکت در استلارتون ، نوا اسکوشیا قرار دارد . شرکت امپایر همچنین مالک سوپرمارکت های زنجیره ای Sobeys است . این شرکت در سال 1963 تاسیس شد . علاوه بر Sobeys، برندها شامل Safeway ، IGA ، Foodland ، Farm Boy ، FreshCo ، Thrifty Foods و Lawtons Drug هستند .

این شرکت همه جا هدف اصلی کار خود را تجارت مواد غذایی سالم معرفی کرده است و گوشه اشاره‌ای به تجارت در بقیه زمینه‌های تجاری هم دارد. شعار این شرکت خانواده‌ای که خانواده پرورش میدهد اما گویا در پس پرده کاری دیگر می‌کند.

این شرکت در توسعه شغلی در فروش مواد غذایی و ملک و املاک نیز توصیه و دست همکاری دارد.

اتفاق جالب در این رستوران حمله‌ای مسلحانه بود که در سال ۲۰۱۹ به رستوران هوکاباز یکی از رستوران‌های شرکت امپایر ورلد رخ داد و یک دیپلمات ترکیه‌ای  در این حادثه کشته شد. این رستوران و همچنین دفتر بسیاری از شرکت‌های خارجی در یکی از مجموعه‌های بزرگ شرکت امپایر ورلد در اربیل قرار دارند.

توسعه اربیل عراق

دیزانی فعالیت خود را از سال 2003 به اوج رساند. او در این سالها به دارایی فراوانی رسید در حدی که در سال 2013 به بعد کمک به برخی مناطق اربیل مورد توجه خیلی ها قرار گرفت و همین شاید از او یک چهره خیر در منطقه ساخت. وی در سال 2013 به طور خاص شروع به خدمات رسانی به روستا سبران در نزدیکی فرودگاه اربیل کرد. وی یک زمین بزرگ شخصی در این روستا را در اختیار وزارت بهداشت اربیل قرار داد تا در این منطقه بیماستان مجهز برای افراد  این روستا بسازند. وی قبلا برای این روستا مدارس خوبی هم ساخته بود. این روستا که 15 دقیقه با فرودگاه اربیل فاصله دارد با تلاش دیزاییی قرار بود مرکز تجارت خوبی شود. وی در افتتاحیه بیمارستان در سخنرانی خود اعلام کرد که من از همه سرمایه گذاران میخواهم که به این منطقه آمده و به آبادی این روستا کمک کنند.

ده سال بعد یعنی در سال 2014 اتفاق مهمی در اربیل رقم خورد. افتتاح پروژه هتل‌های پیشرفته در اربیل. برای ساخت این هتل‌ها شرکت JW Marriott به مشارکت شرکت Falcon Group آمد.  مجموعه هتل‌های ماریوت در مناطق مخلتف دنیا قرار داد، مناطقی ماننده استانبول، تاجیکستان، دبی و غیره. در افتتاح این مجموعه پیشرو دیزایی اعلام کرد که این هتل به پای تجهیزات ماریوت دبی نمیرسد اما در بالاترین حد برای پیشرفت اربیل ساخته خواهد شد.  وی در سال 2011، زمانی که این همکاری آغاز شد، گفت: “ما بسیار هیجان زده هستیم که ماریوت را به Empire World خوش آمد می گوییم.” “ماریوت اولین برند واقعا جهانی هتل است که پتانسیل عراق را تشخیص داده و نه یک بلکه دو ملک در کردستان عراق تاسیس کرده است.

در 26 آوریل 2014، گروه فالکون جشن بزرگی را به مناسبت دهمین سالگرد تاسیس خود برگزار کرد. بیش از سیصد تن از رهبران تجاری و مدنی، مقامات دولتی و مهمانان بین‌المللی در یک مهمانی شام که در هتل مجلل دیوان در اربیل برگزار شد، گرد هم آمدند. در بین مهمانان که جز سخنرانان اول این مراسم بود الکس کیریاکیدیس مسئول تجاری شرکت ماریوت بود که برای توسعه عراق هم قرار داد دیزایی شده بود.

الکس کیریاکیدیس،  به عنوان رئیس منطقه MEA برای Marriott International، رشد تجارت ماریوت در منطقه را رهبری می کند. وی حامی اجرایی MEA برای خرید هتل های زنجیره ای Protea مستقر در آفریقای جنوبی در سال 2013 بود و حامی مالی منطقه MEA برای ادغام هتل ها و استراحتگاه های استاروود است که Marriott International را به بزرگترین و بهترین شرکت مهمان نوازی در جهان تبدیل می کند.

کیریاکیدیس رئیس و مدیر عامل خاورمیانه و آفریقا (MEA)، شرکت بین‌المللی ماریوت است که مسئولیت کلیه فعالیت‌های تجاری منطقه خاورمیانه و آفریقا (MEA) از جمله توسعه، برندها، فروش، بازاریابی، مالی را بر عهده دارد. ، منابع انسانی، حقوقی و عملیاتی. قبل از پیوستن به Marriott International در ژانویه 2012، آقای کیریاکیدیس به عنوان مدیر عامل جهانی – مسافرت، مهمانداری و اوقات فراغت برای Deloitte LLP خدمت می کرد. در این نقش، آقای کیریاکیدیس تیم جهانی صنعت مسافرت، مهمان‌نوازی و اوقات فراغت را رهبری می‌کرد، جایی که او مسئولیت تیمی متشکل از 4500 متخصص را بر عهده داشت که 700 میلیون دلار درآمد ایجاد کردند.
کیریاکیدیس دارای مدرک لیسانس علوم کامپیوتر و ریاضیات از دانشگاه لیدز در انگلستان است. او در دبی، امارات متحده عربی مستقر است. آقای کیریاکیدیس به زبان های انگلیسی، یونانی و عربی مسلط است. آقای کیریاکیدیس در اوقات فراغت خود از تمرین در کاراته شوتوکان لذت می برد که در آن در سال 2015 کمربند مشکی درجه سه را دریافت کرد.
چرا دو شرکت دیزایی مهم بود؟

دیززایی در یکی از صحبت‌های خود گفته بود که این مجموعه‌ها در عراق درآمد خود را به دست می‌آورد و در همانجا سرمایه‌گذاری می‌کند. جالبی زمان افتتاح این شرکت‌ها پس از حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ آغاز به کار کردند. عمده فعالیت این شرکت نظامی و تجارت نفت بود.

گروه SB Falcon، یک ارتش خصوصی کوچک هم داشت که پرسنل نظامی سابق ایالات متحده رو استخدام می‌کرد.

در بخش حوزه نفتی عمران خان، مدیر شرکت نفت و گاز فالکون، به مارکوپولیس گفت: “ما در درجه اول بر روی کردستان تمرکز می کنیم، اما برنامه هایی برای گسترش فعالیت های خود در سطح بین المللی داریم. ما در حال کار بر روی امضای سرمایه گذاری های مشترک با شرکت های بزرگ هستیم تا آنها را به اینجا به کردستان بیاوریم. به عنوان شریک و همچنین به عنوان پیمانکار خدمات متنوعی را به آنها ارائه دهیم.”

دیزانی بارها و بارها در صحبت‌های خود از ایجاد امپراتوری جهانی سخن گفته بود.

دیزایی و نچیروان بارزانی نخست‌وزیر پیشین اقلیم کردستان در مقابل ماکت پروژه ساختمان‌سازی «امپراتوری جهانی». هدف او از این پروژه تبدیل کردستان عراق به مرکز تجارت در منطقه بود. بارها و بارها کلمه امپراتور جهانی یا دهکده جهانی را از زبان غربیان برای تحول در منطقه خاورمیانه شنیده بودیم.

دوست صمیمی بارزانی

دیزایی دوست صمیمی با بارزانی‌ها داشت تا جایی که یکی از خانواده دیزایی ها از دنیا رفت بارزانی خود شخصا پیام تسلیت برای دکتر خورشید دیزایی از خاندان دیزایی‌ها پیام تسلیت ارسال کرد.

کشته شدن دیزایی

بامداد سه شنبه بعد از منتشر شدن خبر کشته شدن دیزایی با خط مشخص در فضای مجازی این مطلب منتشر شد که ایران منزل شخصی دیزایی در اربیل زده و در آن خانه هیچ خبری نبوده است اما تصاویر به دست آمده از همان شب در این خانه نشان می‌دهد در این ویلا برنامه‌های دیگر وجود داشته است.

 

از نظر معماری یک ویلای ساده نیازی به این سازه با دیوارای بتنی قطور ندارد.

این ویلای ساده نیازی به این حجم از بتن در سازه فقط برای خانه‌ای است که باید از نظر امنیتی تامین شود. در تصاویر منتشر شده نوع سازه این خانه به خوبی مشخص است.

در فیلم بازدید مشاور امنیت ملی عراق از مکان فرود موشک‌های ایران بر سر ویلای دیزایی کاملا مشخص است که با برخورد آن همه موشک دو مرحله‌ای فتاح به این خانه بازهم برخی از دیواره‌های این سازه بتنی هنوز سالم است.

 

شواهد و قرائن رنگ و بویی دیگر از تاجر عادی بودن دیزایی را نشان می‌دهد. ویلایی ساده اما محل جلسات مهم دیزایی و آموزش‌های نظامی خاص به برخی افراد در این خانه. در ادامه گزارشات حتما از چهره واقعی و پشت پرده این تاجر هزا چهره برمیداریم.

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/155296

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی