پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

در گفتگو با یک کارشناس دینی تشریح شد

اولین اعزام حجاج در حج امسال ۲۴ اردیبهشت است، حجی که امسال با توجه به تحولات منطقه و گسترش جنایات اسراییل علیه مردم فلسطین و جنبش های جهانی از دفاع از حقوق مردم فلسطین، عملیات طوفان الاقصی و وعده صادق رنگ و بوی دیگری دارد

منتشر شده در 22 اردیبهشت 1403
در سرویس

اولین اعزام حجاج در حج امسال ۲۴ اردیبهشت است، حجی که امسال با توجه به تحولات منطقه و گسترش جنایات اسراییل علیه مردم فلسطین و جنبش های جهانی از دفاع از حقوق مردم فلسطین، عملیات طوفان الاقصی و وعده صادق رنگ و بوی دیگری دارد و به فرموده رهبر معظم انقلاب حج امسال حج برائت است. برای تحلیل و تبیین این مهم با حجت الاسلام ابراهیم بهاری، کارشناس دینی حج به گفتگو پرداختیم.

*جناب بهاری! حج برائت را چطور تحلیل می کنید؟
همانطور که در خود قرآن کریم آیات متعددی داریم که پروردگار عالم مجموعه انسان های موحد را به اینکه نسبت به ظلم برای جامعه خود اهل سکوت نباشند، دعوت کرده است و اینکه در برابر ظلم ظالم هرگز و هرگز ساکت ننشینند ولو اینکه توانایی این را نداشتند که با ظالم و ابزاری که مناسب است مقابله و مبارزه کنند، حداقل ترین نوع مبارزه با ظالم را بیزاری از ظالم و همراهی نکردن ظالم و نسبت به آن عملی که انجام می داده و ظلمی که روا داشته، تنفر داشتن را در آیات و روایات متعددی داریم.

*مقام معظم رهبری حج امسال را حج برائت عنوان کردند، تحلیل و ارزیابی شما با توجه به شرایط جهانی و تحولات منطقه ای به ویژه اوضاع سخت مردم در فلسطین اشغالی و جنبش های مختلف در دفاع از مردم فلسطین در دنیا چیست؟ چطور می بایست این امر یعنی حج برائت را برای افکار عمومی تبیین کرد؟
امسال تحول عظیمی در دنیای اسلام از ۱۵ مهر سال گذشته یعنی از ۷ اکتبر رخ داد و آن هم این بود که فلسطین آن مردم مظلوم و مقتدری که در نوار غزه خصوصا و البته در کرانه باختری و سایر نقاط فلسطین، تصمیم گرفتند که در مقابل ظلم ظالمان با تمام وجود بایستند و همه ابزارهای موجودشان را علیه غاصبان قبله اول مسلمین به کار بگیرند و این قبله اول را از چنگال صهیونیست‌ها آزاد کنند. تا الان هم این نبرد طول کشید با وجود اینکه خیلی از حاکمان کشورهای اسلامی با مردم فلسطین همراهی نکردند و حتی در عملیات وعده صادق جمهوری اسلامی علیه رژیم صهیونسیتی هم شاهد بودیم که متاسفانه برخی کشورهای به ظاهر اسلامی به جای همراهی با ما علیه ما و علیه فلسطین و جهان اسلام اقدام کردند. حتی همسر پادشاه اردن جمله دردناک و زجر آوری علیه مردم مظلوم فلسطین عنوان کرده و گفته «من دلم برای جوانان اسرائیلی میسوزد»! این عباراتی که یک شخص اینگونه بیان می کند برای جهان اسلام بسیار خطرناک است آن هم همسر یک پادشاه از کشورهای اسلامی!
در عین حال این اتفاق اجتماعی از همه کشورهای اسلامی و بهتر بگوییم همه دنیا حتی مسلمانان آمریکا و اروپا را در کنار کعبه معظمه جهت انجام اعمال حج گرد هم می آورد.
قرآن کریم روزی که بنا شد حضرت ابراهیم خانه کعبه را بسازد به حضرت فرمود کعبه را بساز و مردم را دعوت کن تا بیایند تو را ببینند نه اینکه خانه را ببینند بلکه رفتار حضرت ابراهیم را ببینند. مگر رفتار حضرت ابراهیم چه بود؟ این بود که لحظه ای در مبارزه با طاغوت و ظالمان زمان خود
آرام ننشت، یک روز بت ها را می‌شکست یک روز با نمرود مبارزه کرد و کار به جایی رسید که در میان شعله های آتش افکنده شد، با این حال با طاغوت دوره خود مبارزه کرد و هرگز نپذیرفت که جلوی او سرخم کند.
در زمان رسول گرامی اسلام هم سوره برائت و بیزاری وقتی نازل شد بدون بسم الله بود و تنها سوره بدون بسم الله در قرآن کریم است؛ وقتی این سوره نازل شد پیامبر به حضرت علی(ع) فرمودند این سوره را در مکه برای مشرکین و منافقین و کفار قرائت کن؛ که حضرت این سوره را تلاوت کردند. در اول سوره بیان خدا اینچنین است که خدا و رسول خدا بیزارند از کسانی که شرک میورزند، کفر میورزند و ظلم می کنند و جنایت می کنند.
حالا بناست مجموعه مسلمانان امسال در سازمان الهی حج که کنار هم جمع می‌شوند این فریاد را فریاد برائت و بیزاری از این ظالمان و کفار یعنی رژیم غاصب صهیونیست را بر زبان جاری کنند.

*اصلا حج برائت برای چیست؟
امام راحل همواره حرفشان این بود که حج بدون برائت حج نیست، حجی که کنار هم باشید و آنجا درد جهان اسلام مطرح نشود آن حج، حج درستی نیست اصلا اجتماع حج برای این است که درد جامعه اسلامی برطرف شود و آلام مسلمانان عالم التیام پیدا کند. وجود مبارک معصوم هم بر این مهم تاکید دارد از همان ابتدایی که اسلام قوانین حج را تصویب کرد یکی از قوانین و ارکان مهم آن برائت بود.
مقام معظم رهبری در دیدار کارگزاران حج امسال فرمودند که حج امسال حج برائت است یعنی اولا حجی حج واقعی است که می بایست فریاد مظلوم بر سر ظالم کشیده شود و دوم اینکه این فریاد به گوش همه عالم برسد و سوم اینکه حتی آنهایی که در کشورهای اسلامی بوده و مدعی روشنفکری هستند این ظلم و جنایت رژیم صهیونسیتی و برخی کشورهای اروپایی و آمریکا را ببینند که چگونه دارد این جنایت صورت می گیرد.

امروز شاهدیم که در تمام دنیا و حتی مجامع علمی آمریکا و اروپا دانشجویان با تمام توانشان پا به میدان گذاشته اند و حتی ممکن است برخی مسلمان نباشند و مسیحی و یهودی باشند اما این ظلم را بر نمی تابند و قطعا انسان موحد هم این چنین است و ظلم ظالم علیه مظلوم را بر نمی تابند و تحمل نمی کند و فکر می کنم این روشنگری در حج امسال می تواند ورق خورده و مجموعه زائران از همه دنیا متحد و یک صدا در کنار خانه خدا برائت و بیزاری خود از اسرائیل را به گوش همه دنیا برسانند.

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/169902

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی