پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

در گزارش جهت پرس بخوانید

وزیر اقتصاد دولت سیزدهم با توجه به تجربه تلخ تحویل خزانه خالی از دولت قبل گفت: در ابتدای دولت عمده ظرفیت انتشار اوراق در پنج ماه ابتدای سال ۱۴۰۰ استفاده شده بود اما ما بنای تکرار پروژه خزانه خالی را نداریم.

منتشر شده در 9 خرداد 1403
در سرویس

به گزارش جهت پرس؛ عطیه فکری _ دولت سیزدهم از ابتدا با خزانه خالی به همراه مبلغ زیادی قرض و بدهی آغاز به کار کرد که تیم اقتصادی دولت سیزدهم توانست طی 3 سال بخش عمده‌ای از بدهی دولت قبل را پرداخت و فکری به حال خزانه خالی دولت بکند به طوری که خاندوزی، وزیر اقتصاد دولت سیزدهم اعلام کرد که دولت را با خزانه خالی تحویل دولت بعدی نمی‌دهند و نمی‌خواهند این تجربه تلخ برای دولت بعد هم تکرار شود.

روحانی علاوه بر اینکه خزانه خالی با کلی بدهی تحویل دولت بعد داده بود هم خودش و هم طرفدارانش انتقاد شدیدی به عملکرد تیم اقتصادی دولت سیزدهم داشتند، تا جایی که خاندوزی درباره اظهارات رئیس دولت قبل مبنی بر آنکه با چه وضعیتی دولت را تحویل داده‌اند، گفت: مجموع ذخایر اسکناسی و ارزی کشور در وضعیت خوبی بود اما مطلع هستید که ذخایر اسکناسی ارزی کشور برای پرداخت‌های خدماتی است و به کار واردات کالاهای کشور نمی‌آید و کمکی به حل مسائل تجارت کشور نمی‌کند. بهتر این بود که در کنار این شاخص‌ها اشاره‌ای به خزانه خالی می‌شد که طبق نامه آقای واعظی به جناب نوبخت مسئله خزانه خالی را با بیش از ۵۴ هزار میلیارد تومان استفاده از تنخواه را مطرح کردند، امسال علیرغم اینکه هزینه‌های دولت بالاتر است، نیازی نبود که هنوز در چهار ماهه اول اینکه به سقف تنخواه استفاده شده در سال قبل برسیم و هزینه‌های دولت را مدیریت کردیم که ای کاش آقای روحانی به اینها اشاره‌ می‌کرد.

خزانه خالی و چشم امید به ترامپ!

بعد از شهادت آیت‌الله رئیسی، خاندوزی باز هم به ماجرای خزانه خالی دولت دوازدهم و یادآوری استیصال اقتصادی دولت گذشته پس از خروج ترامپ از برجام و معطلی اقتصاد کشور برای اقدام چند کشور گفت: با تغییر ریل گذاری که به همت شهید رییسی صورت گرفت ایران با تنوع بخشی پیوندهای اقتصادی از جمله با کشورهای همسایه و سازمان های اقتصادی همچون بریکس و شانگهای دچار این تحول اقتصادی مثبت شده است.

خروج آمریکا از برجام - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

خاندوزی در ادامه به صورت فهرست‌وار دستاورهای اقتصادی دولت را به اطلاع عموم مردم رساند و گفت: دولت مردمی به روند غیرشفاف شرکت های دولتی که منجر به ناکارآمدی می‌شد پایان داد و با تسهیل صدور مجوزها امضاهای طلایی و فساد در این حوزه را پایان بخشید. علاوه بر تلاش برای احیای کارخانه های تعطیل شده، برای اولین بار در تاریخ کشور در دولت مردمی، ۱۰۰ درصد بودجه عمرانی محقق شد و نگاه عمرانی در استان‌های محروم با اولویت دنبال شد.

چند نکته درباره سفرهای استانی رئیس‌جمهور

خاندوزی با اشاره به گزارش اردیبهشت سازمان آمار در حوزه تورم گفت: تورم سالانه با روند کاهشی به ۳۷ درصد و تورم نقطه به نقطه به ۳۱ درصد رسیده است.

تجربه «خزانه خالی» را برای دولت بعد تکرار نمیکنیم

خزانه خالی تحویل نمی‌دهیم،  این جمله‌ای بود که وزیر اقتصادی مطرح کرد: آنچه در جلسات هیات وزیران از سوی اقای مخبر تاکید شده این است که پرونده های باقی مانده در ۵۰ روز پایانی دولت به سرانجام برسد نکته دوم اینکه اداره کلان اقتصادی کشور باید با نگاه باز تا پایان اسفند صورت بگیرد نه ققط دو ماه باقی مانده از این دولت، بنای دولت سیزدهم این نیست که از همه مجوزهای قانونی مانند انتشار اوراق در این ۵۰‌روز استفاده شود بلکه باید تا پایان اسفند باشد تنخواه بانک مرکزی قرار نیست در این ۵۰ روز تمام شود ذخایر کالاهای اساسی باید تا پایان سال تامین شود تجربه خزانه خالی نباید تکرار شود تا دولت آینده با دغدغه کمتری نسبت به مسایل فوریتی تصمیم بگیرد.  درباره ناوگان هوایی مسافری هم علی رغم محدودیت های تحریمی برای نوسازی، قرار شد از روش هایی که امکان دور زدن تحریم ها هست، اقداماتی را برای نوسازی انجام دهیم، در این دولت ۵۹ هواپیمای مسافری وارد ناوگان شد تعدادی هم هلی کوپتر اضافه شد.

 

 

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/171647

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی