به گزارش جهت پرس؛ اندیشکده حمل و نقل ایران در صفحه توئیتر خود می نویسد: فعالسازی استعدادهای ترانزیتی کشور علاوه بر ایجاد درآمدهای کلان ارزی و کمک به رفع مشکلات، چسبندگی اقتصادی منطقه و جهان به ایران، افزایش هزینه های تحریم برای دشمنان و شکست سیاست های منزوی سازی اقتصادایران را در پی خواهد داشت. با اعلام وزیر راه و شهرسازی در فضای مجازی خود، ترانزیت جاده ای در سال ١۴٠٢ با رشد 58 درصدی به ١۴.٧۵ میلیون تن رسیده است که با احتساب ترانزیت ریلی، می تواند به بیش از 16 میلیون تن برسد(طبق اعلام گمرک، ترانزیت خارجی از مسیر ایران در سال گذشته با۳۶.۵۲ درصد افزایش به رقم ۱۷ میلیون و ۷۹۰ هزار تن رسید). بر همین اساس، سال 1402 سال رکورد ترانزیتی کشور نامیده می شود که براساس اظهار وزیر راه و شهرسازی، مذاکرات دیپلماتیک منطقهای و تلاش برای توسعه نرم افزاری در کنار توسعه سخت افزاری، عوامل تاثیر گذار در رکوردزنی ترانزیت کشور بوده اند. مبادی بندرشهیدرجایی، پرویزخان، باشماق، بازرگان، سرخس، بیله سوار، جلفا،آستارا، بندرلنگه و بندرآستارا، عمده ترین دروازه های ترانزیت خارجی کشور هستند. براساس گزارش مرکز پژوهشهای ایران، ظرفیت و استعداد ترانزیتی کشور به میزان 80 میلیون تن تخمین زده شده است که رکورد حاضر با این ظرفیت، فاصله قابل توجهی دارد، اما باید قدردان تلاش و زحمات تمامی مسئولان و دست اندرکاران کسب این رکورد تاریخی باشیم. باید خاطرنشان کرد که خوشبینی بیش از حد نسبت به موقعیت جغرافیایی کشور، نباید ما را از ضرورت برنامهریزی راهبردی برای رقابت ترانزیتی با سایر کشورها غافل سازد. نگاه شبکه ای (مسئله ملی و فرابخشی) و چندبخشی (نه صرفا حمل و نقلی) به ترانزیت، بهبود و توسعه زیرساخت های نرم و سخت ترانزیتی، همکاری اقتصادی با کشورهای ذینفع در کریدورهای عبوری از ایران و رفع مشکلات فرآیندی، مالی و بیمه ای، مواردی هستند که باید برای فعالسازی ظرفیت های ترانزیتی کشور در در دستور کار مسئولان قرار گیرند.