پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

یادداشت تحلیلی؛

سید جواد نقوی، پژوهشگر اجتماعی درباره جنبش یورو میدان در کشور اوکراین نوشت: آیا این جنبش و آن غایتی که به پیروزی زلنسکی ختم‌ شد به اوکراین جهت توسعه و پیشرفت  کمک کرد یا باعث شد اوکراین ویران شود؟

منتشر شده در 25 بهمن 1401
در سرویس

سید جواد نقوی، پژوهشگر اجتماعی درباره جنبش یورو میدان و آینده این جنبش در یادداشتی تحلیلی نوشت: خوب به این تصاویر نگاه کنید اینجا جنبش به نام (یورو میدان) است در کشور اوکراین حدود هشت سال قبل رقم خورده است ، حرف حساب جنبش این است پیشرفت و سرزندگی در پیوستن به اتحادیه اروپا و بعدتر ناتو است، رئیس جمهور وقت اوکراین آن مقطع مخالف این روند و از نزدیکان به تفکر پوتین بوده است. 

خوب ظاهر جنبش که قشنگ است توده مردم علیه پوتین و همفکران آن به خیابان امده اند و این توده جنبش زندگی است می گوید اگر به جای نزدیکی به روسیه به غرب نزدیک شویم زندگی خوبی خواهیم داشت و این وضعیت فعلی ادامه نخواهد داشت ،جالب تر اینکه این جنبش هم خیلی از جوان‌ها و دانشجویان در آن شرکت داشته‌اند و حتما کتاب واتسا هاول هم در ناخودآگاه انها جای داشته است.

 تا اینجا روایت کردم و من هم نمی توانم مردم و این توده را نفی کنم به هرحال اصل ازادی همین است نمی خواهند تمکین کنند و می خواهند سوژه های رهایی باشند ،خوب غایت این جنبش چند سال بعد پیروزی زلنسکی بازیگر و سلبریتی معروف اوکراینی است یعنی این جنبش پیروز می شود در بلند مدت و موفق می شود از طریق تغییر در ادراکات جامعه مطلوب خود را به دست بیاورد …

اما پرسش اصلی چیست ؟ آیا این جنبش و آن غایتی که به پیروزی زلنسکی ختم‌ شد به اوکراین جهت توسعه و پیشرفت  کمک کرد یا باعث شد اوکراین ویران شود و به گفته کارشناس ها سال ها زمان می برد تا به نقطه اول خود بازگشت کند.

 تمام حرف بنده از روز اول این بوده است ساده انگاری یا فانتری نگاه کردن به عرصه سیاست ممکن است در مقاطعی جذاب باشد اما غایت ان نمی تواند جذاب باشد چون عرصه سیاست بیش از انکه فانتزی  باشد سخت و حقیقی است و چه تصمیماتی که ممکن است در عرض چند روز رقم زده شود اما ویرانی وسیع به همراه دارد. 

اسلاونکا دراکولیچ نویسنده معروف نقل می کند در سال دوهزار و سیزده وقتی به اوکراین رفتم جوان های اوکراین فرقی با جوان های ایتالیایی و فرانسوی نداشتن فقط حس اینکه باید اتحادیه اروپا بپیوندن و از تفکرات روسی عبور کنند وسیع بود این حس است که جای خرد را گرفته است. 

اوکراین یک کشور یا یک منطقه جغرافیایی خاص نیست یک سرنوشت است که باید درس گرفت امروز نمی دانم ان جوان ها که تلاش می کردند برای ارمان هایشان که زندگی بهتر بوده کجا هستن حال نه اتحادیه اروپا نه کل غرب نمی توانند برای انها کاری کنند اوکراین دیگر اوکراین سابق نمی شود و باید پذیرفت همیشه انچه حس می کنید همه حقیقت نیست و کاش به جای زلنسکی که سیاست نمی دانست یک سیاستمدار در اوکراین بود. 

1

2

 

3

 

4

5

 

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/15415

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی